تسهیلات 30 میلیون یورویی یک بانک به یک تبعه ترک/ کرباسیان باید پاسخگو باشد

گروه سیاسی- علی ادیانی نماینده قائمشهر و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به سوالش از مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی که در دستور کار روز دوشنبه کمیسیون اقتصادی مجلس قرار دارد، گفت: محور این سوال در خصوص اهمال یک بانک به خاطر عدم نظارت بر عملکرد سرمایه گذار ترکیه ای برای احیای کامل کارخانجات نساجی مازندران، نابسامانی موجود در این کارخانجات و حرکت کارخانجات به سمت ورشکستگی است.

 وی با اشاره به اهمیت کارخانجات نساجی مازندران تصریح کرد: این کارخانجات یکی از مهمترین کارخانه های نساجی منطقه و کشور بوده و در 150 شهر کشور فروشگاه داشت.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه محصولات این کارخانجات حتی به بسیاری از کشورها صادر می شد، تصریح کرد: این محصولات به کشورهای بنگلاش، افغانستان، پاکستان، عراق و برخی از کشورهای اروپایی صادر می شد و برای کشور ارز آوری داشت.

ادیانی با اشاره به فرسوده شدن تجهیزات و ماشین آلات این کارخانجات در سالهای گذشته افزود: نداشتن مدیر عامل قوی و کار بلد، مدیریت های ضعیف، هیئت مدیره ضعیف از مشکلات این کارخانجات بود که به پیرو آن کسی به فکر تقویت توان کارخانجات، بروز رسانی تجهیزات و نوسازی ماشین آلات نبود.

وی با بیان اینکه در گذشته این کارخانجات شش هزار کارگر داشت و در حال حاضر 350 نفر در آن مشغول بکار هستند، تصریح کرد: در حال حاضر تنها از 15 درصد ظرفیت کارخانه استفاده می شود و الان بعنوان یک کارخانه ورشکسته و دارای مشکلات فراوان مطرح است .

نماینده قائمشهر و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این کارخانجات دولتی بوده که یک بانک سهامدار آن بود، افزود: در راستای خصوصی سازی این کارخانجات واگذار شد اما در نیمه دوم دهه 70 دولت آنرا مجددا از بخش خصوصی به دولتی برگرداند تا فعالیت آن از سر گرفته شود.

ادیانی با بیان اینکه به دلیل سوء مدیریت مسئولین این بانک این کارخانجات نه تنها وضعیت بهتری پیدا نکردند بلکه روز به روز به سمت ورشکستگی رفتند، تصریح کرد: در دولت دهم این کارخانجات برای دومین بار به بخش خصوصی واگذار شد که فردی به اسم هولسی بولدوک که تبعه کشور ترکیه است، سهام آنرا خریداری کرد.

وی با بیان اینکه در همان زمان در خصوص این واگذاری به مسئولین محلی و کشور هشدار داده، افزود: این فرد اهلیت و صلاحیت لازم را نداشته اما مسئولین توجهی نکردند.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه قرار بود تا 130 میلیون یورو تسهیلات در اختیار این تبعه ترک قرار گیرد تا وی همین میزان سرمایه گذاری و این کارخانجات را ظرف 2 سال بطور کامل احیا و فعال کند، افزود: آقای احمدی نژاد در همان زمان در سفر به استان مازندران قول داد تا این کارخانجات احیا شود که در همین راستا در مرحله اول مبلغ 30 میلیون یور به این فرد پرداخت و قرار شد تا این بانک نظارت دقیقی در این زمینه داشته باشد.

 ادیانی واگذاری این کارخانجات یکی از مصادیق بارز واگذاری غیرکارشناسی و همراه با خیانت به بیت المال دانست و تصریح کرد: این بانک 70 درصد سهام خود را به این فرد منتقل کرد و نظارت  چندانی هم نداشت بطوریکه این تبعه ترک تجهیزات و ماشین آلات لازم را در اختیار کارخانجات قرار نداده و کارخانه وضعیت بدتری پیدا کرد.

وی با بیان اینکه این تبعه ترک چند سال پیش حقه ای زد، افزود: وی بر خلاف تعهداتش به  مهدی علم بیگی وکالت بلا عزل می دهد که کارخانه را واگذار کند. علم بیگی هم تمام اموال کارخانه را به نام خود منتقل می کند. همچنین علم بیگی در حقه ای دیگر این اموال را به فردی نه نام صدری زاده منتقل می کند.

نماینده قائمشهر و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر کارخانه فاقد مدیرعامل است، تصریح کرد: اموال کارخانه مجددا و در ترفند حقوقی دیگر به علم بیگی منتقل می شود و در حال حاضر علم بیگی در خارج و احتمالا در آلمان حضور دارد و اصلا در محل کارخانه حضور ندارد بطوریکه در طول یک سال گذشته اصلا در کارخانه دیده نشد.

ادیانی با بیان اینکه حقوق کارگران کارخانجات نساجی مازندران چند ماهی پرداخت نشده، افزود: مسئولین این کارخانجات که قرار بود 2 هزار شغل ایجاد کنند در حال حاضر حقوق 350 کارگر خود را هم نمی دهند.