77 میلیارد دلار فاینانس واقعاً کجاست؟

 عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن بیان این مطلب گفت: هنر است دولت درباره اقداماتی که انجام داده به مردم اطلاع‌رسانی کند و بگوید پول‌هایی که از طریق سرمایه‌گذاری‌ها به کشور آورده در کدام بخش‌ها استفاده کرده است.

وی با اشاره به ادعای مقامات دولتی مبنی بر امضای 77 میلیارد دلار فاینانس خارجی از زمان پسابرجام تاکنون اظهار داشت: حداقل بنده به عنوان نماینده استان کرمانشاه شاهد هستم که در طول 4 سال گذشته حتی یک دلار سرمایه‌گذاری خارجی در این منطقه محقق نشده است.

وی افزود: بهتر است دولت به جای اعداد کلان و دهان‌پرکن لیستی از عملیات اجرایی که انجام داده به ویژه 77 میلیارد دلاری که از آن دم می‌زند را ارایه دهد بهتر است بگوید چند شغل در کشور ایجاد کرده و این سرمایه‌گذاری‌ها در کجا صورت گرفته است. اگر این امر محقق شده چرا به صورت مرتب شاخص بیکاری ما در حال تغییر است.

خبرگزاری دانشجو همچنین با نکوهش آمارسازی برخی مقامات دولتی از جمله جهانگیری نوشت برخلاف ادعاها سرمایه‌گذاری خارجی افزایش نیافته است.

برجام که امضا شد، همه منتظر بودند سرمایه خارجی به کشور سرازیر شود. انگار بین مسئولین هم رقابتی ایجاد شده بود. هر کس سرمایه جذب شده را رقم بالاتری اعلام می‌کرد! رقم‌ها از 4 میلیارد تا 14 میلیارد متغیر بودند. اصرار دولتمردان و حامیانشان بر جذب سرمایه خارجی با تعجب اقتصاددان‌های مستقل همراه بود. کار به جایی رسید که هر وزارتخانه سهم خود را از میزان سرمایه جذب شده اعلام می‌کرد! هر چند که رفت و آمد حدود 200 هیئت خارجی به کشور، کفه ترازو را به نفع دولتمردان سنگین‌تر می‌کرد اما مردم منتظر تأثیر این رفت و آمدها بودند. اما انگار این رفت‌وآمدها قرار نبود تحولی ایجاد کند. آمار سازمان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) درباره ایران نشان می‌دهد دولت یازدهم در 4 سال فعالیت خود (92 تا پایان 95) به ترتیب 3050 میلیون دلار، 2105 میلیون دلار، 2050 میلیون دلار و 3372 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرده است. این یعنی دولت یازدهم در مدت حیات 4 ساله خود مجموعا موفق به جذب 10 میلیارد و 577 میلیون دلار سرمایه خارجی شده. این آمار وقتی کنار میزان جذب سرمایه خارجی دولت دهم قرار بگیرد ناامیدکننده می‌شود.

دولت دهم در 4 سال فعالیت خود (88 تا پایان 91) به ترتیب 2983 میلیون دلار، 3649 میلیون دلار، 4277 میلیون دلار و 4662 میلیون دلار (مجموعاً 15 میلیارد و 571 میلیون دلار) سرمایه خارجی جذب کرده بود.