واکنش برنده جایزه صلح نوبل به احتمال خروج آمریکا از برجام

پویش بین المللی برچیدن تسلیحات هسته‌ای که جایزه نوبل صلح 2017 را از آن خود کرده است روز دوشنبه از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا خواست به منظور جلوگیری از هرگونه مناقشه جدید، توافق‌نامه هسته‌ای ایران را حفظ کند.

بئاتریس فین، مدیر پویش بین المللی برچیدن تسلیحات هسته‌ای در کنفرانسی مطبوعاتی در مقر سازمان ملل متحد اعلام کرد: ما از دولت آمریکا می‌خواهیم که توافق نامه هسته‌ای ایران را رعایت کند و از آن خارج نشود تا از بروز مناقشه یا تنش‌های جدید ممانعت به عمل آید. 

بئاتریس فین در واکنش به برخی اخبار و اطلاعات مبنی بر این که دونالد ترامپ قصد دارد در روز‌های آینده در کنگره اعلام کند که ایران به تعهدات خود در قبال توافق‌نامه هسته‌ای به طور کامل پایبند نبوده است، اعلام کرد: واقعا این چیزی نیست که جهان امروز به آن نیاز دارد. اگر این اتفاق بیفتد، پیامد‌های منفی زیادی به دنبال خواهد داشت. ما هیچ شاهد و دلیلی نداریم که ثابت کند ایران مطابق با توافق نامه عمل نکرده است.

او افزود: جامعه جهانی، آژانس بین المللی انرژی اتمی و دیگر طرف‌های توافق نامه هسته‌ای ایران می‌گویند ایران به تعهدات خود در قبال توافق‌نامه عمل می‌کند.

منابع آگاه می‌گویند دونالد ترامپ که مدعی است ایران به روح توافق نامه هسته‌ای عمل نمی‌کند، تصمیم گرفته است ظرف روز‌های آینده اعلام کند که اجرای مفاد توافق‌نامه توسط ایران را تائید نمی‌کند.

ژانویه سال 2016، مطابق با توافق نامه هسته‌ای ایران و قدرت‌های بزرگ که شش ماه پیش از آن منعقد شده بود، بخش عمده تحریم‌های بین المللی که به علت فعالیت‌های هسته‌ای ایران بر ضد این کشور وضع شده بود، لغو شد و در ازای آن ایران برنامه هسته‌ای خود را محدود کرد. در حال حاضر وخیم‌تر شدن روابط میان تهران و واشنگتن پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، این توافق‌نامه را به خطر انداخته است. این توافق‌نامه که شانزدهم ژوئیه سال 2015 میان تهران و شش قدرت بزرگ جهان شامل آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان منعقد شد، به علت انتقادات شدید دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا شکننده شده است.

رئیس جمهور آمریکا موظف است مطابق با یک قانون، هر نود روز یک بار به کنگره اعلام کند که آیا ایران به مفاد توافق نامه هسته‌ای عمل می‌کند و لغو تحریم‌های این کشور که به موجب توافق نامه هسته‌ای به اجرا گذاشته شده است با منافع ملی آمریکا مغایرت ندارد. اگر رئیس جمهور آمریکا این مسئله را تائید نکند، به موجب قانون یادشده کنگره آمریکا شصت روز فرصت خواهد داشت که درباره اعمال مجدد تحریم‌ها بر ضد ایران تصمیم گیری کند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، کل توافق نامه هسته‌ای ایران که انعقاد آن چند سال طول کشید به خطر خواهد افتاد.