سناتور فرانسوی: خروج آمریکا از برجام، اشتباهی برگشت‌ناپذیر است

در حالی که کاخ سفید از اعلام راهبرد دونالد ترامپ در قبال ایران طی هفته جاری خبر داده، سناتور شهرستان «اورن» در مجلس سنای فرانسه درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 هشدار داد.

دونالد ترامپ قرار است روز پنجشنبه طی یک سخنرانی راهبرد دولت آمریکا در قبال ایران را اعلام کند؛ راهبردی که بخشی از آن به موضوع برجام اشاره خواهد داشت.

رئیس‌جمهور آمریکا که بارها برجام را «توافقی وحشتناک» خوانده، قرار است تا 5 روز دیگر درباره پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام به کنگره آمریکا گزارش دهد.

حال، یک سناتور فرانسوی در چند توئیت‌ از مواضع برجامی رئیس‌جمهور آمریکا به شدت انتقاد کرد.  

سناتور شهرستان «اورن» در مجلس سنای فرانسه، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را «اشتباهی برگشت‌ناپذیر» خوانده است.

ناتالی گولت با اشاره به مواضع اخیر اعلامی کشورهای اروپایی و همچنین انگلیس در حمایت از تداوم اجرای برجام تصریح کرد: «ما(فرانسه و اتحادیه اروپا) برای به خطر انداختن تلاش‌های صورت گرفته برای صلح و ثبات، آمادگی نداریم».

این سناتور فرانسوی در بخش دیگری از پاسخ‌های توئیتری خود، به یک اظهارنظر درباره تاثیرات مواضع ضد ایرانی آمریکا در موضوع نزدیک شدن ایران و روسیه پاسخ داد.

«باربارا اسلاوین» عضو ارشد شورای روابط خارجی آتلانتیک و هماهنگ‌کننده گروه ویژه ایران در این اندیشکده در توئیتر خود نوشته بود: «آمریکا در سال 1953(1332) مصدق را ساقط کرد تا از ائتلاف و اتحاد ایران-روسیه جلوگیری کند. عدم تایید پایبندی ایران به برجام(در گزارش ترامپ به کنگره آمریکا) ائتلاف روسیه و ایران را یکپارچه و محکم و نفوذ آمریکا را قطع می‌کند».

عضو سنای فرانسه در پاسخ به این اظهارنظر، عدم تایید احتمالی پایبندی ایران به برجام از سوی ترامپ را ناشی از «فقدان اطلاعات» و «رویکرد کوته بینانه» خواند و نوشت: «به این موضوع امیدواریم که اروپا در این جاده خطرناک، آمریکا را همراهی نخواهد کرد».