آمادگی روسیه برای میانجیگری بین ایران و عربستان

بوگدانف روز چهارشنبه گفت: چند بار تلاش کردیم و به ایران و عربستان سعودی پیشنهاد دادیم پشت میز مذاکره بنشینند، اما هیچگاه اراده خود را تحمیل نکردیم.

روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو در اخبار آنلاین خود به نقل از سخنان بوگدانف نوشت: همواره به شرکای خود در ایران و عربستان سعودی اعلام کرده ایم، حاضریم میزبان مذاکرات باشیم و برای ارائه خدمات میانجیگری بین دو کشور آماده ایم.

ایزوستیا در ادامه نیز به نقل از مقام های وزارت خارجه روسیه بدون اعلام نام نوشت: مساله میانجیگری از سوی روسیه در جریان سفر اخیر هیات عربستانی به سرپرستی ملک سلمان پادشاه این کشور به مسکو مطرح شد.

به گفته این مقام ها، طرف های ایرانی و عربستان سعودی در پی راه حل سازش بین دو کشور موافقت اولیه کرده اند.

روزنامه روسی نوشت: محافل دیپلماتیک ایرانی خاطرنشان کرده اند، برای بررسی چنین امکانی آمادگی دارند. از سوی دیگر، کارشناسان نیز بر این باورند در صورت تحقق این امر، تنش ها در خاورمیانه کاهش یافته و همچنین بر حل و فصل اوضاع پیرامون برجام و سرنوشت بشار اسد رییس جمهوری سوریه اثر مثبت می گذارد.

در همین حال، یک مقام دیپلماتیک روس در مصاحبه با ایزوستیا گفت که مسکو برای حل و فصل سیاسی مناقشه میان ریاض و تهران تلاش می کند و سعی دارد دو طرف را به سوی کسب توافق سوق دهد.

وی افزوده که مسکو در چارچوب تلاش های خود در این زمینه موفق شده است، موافقت طرف های اختلاف با میانجیگری روسیه را جلب کند.

دیپلمات روس خاطرنشان کرد: عربستان سعودی آماده است، گام های معینی را با میانجی گری روسیه برای برقراری مذاکرات با ایران بردارد.

یک مقام دیپلماتیک دیگر روسیه هم به ایزوستیا گفت: ثبات و امنیت خلیج فارس در راستای منافع امنیتی مسکو است و به همین خاطر کمک به قدرت های منطقه ای را برای رفع اختلافات شدید پیگیری می کند.

وی ادامه داد: گسترش روابط و همکاری های روسیه با عربستان سعودی در سال های اخیر و همزمان حفظ مناسبات نزدیک و توام با اعتماد بین مسکو و تهران برای چنین موفقیتی امید به وجود آورده است.

در همین حال، ولادیمیر جباراف معاون کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون روسیه گفت: تشدید اختلافات بین شیعیان و سنی ها در سطح جهانی زمینه ساز سودجویی بسیاری شده است.

وی در گفت وگو با روزنامه ایزوستیا افزود: ایران و عربستان سعودی دو قدرت بزرگ مسلمان هستند و نباید دشمن باشند.

سناتور جباراف در پایان اظهار کرد: در این وضعیت نیاز به میانحی وجود دارد که علاقه مند ادامه برخورد و سودجویی کشورها در سطح جهانی نباشد. روسیه می تواند چنین نقشی را در برقراری روابط بین ایران و برخی کشورهای سنی به پیشگامی عربستان سعودی برعهده گیرد و در آن صورت بسیاری از مسائل حل و مشکلات رفع خواهد شد.