غرقی: خروج آمریکا از برجام برگ برنده ماست

 مرتضی غرقی کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به تحرکات اخیر امریکایی‌ها در قبال برجام اظهار داشت: کنگره امریکا و ترامپ دو روی یک سکه هستند. نباید فکر کنیم هرکدام مسیر و اهداف جداگانه ای دارند یا گمان کنیم که یک مجموعه برای سازش و یک مجموعه برای جنگ حرکت می‌کند؛ خیر این گونه نیست.

وی ادامه داد: کنگره امریکا و دولت این کشور هر دو مسیری موازی را پیش کرفته و تنها هدفشان اعمال فشار علیه ایران است از آنجایی که آمریکایی‌ها احساس می‌کنند با اتمام زمان قراردادهای ایران در دوره‌های مختلف ۸ و ۱۵ ساله جمهوری اسلامی مجددا برنامه‌های هسته ایش را به حالت عادی برمی گرداند به اعمال فشار هر چه بیشتر اقدام می‌کنند چراکه هیچ تمایلی ندارند کشورمان از این محمل سودی ببرد.

 
*نطق ترامپ باهدف امتیازگیری بیشتر است/ خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام وجهه بدی برای پرستیژ بین‌الملل این کشور است

 

غرقی با بیان اینکه هر آنچه امروز ترامپ مطرح کرده با هماهنگی برخی نمایندگان تندروی کنگره بوده است تصریح کرد: این افراد تمایلی ندارند که امریکا با ایران رابطه مناسبی داشته باشد و تنها هدفشان از این رفتارها تحت فشار قرار دادن و مهار ایران است.

کارشناس مسائل سیاست خارجی یادآور شد: امریکایی‌ها بازی‌های سیاسی انجام می‌دهند تا از طرفی افکار عمومی داخل امریکا را متقاعد کنند و از سوی دیگر بتوانند پاسخگوی فشارهایی که از جانب جامعه بین الملل به آن‌ها وارد می‌شود باشند.

وی با تاکید براینکه برجام حاصل توافق بین المللی ایران با ۵ عضو دائم شورای امنیت به همراه آلمان و اتحادیه اروپا است تاکید کرد: این در حالی است که امریکا امروز یک جانبه این توافق نامه را رد می‌کند در حالی که این عنوان وجه بسیار بدی برای پرستیژ بین المللی امریکا به دنبال دارد.

غرقی ادامه داد: ترامپ می‌خواهد توپ را در زمین کنگره بیندازد تا وجهه قوه مجریه این کشور در عرصه بین الملل مخدوش نشود.

 
 *آمریکایی‌ها دیگر نمی‌توانند علیه ایران اجماع جهانی راه بیاندازند
 
کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه معتقدم امریکا از توافق هسته‌ای خارج نمی‌شود تاکید کرد: این کشور به خوبی می‌داند در صورت خروج دیگر انسجامی که امریکا با اتحادیه اروپا و متحدینش علیه ایران در عرصه بین الملل به وجود آورده با شکست مواجه می‌شود هر چند تاکنون نیز این اتحاد شکسته شده، اما در صورت خروج از برجام آمریکا در صحنه بین المللی منزوی خواهد شد از سوی دیگر موجب می‌شود که دنیا دیگر اعتمادی به آن‌ها نداشته باشد.

وی افزود: اگر جامعه بین الملل احساس کند امریکا به هیچ یک از تعهدات بین المللی خود پای‌بند نیست دیگر وارد فاز مذاکره با آن نمی‌شوند و این یک موضوع بسیار بد برای امریکا تلقی خواهد شد.

غرقی با بیان اینکه امریکایی‌ها هر از گاهی بازی در می‌آورند تا بتوانند ایران را تحت فشار قرار دهند تصریح کرد: ممکن است خروج امریکا از برجام قدری فشار‌ها را بر روی ایران تشدید کند، اما از سوی دیگر انسجام میان اتحادیه اروپا با کشورمان را تقویت می‌کند. چراکه علی رغم اینکه امریکا امروز در برجام حضور دارد اما هر روز فشارها را علیه جمهوری اسلامی تشدید می‌کند.

 
* خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام برگ برنده ما است/ اروپا راه خود را از آمریکایی‌ها جدا کند
 
وی ادامه داد: خروج آمریکا از برجام برگ برنده‌ای برای ایران خواهد بود و دستمان را باز می‌گذارد تا اقدامات جدی تری نسبت به کارشکنی های این کشور انجام دهیم، اما امروز حضور آمریکا و تشدید فشارها از سوی این کشور دستمان را بسته است چراکه این فشارها خارج از چارچوب برجام ضورت میگیرد و در واقع نقض این توافقنامه محسوب می‌شود.

 

کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه تنها آمریکا در برجام وجود دارد، تاکید کرد: امریکا قرار بود به واسطه برجام تحریم‌ها را بردارد و بحث مالی را برای ایرن تسهیل کند، اما هیچ کدام از این وعده هاو تعهدات انجام نشد این در حالی است که اگر امریکا از برجام خارج شود دست ما بازتر خواهد شد و دنیا متوجه می‌شود دشمنی امریکا با ما یک طرفه بوده و ایران در قبال تهاجمات آمریکا در حالت دفاعی قرار داشته است.

وی ادامه داد: اروپایی‌ها نیز باید بیدار شوند و نظام مالی -سیاسی مستقلی برای خود تعریف کنند تا در صورت تحت فشار قرار گرفتن امریکایی‌ها بتوانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند و از وابستگی مالی و سیاسی این کشور خارج شوند.

 
*مذاکرات هسته‌ای آخرین فرصتی بود که ایران برای تعامل در اختیار آمریکا قرار داد/ خودشان قدر ندانستند!
 
غرقی بیان داشت: زمانی که امریکا ایران را تحریم می‌کند در واقع تحریم ثانویه علیه کشورهای دیگر انجام داده است به طور مثال اگر یک شرکت آلمانی براساس تحریم‌های امریکا با ایران همکاری نکند این به نوعی تحریم آلمان  که در تحریم‌های ثانویه قرار دارد، نیز محسوب می‌شود؛ بنابراین این موضوع می‌تواند نقطه آغازین خوبی برای اروپا و بیداری جامعه بین الملل باشد تا خود را به لحاظ استقلال سیاسی و اقتصادی تحکیم کنند و از زیر بار وابستگی به امریکایی‌ها خارج شوند.
 
 

کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه ممکن است روزی نیز آمریکا به تهدید و تحریم کشورهایی نظیر فرانسه و آلمان اقدام کند خاطرنشان کرد: در حالی که جمهوری اسلامی طی ۳۸ سال پس از انقلاب همکاری‌های زیادی با امریکایی‌ها در منطقه همچون بحث گروگانگیری‌ها داشته است، اما طرف امریکایی هرگز به تعهدات خود پای بند نبوده؛ در واقع مذاکرات هسته‌ای آخرین برگی بود که جمهوری اسلامی رو کرد تا بتواند با امریکایی‌ها همکاری داشته باشد و به اختلافات را پایان دهد، اما در نهایت این آمریکایی ها بودند که نخواستند این همکاری صورت گیرد و زیر آن زدند.