باج گیری به سبک اروپایی/ برجام موشکی در دستور کار انگلیس، فرانسه و آلمان

گروه سیاسی- اروپایی ها در مورد برجام هم نظر با ترامپ نبودند و همانطور که موگرینی در جمعه شب به سخنان رئیس جمهور آمریکا واکنش نشان داد، ایران را پایبند به برجام معرفی کردند اما این تنها یک سوی قضیه بوده است زیرا تروئیکای اروپا با انتشار بیانیه ای بعد از سخنان ترامپ از برجام دفاع کرد اما همچنین اعلام کرد که : "همزمان با اینکه ما مصمم هستیم برای حفظ برجام تلاش کنیم، در نگرانی آمریکا از برنامه موشکی بالستیک ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای آن که منافع امنیتی اروپا را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند خود را شریک می‌دانیم."

به گزارش افکارنیوز، از سوی دیگر سران کشورهای آلمان و انگلیس در یک گفت‌وگوی تلفنی ضمن تأکید بر پایبندی به توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، به تکرار ادعاها علیه تهران پرداختند.

سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد که مرکل  صدراعظم آلمان و ترزا می نخست‌وزیر انگلیس در این گفت‌وگوی تلفنی توافق کرده‌اند جامعه جهانی باید ایران را برای متوقف کردن فعالیت‌هایش در منطقه و برنامه موشکی‌اش تحت فشار قرار دهد.

دفتر نخست‌وزیری انگلیس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: آنها توافق کردند که انگلیس و آلمان به توافق هسته‌ای متعهدند. آنها همچنین توافق کردند که لازم است جامعه جهانی برای مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای بی‌ثبات‌کننده ایران و بررسی روش‌های رفع نگرانی‌ها درباره برنامه موشکی ایران همراه شود.

همچنین فرانسوی ها هم که نمی خواستند از قافله دیگر سران اروپایی عقب بمانند وارد صحنه شدند،

وزیر خارجه فرانسه نیز اعلام کرد که کشورش آماده است در موضوعات مقابله با برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران با آمریکا تعامل کند.

ژان ایو لودریان اظهار داشت: ما سوالاتی جدی درباره رفتار ایران بویژه توسعه توانمندی موشک بالستیک و نقش مخربی که در منطقه بازی می‌کند، داریم، اما همواره مساله‌ هسته‌ای را پرونده‌ای جدا در نظر گرفته‌ایم.

این در حالی است که گفته می شود وی به زودی به تهران سفر خواهد کرد و واکنش به این موضوع بیان داشت:  می‌توانیم بحثی سخت درباره موضوعات دیگر داشته باشیم. ما باید توضیحی روشن درباره برنامه موشک بالستیک و نفوذ منطقه‌ای ایرانی‌ها داشته باشیم. ما باید درباره حضور ایران در سوریه از طریق حزب‌الله و سپاه پاسداران، سوال کنیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا اروپا حاضر است علیه سپاه تحریم اعمال کند، گفت: می‌توانیم در این باره صحبت کنیم.

به نظر می رسد نقشه آمریکایی ها علیه ایران این است که محدودیت های هسته ای ایران دائمی شود، همچنین آمریکایی ها به شدت از موشک های ایران در هراس هستند و تمام تمرکز خود را برای کنترل ایران در زمینه دفاعی قرار داده اند و به همین دلیل به دنبال مجاب کردن اروپایی ها در این زمینه هستد، اروپایی ها نیز بدشان نمی آید بار دیگر میز گفت و گو و برجام دیگری به ایجاد شود، آنا نیز از آب گل آلود میهی می گیرند و به دنبال باج خواهی هستند.

به نظر می رسد فصل مشترک آمریکا و اروپا در مقابل ایران مربوط به نفوذ ایران در خاورمیانه است، غربی ها به شدت از این نفوذ هراسان هستند زیرا در مقابل خود کشوری قدرتمند مانند ایران را می بینند که علیرغم همه فشارهایی که وارد کرده اند نتوانسته اند جلوی گسترش و پیام انقلاب اسلامی باشند.

به همین دلیل است که آمریکایی ها نقشه دیگری برای ایجاد برجام دیگری را کشیده اند تا بتوانند ایران را در زمینه مسائل موشکی کنترل کنند، این در حالی است که تمامی مقامات جمهوری اسلامی بارها و بارها اعلام کرده اند تجهیزات دفاعی و موشکی ایران هیچگاه قابل مذاکره نیست و این از حقوق مسلم ایران است که بنیه دفاعی خود را تقویت کند.