محدودیت‌های تروریست‌ها در سوریه

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل غرب‌آسیا، در یادداشتی نوشت: سوریه هم اکنون در شرایط بسیار خوب و اطمینان بخشی از نظر مبارزه با تروریسم قراردارد و هرچه می‌گذرد دایره فعالیت تروریست‌ها در این کشور نیز کمتر می‌شود و آخرین نقاط حضور داعش و نیرو‌های تروریستی در سوریه در حال پاکسازی است به طوریکه ۹۰ درصد از خاک سوریه در اختیار دولت این کشور است.

شرایط میدانی نبرد در سوریه از هر نظر برای نیرو‌های تروریست داعشی و غیر داعشی بسیار غیر قابل نفوذ و فعالیت شده است. گروه‌های تروریستی هم اکنون از چند نظر در سوریه با محدودیت‌هایی روبرو هستند.

اول نکته محدودیت داعش در سوریه بخاطر مسائل نظامی بود، زیرا آن‌ها نتوانستند دربرابر نیرو‌های نظامی سوریه که شامل ارتش و نیرو‌های محور مقاومت بود، از خود دفاع کنند. تروریست‌ها در برابر تاکتیک‌هایی که ارتش و حزب الله لبنان بکار بردند فلج و ضعیف شدند.

نکته دوم علل ضعف داعش در سوریه از نظر کمبود تدارکات و امکانات دفاعی، دارویی و غذایی بود. با چرخشی که ترکیه در برخی سیاست‌های خود در باره سوریه داشت باعث شدتا مثل گذشته زمینه رساندن تدارکات، تسلیحات، کمک‌های غذایی و دارویی برای تروریست‌ها دشوار شود و این موضوع دیگری بود که ریشه داعش و تروریست را خشکاند.

نکته سوم به دو کشور قطر و عربستان برمی گردد که بعد از بروز اختلافات بین این دوکشور درباره همکاری هایشان در سوریه و نیز برخی دیگر از موارد منطقه‌ای وهمچنین ظهور ضعف و شکستگی در مسائل اقتصادی شان، سبب شد تا آن‌ها دیگر نتوانند مانند گذشته به تروریست‌ها کمک رسانی داشته باشند.

اما عامل دیگر که به شکست تروریست‌ها بخصوص داعش در سوریه کمک فراوانی کرد این بود که همواره تروریست‌های عراقی، پشتوانه‌ای برای تروریست‌های مستقر در سوریه بودند و بالعکس. اما بعد از شکست تروریست‌ها در شهر مهم موصل که مرکزیت تروریست‌های عراق و کل کشور‌های منطقه را شامل می‌شد، این پشتیبانی نظامی و تدارکاتی از بین رفت.

مسئله دیگری هم که باعث کاهش قدرت داعش در سوریه شد برگزاری ۶ دور از مذاکرات سیاسی آستانه بین کشور‌های مهم و تاثیرگذار در سوریه بود. در آنجا ایران و روسیه مذاکراتی را کردند که این مذاکرات از نظر سیاسی شرایط را به نفع دولت سوریه تغییر داد.

موضوع دیگر تضعیف روحیه داعش بود زیرا در طول این سال‌ها پیوسته از طریق خطوط هوایی ترکیه و اردن، افرادی از شمال افریقا، افغانستان، پاکستان و کشور‌های شرق آسیا به این کشو رفرستاده می‌شدند، اما اخیرا با سیر افول قدرتشان، سیر مهاجرت برای کمک رسانی به این تروریست‌ها از بین رفته است.

پایتخت داعش در سوریه رقه بود که مدت‌ها در محاصره حشد الشعبی و نیرو‌های نظامی عراق بود و آن‌ها توانسته بوند زمینه فعالیت نیرو‌های داعش را محدود کنند.

در این راستا و برای دامن زدن به ناامنی و بحران در سوریه، آمریکایی‌ها یک گروه، در شمال شرق سوریه به عنوان نیرو‌های دموکراتیک تربیت کردند که این‌ها نیروها بخشی کرد و برخی عرب هستند. آمریکایی‌ها امیدوار بودند تا رقه به دست این نیرو‌ها بیفتد، اما در این شرایط ارتش سوریه کاری کرد که آمریکایی‌ها در این باره نتوانند مانور قدرت بدهند چرا که که مرز‌های عراق و سوریه را بستند و یک اتحاد بین عراق و سوریه بوجود آمد و فعالیت‌های پی درپی حزب الله و ارتش سوریه و کمک‌های مستشاری ایران در این مناطق باعث شد که دایره فعالیت و تحرک آمریکا محدود شود، هنوز هم آمریکا علاقمند است که این منطقه به دست ارتش سوریه نیفتند و این برای شان بسیار دشوار است.

مجموع شرایط نامبرده سبب شد تا تروریسم در سوریه محدود شده و دیگر آن توانایی قبلی در رویارویی با ارتش سوریه را نداشته باشد و برای کشتار مردم، آن دامنه عظیم از تحرکات و اعمال جنگی و وحشیانه را نداشته باشد.