ایران چگونه آمریکا، اسرائیل و عربستان را تنبیه خواهد کرد؟

وب‌سایت «نشنال‌اینترست» درگزارشی به این مسئله پرداخته که اگر اعلام پایبندی ایران از سوی ترامپ به خروج آمریکا از برجام و لغو کامل آن منجر شود، ایران چگونه با این مسئله برخورد خواهد کرد.

 

به نوشته «نشنال‌اینترست» هم‌اکنون توپ برجام در زمین کنگره است و اگرچه تمام نشانه‌ها حاکی از این است که نمایندگان کنگره موافق برگشت تحریم‎های هسته‌ای ایران نیستند اما احتمال رأی آنها به برگشت تحریم‎های هسته‌ای نیز وجود دارد؛ برگشت تحریم‎های هسته‌ای برداشته شده ایران طبق برجام به معنای لغو کامل برجام است. در این صورت شایسته است که رفتار تلافی‌جویانه ایران در برابر این اقدام آمریکا بررسی شود.

 

پایگاه «نشنال‌اینترست» در ادامه مدعی می‎شود که تهران به احتمال زیاد به چهار شیوه ازسرگیری برنامه هسته‌ای، تهدید نیروهای نظامی آمریکا در منطقه، ارسال تجهیزات نظامی پیشرفته به نیروهای تحت حمایت خود در خاورمیانه و حمله سایبری به نهادهای مالی و انرژی آمریکا، اقدام آمریکا را تلافی خواهد کرد.

بر پایه قوانین داخلی آمریکا رئیس‌جمهور این کشور باید هر 90 روز یک‌بار طی گزارشی میزان پایبندی ایران به اجرای مفاد برجام را به نمایندگان کنگره اعلام کند؛ دونالد ترامپ تاکنون دو بارپایبندی ایران به برجام را اعلام کرده اما روز جمعه رسما اعلام کرد که پایبندی ایران به اجرای برجام را گواهی نمی‌دهد و از این پس نیز این کار را نخواهد کرد.اکنون که رئیس‌جمهور آمریکا عدم پایبندی ایران به اجرای برجام را اعلام کرده نمایندگان کنگره آمریکا 60 روز فرصت دارند تا درباره برگشت یا تعلیق تحریم‎های هسته‌ای علیه ایران تصمیم‌گیری کنند.

 

«نشنال اینترست» می‎نویسد که در صورت برگشت تحریم‎های هسته‌ای و لغو برجام از سوی واشنگتن ،تهران گزینه‌های بسیار فراوانی در دسترس دارد که نمی‌توان دقیق پیش‌بینی کرد که کدام گزینه را انتخاب خواهد کرد اما به نظر می‌رسد ایران نخستین اقدامات تنبیهی خود را متوجه آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش مانند اسرائیل و عربستان خواهد کرد و همزمان تلاش می‌کند تا آسیبی متوجه کشورهای اروپایی نشود که هم‌اکنون مخالف تصمیم ترامپ برای خروج از برجام هستند.

نویسنده این گزارش در پایان ضمن تشریح نحوه به‌کارگیری چهار گزینه تلافی‌جویانه از سوی ایران، در بخش نتیجه‌گیری مطلب خود تأکید می‌کند: اما باید به خاطر داشت که گزینه‌های بالا تنها بخشی از اقدامات تلافی‌جویانه ایران در برابر لغو یک‌جانبه برجام است و اینکه تلافی ایران محدود به یک گزینه نخواهد بود. می‌توان به راحتی تصور کرد که ایران همزمان با شتاب بخشیدن به برنامه هسته‌ای، حمله‌های سایبری به آمریکا و متحدانش و همچنین تجهیز متحدان خود در خاورمیانه با سلاح‎های پیشرفته نیز به پیش ببرد.