سیاست ضدایرانی ترامپ بیشتر یک ژست سیاسی است

 روزنامه اینترنتی «وزگلیاد» روسیه در تحلیلی نوشته است: سخنان تند "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا درباره توافق هسته‌ای با ایران، حرفهای بی‌پایه و اساسی است و تهدید وی برای لغو آن بعید است تحقق یابد، برای اینکه کشورهای عضو گروه «1+5»، از جمله روسیه، ضامن رعایت توافقات صورت‌گرفته در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هستند. مقامات تهران نیز به ترامپ هشدار داده‌اند که او قدرتی برای تغییر این توافقنامه بین المللی را ندارد. البته اگر این توافق منحصر به فرد لغو گردد، این امکان وجود دارد که جهان در آستانه یک جنگ هسته‌ای قرار بگیرد.

همان‌طور که "حسن روحانی" رئیس جمهوری ایران گفته است، برجام از سوی شورای امنیت سازمان ملل مورد تصویب قرار گرفته و به همین دلیل ترامپ یا کنگره آمریکا نمی‌توانند تغییری در آن به‌وجود آورند.

 پیش از این مقامات اتحادیه اروپا و بسیاری از رهبران کشورهای اروپایی هم بر عدم امکان آمریکا برای لغو یکجانبه این توافقنامه بین المللی تأکید و از تصمیم ترامپ در این باره ابراز ناامیدی کرده‌اند.

ترامپ از لحاظ حقوقی امکان لغو برجام را ندارد

"کارینا گوارگیان" کارشناس مسائل ایران نیز تأکید کرده است که ترامپ از لحاظ حقوقی اجازه ندارد این توافقنامه بین المللی را مورد بازنگری قرار دهد. وی گفته است: «رئیس جمهوری آمریکا اگر مبتکر چنین اقدامی هم باشد، باید ابتدا تأیید کنگره آمریکا را به‌دست آورد، ولی تا جایی که من اطلاع دارم، نمایندگان کنگره و سنای آمریکا در این مورد با ترامپ هم‌عقیده نبوده و در خصوص معقول بودن لغو توافق هسته‌ای تردید دارند».

این ایران‌شناس همچنین به مواضع سایر شرکت‌کنندگان در برجام و همچنین آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد که همگی بر پایبندی ایران در اجرای کامل تعهداتش تأکید دارند.

به‌عقیده وی، موضع‌گیری سرسختانه دونالد ترامپ درباره توافق هسته‌ای با ایران، بیشتر به‌خاطر آن است که دولت سابق آمریکا این توافقنامه را امضاء کرده و "هیلاری کلینتون" که دشمن داخلی ترامپ محسوب می‌شود، از طرفداران آن است. اگر اوضاع داخلی در آمریکا را کنار بگذاریم، بعید است رئیس جمهوری آمریکا در عرصه بین المللی بتواند حامی‌ای در این رابطه برای خود پیدا کند و اگر ترامپ از سرسختی خود دست برندارد، احتمالاً در انزوای بین المللی قرار خواهد گرفت.

اعمال فشار زیاد بر ایران باعث بحران در خود آمریکا خواهد شد

"لانا راوندی فدوی" کارشناس ارشد مؤسسه شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه نیز معتقد است: «دونالد ترامپ با ضوابط و حقوق بین الملل درست برخورد نمی‌کند و موضع‌گیری او در قبال برجام نیز، مغایر با قوانین بین المللی است، این در حالی است که آمریکا به‌صورت یکجانبه حق لغو یک توافقنامه بین المللی را ندارد».

این کارشناس در عین حال بعید دانست که کنگره آمریکا دست به چنین ریسکی زده و توافق هسته‌ای با ایران را لغو کند، ولی اگر کنگره واقعاً دست به چنین کاری بزند، این اقدام در وهله نخست به‌ضرر خود ایالات متحده تمام خواهد شد، برای اینکه در مغایرت با منافع سایر کشورها، از جمله متحدان اروپایی خود آمریکا قرار خواهد گرفت.

راوندی این نکته را نیز یادآور شد که سیاست ضدایرانی رئیس جمهوری آمریکا بیشتر یک ژست سیاسی و راه دیگری برای بزرگنمایی خویش است، در حالی که ایران سالهای سال تحت تحریمهای آمریکا زندگی کرده و اعمال تحریم‌های جدید از سوی دولت ترامپ، وحشت خاصی در ایران به‌وجود نخواهد آورد، بنابراین اعمال فشار بیش از حد بر ایران و استفاده از تمامی اهرم‌های فشار، بیشتر از آنکه تأثیری بر ایران داشته باشد، باعث بحران در داخل خود ایالات متحده خواهد شد.