گستاخی جدید سفیر امارات در آمریکا علیه ایران

العتیبه در شورای روابط عربی-آمریکایی در واشنگتن مدعی شد: از سینا تا سوریه، عراق تا افغانستان، داعش و القاعده، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب الله؛ ژنرال ووتل مطمئنا می داند که تهدیدها در منطقه کم نیستند. این موضوع ما را متوجه همکاری بین آمریکا و امارات می کند. این همکاری در منافع مشترک و الویت های مشترک ریشه دارد. این همکاری با رهبران سیاسی شکل گرفت. سنتکام (ستاد مرکزی ارتش آمریکا) و وزارت دفاع آمریکا عامل و حامی اصلی این روابط در دهه های اخیر بوده اند. ارتش های ما سبب پیشبرد و تقویت این روابط شدند. تعامل،آموزش و مبارزه در کنار همدیگر و روز به روز سبب این موضوع شد.

وی افزود: در بیست و پنج سال گذشته، امارات در شش ائتلاف با آمریکا همکاری نظامی داشته است. در سنتکام، امارات همراه با آمریکا ضد طالبان در افغانستان جنگید. ما از روز نخست در آنجا بودیم و با داعش مبارزه کردیم. ما هم اکنون در کنار هم در یمن با القاعده مبارزه می کنیم. این همکاری سابقه ای طولانی دارد. این همکاری به اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود بازمی گردد. شیخ محمد بن زاید سبب همکاری نظامی با ژنرال نورمن شوارتسکف شد. این چیزی بالاتر از یک همکاری نظامی است. این نوعی دوستی است. در اینجا و پس از چندین دهه من این افتخار را دارم که از ژنرال ووتل تشکر کنم.

العتیبه گفت: این همکاری سبب امنیت بیشتر امارات شده است. این همکاری منطقه را امن تر کرده است. آنچه به آن کمتر توجه شده است این است که این همکاری سبب امن تر شدن آمریکا شده است. البته باید کارهای بیشتری انجام شود. هنوز ما باید پیشرفت های بیشتری با وجود پیشرفت های خود ضد داعش و القاعده انجام دهیم.

وی ادامه داد: با وجود اینکه ما این کار را انجام می دهیم یک تهدید افراطی دیگر در تمامی زمانها قدرت گرفته است و آن تهدید ایران است. ما از راهبرد جدید رئیس جمهور ترامپ برای مقابله با تمامی اقدامات مداخله جویانه و بی ثبات کننده ایرانی ها استقبال می کنیم. این موضوع برنامه موشکی بالستیک، حمایت از گروههای تروریستی،حملات سایبری ،دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر و تهدید برای آزادی دریانوردی را شامل می شود.

وی درباره توافق اتمی ایران ادعا کرد: توافق اتمی فرصتی را در اختیار ایران برای تعاملی مسئوولانه با جامعه بین المللی فراهم آورد. اما در عوض این موضوع ایران را در پرداختن به اقدامات و تحریک آمیز و بی ثبات کننده اش گستاخ تر کرد. در این چالش اخیر آمریکا و سنتکام می توانند بر روی امارات و دیگر کشورهای مسئوولیت پذیر حساب باز کنند تا با این تهدید مقابله کنند. همزمان با وارد شدن ما در این تلاشها، معتقدیم که نیروهای آمریکایی تحت فرماندهی ژنرال ووتل می توانند امنیت بیشتری را برای منطقه فراهم کنند. این موضوع سبب می شود که آمریکایی ها هم آسوده تر بخوابند و بدانند که ژنرال ووتل از تعهد کامل امارات و نیروهای متحدش برای کمک به امنیت آمریکا برخوردارند.