حمایت اردوغان از ایران در مقابل آمریکا

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در مصاحبه با خبرنگاران درخصوص تهدیدات جدید دولت آمریکا به افزایش تحریم های ایران و موضع ترکیه در اینباره گفت: سیاستهای ما در قبال ایران عوض نشده است.

رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد: در حال حاضر اسرائیل از تحریم های آمریکا علیه ایران حمایت می کند، اما ما نمی دانیم موضع دیگر کشورها چیست. آنهایی که ایران را تحریم می کنند بهتر است نگاهی به خودشان (در خصوص فناوری هسته ای) بیندازند. مشکلات باید از طریق حسن نیت و دیپلماسی حل شوند.

بر اساس این گزارش، اردوغان که این سخنان را در راه بازگشت از لهستان مطرح می کرد همچنین درباره مساله اقلیم کردستان عراق گفت: گفتگوهای ما (با عراق) بر سر کارهایی (مشترک) که می توانیم انجام دهیم ادامه دارد. اگر آنها (دولت اقلیم کردستان عراق) مرز با ترکیه را به دولت مرکزی عراق تحویل دهند، ما شرایطی فراهم خواهیم کرد (که دولت مرکزی عراق) باید تمامی نیازهای مردم مستقر در مناطق تحت سیطره دولت کردستان را تامین کند. ما هنوز مرزها را نبسته ایم اما هر زمان امکان دارد این کار را انجام دهیم.

وی همچنین درباره ادامه روند اقدامات متقابل در برابر اقلیم کردستان گفت که نماینده ای از سه یا چهار وزارتخانه ترکیه تحت سرپرستی مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه این کشور به زودی راهی بغداد خواهند شد و پس از آن حیدر العبادی نخست وزیر عراق می تواند به آنکارا آمده تا تمام مسائل را با هم بررسی کنیم.

اردوغان همچنین بار دیگر از اقلیم کردستان انتقاد کرده و اربیل را متهم به تلاش برای اشغال کرکوک و سایر مناطق اقلیم کرده و این کار کردستان را به مثابه عملی اشغالگرانه خواند.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین در واکنش به اقدام حشد الشعبی در تصرف مناطق سنجار و مخمور در اقلیم کردستان گفت: اگر چنین چیزی صحت داشته باشد، آنگاه ما می توانیم کار تازه ای را با شرکای خود آغاز کنیم.

اردوغان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مشکلات به وجود آمده میان آنکارا و واشنگتن و مشکل صدور ویزا برای شهروندان دو طرف نیز گفت: من این مشکل را بهچشم مشکلی بلند مدت نمیبینم. امیدوارم گفتگوها در کوتاه ترین زمان اثر بخش بوده و روابط ما مجددا به حالت عادی بازگردد.