اتحادیه اروپا در موضوع برجام به آمریکا پشت کرد!

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بدو ورود به اجلاس سران اروپا در مقر شورای اروپا در بروکسل گفت: ما درباره توافقنامه هسته‌ای ایران بحث و گفتگو خواهیم کرد. همانطور که دیدید، وزرای خارجه بیست و هشت کشور عضو اتحادیه اروپا پیامی بسیار قوی و روشن در این خصوص دادند. ما همچنان به طور کامل به اجرای کامل این توافقنامه توسط همه طرف‌های (امضا کننده) قرارداد متعهد هستیم.

موگرینی افزود: ما این توافقنامه را جزء منافع کلیدی اتحادیه اروپا و منطقه می‌دانیم. ما همین موضع را از طرف دیگر شرکا در جهان از روسیه تا چین تا اتحادیه آفریقا و بقیه جامعه بین المللی شاهدیم؛ بنابراین ما انتظار داریم امروز رؤسای دولت‌ها از این موضع حمایت و آن را تقویت کنند یعنی پیامی قوی برای تداوم و تاکید بر حفظ این توافقنامه از طرف اتحادیه اروپا بدهند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما امروز نشست شورای اروپا را داریم. شورای امور خارجه روز دوشنبه نکاتی را درباره روابط بین المللی تهیه کرد. در وهله اول اتخاذ موضع سختگیرانه تری درباره کره شمالی است. ما روز دوشنبه تحریم‌های شدیدتری علیه کره شمالی اتخاذ کردیم. این شدیدترین رژیم تحریم‌هاست که تاکنون اتحادیه اروپا اتخاذ کرده است. این بیشترین فشار از طرف ما به پیونگ یانگ است. ما امیدواریم این تحریم‌ها بتواند به مذاکرات صلح آمیز درباره عاری سازی شبه جزیره کره از تسلیحات اتمی منجر شود. من به رؤسای دولت‌ها در این اجلاس درباره کار‌هایی که در این خصوص انجام داده ایم، گزارش خواهم داد. من فردا در بروکسل در خصوص این موضوع با وزیر خارجه کره جنوبی نیز دیدار خواهم کرد.