اعتراف مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ایران

«یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه تأکید کرد که فعالیت‌های نظارتی و راستی‌آزمایی این نهاد در ایران بدون مشکل در جریان است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه در یک سخنرانی راهبرد تازه این کشور در قبال ایران را اعلام کرد و گفت قصد ندارد پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را اعلام کند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، آمانو که پس از دیدار با وزیر خارجه فرانسه در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در پاسخ به این سوال که آیا ایران در واکنش به اظهارات ترامپ دسترسی‌های آژانس را محدود کرده یا نه، گفت: «از آن زمان وقت کافی برای اینکه شاهد تغییر رویکرد ایران باشیم، نداشته‌ایم، اما آن‌ها محتاط هستند و ما به بدون هیچ مشکلی به فعالیت‌های نظارتی و راستی‌آزمایی ادامه می‌دهیم.»

در توافق هسته‌ای که سال ۲۰۱۵ میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ به دست آمد، آژانس به عنوان مسئول راستی‌آزمایی پایبندی ایران به بندهای هسته‌ای توافق معرفی شده است.

این نهاد تاکنون در ۸ گزارش مختلف پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تائید کرده است. کشورهای اروپایی با استناد به این گزارش‌ها تأکید دارند که توافق هسته‌ای در محدود کردن برنامه ایران موفق بوده و واشنگتن نباید این توافق را بر هم بزند.

انتهای پیام/ق