آمانو: هیچ مشکلی برای بازرسی از سایت‌های هسته‌ای نداریم

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ی تاکید دارد که این آژانس بدون هیچ مشکلی به عملیات بازرسی سایت‌های هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد.

آمانو در پایان نشست خود با ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در پاریس گفت که وی هیچ تغییری در عملکرد ایرانیان در خصوص توافق هسته‌ای ملاحظه نکرده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ایرانیان در پی تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، بسیار محتاط هستند. 

آمانو تاکید کرد که ایران به تعهدات هسته‌ای خود به موجب برنامه جامعه اقدام مشترک، عمل می‌کند.

در حالی که واشنگتن خواهان گسترش بازرسی‌ها از سایت‌های هسته‌ای ایران است، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: ما توانستیم وارد اماکنی که نیاز به بازدید از آن داشتیم، بشویم.

وزیر خارجه فرانسه نیز در این نشست گفت که به لطف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ نگرانی در خصوص موضوع هسته‌ای ایران نداریم. توافق به صورت شفاف در حال اجرا است و ما معتقدیم که ایران تاکنون به تعهدات خود عمل کرده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا پاریس قصد اعمال تحریم علیه سپاه پاسداران ایران در عمل به درخواست دولت آمریکا را دارد یا خیر، گفت: مهم این است که بحث هسته‌ای را از سایر فعالیت‌های ایران جدا کنیم.

لودریان در عین حال مدعی شد که برخی از فعالیت‌های ایران خطرناک است، اما این فعالیت‌ها جزو توافق هسته‌ای نیست.

آمانو صبح پنجشنبه با امانوئل  ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه دیدار کرد.

ماکرون در این دیدار ضمن یادآوری مجدد تعهدات فرانسه در راستای توافق وین از آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای خواست که پایبندی قاطعانه به مفاد توافق هسته‌ای را که مطابق آن برنامه هسته‌ای ایران در ازای رفع تحریم‌های بین‌المللی تحت نظارت‌های دقیق قرار می‌گیرد، تضمین کند.

ترامپ هفته گذشته در اظهارات شدیداللحنی علیه ایران، توافق هسته‌ای با تهران را تایید نکرد و از کنگره خواست تا نظر نهایی خود را درباره اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران اعلام کند. این در حالی است که توافق هسته‌ای پس از 10 سال دیپلماسی بین تهران و قدرت های جهانی حاصل شده است.

رهبران اروپایی تلاش های خود را برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران افزایش داده و بر این باورند که این توافق برای امنیت منطقه‌ای و جهانی، مهم و قابل توجه است. رهبران اروپایی از کنگره آمریکا خواسته‌اند تا اجازه لغو توافق هسته‌ای با ایران را ندهد.

بر اساس قانون بازنگری توافق هسته‌ای، کنگره 60 روز فرصت خواهد داشت تا تحریم هایی را که بر اساس توافق هسته‌ای تعلیق شده، بار دیگر از سر بگیرد، آن هم با رای اکثریت هر دو مجلس.