رونمایی از طرح مجلس سنا درباره برجام

یک نماینده ارشد حزب جمهوری‌خواه در مجلس سنای آمریکا گفته هم‌حزبی‌های او در این مجلس قصد معرفی طرحی را دارند که با اصلاح قوانین داخلی این کشور برای نظارت بر برجام، به قوه مقننه آمریکا اختیارات جدیدی درباره این توافق هسته‌ای با ایران اعطا می‌کند. 

سناتور «لیندسی گراهام»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی در گفت‌وگویی با «صدای آمریکا» توافق هسته‌ای ایران را «توافقی بسیار ضعیف» خواند و گفت رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل اینکه مزایای آمریکا از این توافق قابل مقایسه با منافع ایران از آن نبوده‌اند تصمیم گرفته پایبندی ایران به توافق را تأیید کند. 

ترامپ در سخنرانی چند روز پیش درباره ایران راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران و برجام را ترسیم کرد و از قانونگذران آمریکایی خواست مصوبه سال 2015 کنگره برای نظارت این نهاد آمریکایی بر برجام را تغییر دهند. 

رونمایی از طرح مجلس سنا درباره برجام

همزمان با سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا قانونگذاران آمریکایی از دو طرح در شاخه‌های قانونگذاری این کشور رونمایی کرده‌اند که خواستار وضع شرایط جدید برای توافق هسته‌ای‌ ایران و گروه 1+5 است.

در مجلس سنا، دو نماینده ارشد جمهوری‌خواه از طرحی رونمایی کردند که خواستار بازگرداندن خودکار تحریم‌ها علیه ایران، در صورت تخطی این کشور از محدودیت‌های جدیدی است که شرایط آن در همین طرح تعیین خواهد شد. «باب کورکر»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا، همراه با «تام کاتن»، سناتور تندروی ضدایرانی در حال تدوین پیش‌نویس این قانون هستند.

بازگشت تحریم‌ها در صورت ادامه برنامه موشکی ایران

لیندسی گراهام در مصاحبه با صدای آمریکا گفت که برای تدوین این طرح با «کورکر» و «کاتن» همکاری می‌کند. وی گفت این طرح خواستار آن است که در صورتی که ایران به ساخت موشک‌های بالستیک ادامه بدهد، تحریم‌ها علیه این کشور را برگرداند. 

هدف از این طرح، برطرف کردن مفادی است که کاخ سفید و مخالفان برجام در آمریکا از آن به‌عنوان «نقائص» توافق هسته‌ای یاد می‌کنند. ترامپ در نطق روز جمعه خود گفت که به دولت خود دستور داده تا با همکاری کنگره و متحدان آمریکا، برطرف کردن «نقائص جدی» این توافق را آغاز کنند.

ترامپ گفت: «من به دولتم دستور داده‌ام تا با همکاری نزدیک با کنگره و متحدانمان، نقائص بسیار جدی این توافق را برطرف کنند. در صورتی که نتوانیم با کنگره و متحدانمان به توافق برسیم، برجام لغو می‌شود».

تبدیل شدن طرح به قانون ظرف 90 روز 

کورکر جمعه هفته پیش گفت که این طرح را تا هفته آینده ارائه خواهد کرد و امیدوار است که با طی روال قانونی پیشبرد آن تا 90 روز آینده، آن را به قانون تبدیل کند. وی گفت که تا کنون با چاک شامر، نماینده دموکرات ایالت نیویورک و بن کاردین عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا درباره این طرح رایزنی کرده است.

«گراهام» به صدای آمریکا گفت قانونگذاران آمریکایی به دنبال جلب حمایت اعضای هر دو حزب از این قانون هستند، اما در صورت امتناع دموکرات‌ها از رأی موافق به این طرح، وی تلاش خواهد کرد با استناد به مفاد قانون فعلی «بررسی توافق هسته‌ای ایران» تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند. 

گراهام گفت: «ما برای جلوگیری از ایجاد وضعیت فیلی‌باستر نیاز به 60 رأی داریم و من خطاب به دوستان دموکراتم می‌گویم من به دنبال توافق بهتر هستم، قصد ندارم با شرایط فعلی کنار بیایم.»

طرح مجلس نمایندگان آمریکا برای تغییر برجام 

علاوه بر طرح مجلس سنا، منابع خبری همچنین به شرح جزئیات طرح مشابه دیگری در دیگر شاخه کنگره آمریکا، مجلس نمایندگان پرداخته‌اند که در صدد است ایران را ملزم و وادار به پذیرش شرایط سخت‌گیرانه جدید در زمینه برجام یا بازگرداندن تحریم‌های اقتصادی کند.

ضرب‌الاجل 6 ماهه به ایران درباره برجام

وبگاه واشنگتن‌فری‌بیکن جمعه گذاشته گزارش داد نسخه پیش‌نویسی از این طرح که در مجلس نمایندگان آمریکا در حال توزیع است، از ایران خواسته ظرف 6 ماه آینده با محدودیت‌های جدید در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای خود موافقت کند.

طرح مجلس نمایندگان که توسط «پیتر روسکام» تدوین شده خواستار آن است که در صورت امتناع ایران از پذیرش محدودیت‌های جدید در زمینه برنامه موشکی، فعالیت‌های تسلیحاتی و عدم اجازه بازرسی‌های نظامی تمامی تحریم‌های رفع‌شده علیه ایران به‌موجب برجام را بازگرداند.

تلاش برای ابدی کردن محدودیت‌های ایران 

این طرح قانونی، همچنین شرایط جدیدی درباره بندهای موسوم به «غروب آفتاب» وضع می‌کند. منظور از این بندها، به‌گفته مخالفان برجام، محدودیت‌هایی مانند غنی‌سازی یا استفاده از سانتریفیوژها برای ایران است که بین 10 تا 15 سال بعد از اجرایی شدن توافق، از بین می‌روند.

وبگاه فری‌بیکن نوشته طرح پیشنهادی روسکام به‌نام «قانون بهبود برجام» عملاً بندهای غروب آفتاب را از بین برده و محدودیت‌ها علیه ایران را ابدی می‌کنند.

منابع آگاه که با رسانه آمریکایی گفت‌وگو کرده‌اند می‌گویند بسیاری از قانونگذاران آمریکایی تمایل دارند در صورت امتناع ایران از قبول قوانین جدید برای اجرای محکم‌تر برجام، تحریم‌ها علیه این کشور را بازگردانند.