واکنش نهاوندیان به جاسوسی دری اصفهانی و ادعای کیهان

 روز چهارشنبه کیهان در بخشی از گزارش خود تحت عنوان «زمزمه مذاکرات موشکی و منطقه‌ای، این دیگر ساده‌لوحی نیست»، نحوه ورود دری اصفهانی به تیم مذاکره کننده هسته ای را به نهاوندیان منسوب کرد و نوشت: «نکته قابل توجه، نحوه ورود دری اصفهانی به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای است. دری اصفهانی در مصاحبه‌ای که از وی در روزنامه دنیای اقتصاد-17مرداد 94- منتشر شده در پاسخ به این سؤال که چگونه وارد تیم مذاکره‌کننده در پرونده هسته‌ای شدید؟ گفته بود:«ورود من به مذاکرات دو مقطع دارد. بار اول در حدود یک سال و اندی پیش کمیته‌ای در نهاد ریاست جمهوری به سرپرستی آقای دکتر نهاوندیان تشکیل شد که هدف آن انتقال تجارب متخصصان مختلف و مشورت به دولت درخصوص این پرونده بود. از من نیز برای حضور در این جلسات دعوت به عمل آمد. متاسفانه در آن مقطع به دلیل سفرهای کاری متعددی که داشتم جلسات کمی را توانستم حاضر شوم. بعد از این جلسات تصمیم بر این شد که علاوه ‌بر کسانی که دارای تخصص و تجربه در زمینه مسائل سیاسی و دیپلماسی هستند، از متخصصان امور بانکی و مالی هم استفاده شود. جناب آقای دکتر سیف هم از من خواستند که در این حوزه به مذاکره‌کنندگان کشورمان کمک شود؛ من هم با کمال میل پذیرفتم». بسیاری از کارشناسان، معرفی دری اصفهانی برای حضور در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را یک‌اشتباه راهبردی از سوی نهاوندیان عنوان کرده‌اند.»

در پاسخ به این ادعای کیهان، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور پاسخی را به روزنامه کیهان ارسال کرد و صحت این خبر را زیر سئوال برد. در جوابیه محمد نهاوندیان به حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان آمده است:

«برادر گرامی جناب آقای حسین شریعتمداری

مدیرمسئول محترم روزنامه کیهان

سلام علیکم

در شماره چهارشنبه 1396.7.26 آن روزنامه، مطالبی درخصوص مصاحبه اخیر این جانب منتشر شده است که به سبب شمول بر برخی موارد نادرست، شایسته است بنا به حکم قانونی، شرعی و اخلاقی، برای تصحیح خطا و روشنگری اذهان، نکات زیر در همان صفحه منتشر شود:

1- موضع‌گیری قاطع و متحد در برابر اظهارات ضد ایرانی ترامپ، موضوع اصلی آن مصاحبه بوده است که باید از هر فرصتی برای طرح آن در فضای افکار عمومی جهانی استفاده کرد.

2- امروز در مقابل رویکرد تنش‌آفرین و نگران‌کننده آمریکا در منطقه، جمهوری اسلامی ایران محور تأمین امنیت و آرامش است. در شرایطی که تبلیغات صهیونیستی و ارتجاعی، ایران را عامل نگرانی معرفی می‌کنند، وظیفه ما تبیین رویکرد منطقی و حکیمانه ایران در رفع نگرانی‌هاست.

3- سیاست کلی نظام که در ابلاغات و بیانات رهبری معظم انقلاب از جمله در مراسم تنفیذ ریاست محترم جمهوری مورد تأکید قرار گرفته است، «تعامل گسترده با جهان» است. دیپلماسی فعال کشور در کنار حضور و تعامل عزتمندانه منطقه‌ای، وظیفه مذاکره با همه کشورها- به استثناء رژیم صهیونیستی و آمریکا- در جهت پیشبرد راه‌حل‌های اصولی ایران برای مشکلات منطقه‌ای و جهانی را دارد. ابتکارات ایران در مسائل مختلف منطقه‌ای از طریق این مذاکرات، موردتوجه جهانی قرار گرفته است. ملاک اصلی در این مذاکرات همیشه معیار عزت، حکمت و مصلحت بوده و خواهد بود. مذاکره با همسایگان و دیگر کشورها برای رفع نگرانی‌ها و تبیین سیاست‌ها، موضوع و موضع جدیدی نیست و همواره در چارچوب مصالح نظام صورت گرفته و خواهد گرفت.

4- در مصاحبه اخیر تصریح شد مذاکره مجدد برجام ناممکن است و برنامه موشکی ایران موضوع مذاکره با گروه 5+1 نبوده است. در مصاحبه قبلی با CNN هم تأکید شد که تأسیسات موشکی ایران، جزء برنامه دفاعی کشور است و قابل مذاکره نیست. مذاکره با اروپائیان یا هر کشور دیگر در محدوده روابط دوجانبه، چند جانبه و بین‌المللی؛ و حسب مصالح کشور صورت گرفته و می‌گیرد. اروپائیان در این مذاکرات باید به صراحت بشنوند که پایبندی ایران به برجام تنها در صورت تحقق عملی تعهدات طرف مقابل ادامه خواهد یافت.

5- متأسفانه به نحوی نامربوط، اشاره به خبر جعلی معرفی آقای دری از سوی این‌جانب به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای شده که بی‌پایه و نادرست است. وزارت خارجه صریحاً اعلام کرده است که ایشان به عنوان کارشناس بانکی «معرفی شده از سوی بانک مرکزی»، مورد مشورت تخصصی تیم مذاکره قرار گرفته است و وزارت اطلاعات، به عنوان دستگاه مسئول امنیتی کشور، رعایت همه ملاحظات امنیتی در مذاکرات را به عهده داشته و تائید کرده است. معلوم نیست چرا یک ادعای کذب، علی‌رغم توضیح رسمی تکرار می‌شود و منبعی که ناصالح و نامعتبر انگاشته می‌شود، مبنای نشر خبر کذب قرار می‌گیرد؟ رعایت تقوا و تبیّن در نقل خبر و موضع‌گیری براساس آن، وظیفه قرآنی و اخلاقی است که از نیروهای متعهد و اصیل در رسانه‌ها بیش از دیگران، انتظار آن می‌رود.

6- مواضع اخیر مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکا به وضوح نشان داده است که تا چه حد از عزت و متانت نظام خشمگین‌اند. آیا نباید انزجار جهانی از این مواضع را به فرصت نمایش وحدت و انسجام ملی و پرهیز از تضعیف و تفرقه تبدیل کنیم؟ امروز در تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری، باید تمرکز را بر اولویت اقتصاد مقاومتی و مقابله با تهدیدات دشمنان قرارداد و جبهه متحد خادمان آرمان‌های نظام را به دور از ابهام‌آفرینی و اتهام‌زنی، مستحکم‌تر از همیشه حراست کرد.

توفیق جنابعالی و همکاران محترم را در خدمت به ارزش‌های اصیل اسلام و انقلاب اسلامی خواستارم.

محمد نهاوندیان»

البته کیهان نیز این جوابیه را بی پاسخ نگذاشت و ذیل آن نوشت: 

«اشاره آقای دکتر نهاوندیان به آن بخش از گزارش کیهان است که معرفی دری اصفهانی را به ایشان نسبت داده بود که باید گفت: خبر کیهان به نقل از اظهارات دری‌اصفهانی در مصاحبه 17 مرداد94 وی با روزنامه «دنیای اقتصاد» آمده بود، ضمن آن‌که آقای کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در اردیبهشت ماه 96 طی مصاحبه‌ای که در خبرگزاری‌ها آمده است تاکید می‌کند «دری‌اصفهانی به دعوت آقای نهاوندیان به تیم مذاکره‌کننده پیوسته و ماموریت رفع تحریم‌های بانکی را برعهده می‌گیرد.»

و اما، نه اظهارات دری‌اصفهانی در مصاحبه با دنیای اقتصاد - قبل از آنکه جاسوس بودن وی معلوم شود - و نه اظهارات آقای کریمی قدوسی از سوی جناب نهاوندیان تکذیب نشده بود، بنابراین اشاره کیهان نمی‌تواند جای گلایه باشد و معلوم نیست آقای نهاوندیان به کدام تکذیب‌ اشاره فرموده‌اند؟! بدیهی است وقتی آقای نهاوندیان معرفی وی را تکذیب می‌کنند اصراری نداریم که آن را نپذیریم، ضمن آن که بی اطلاعی از هویت واقعی دری اصفهانی را نیز نادیده نمی‌گیریم.»