جمالی: سفر فرانسوی‌ها به ایران افتخار نیست

 محمدجواد جمالی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر خارجه فرانسه مبنی بر تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران برای محدود کردن فعالیت‌های موشکی کشورمان اظهار داشت: همان گونه که قبلا نیز گفته می‌شد، امروز شاهد هستیم که متاسفانه اروپا صرفا در یک موضع گیری کلامی به برجام پایبند است و هیچ اقدام مثبتی مبنی بر برقراری روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی انجام نداده است.

وی با بیان اینکه اروپا به اندازه کافی آمریکا را برای پایبندی به برجام تحت فشار قرار نداده است، افزود: اروپا هیچ رابطه اقتصادی مناسبی که جمهوری اسلامی انتظار داشت بعد از برجام با کشورمان برقرار کند انجام نداده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی با اشاره به کارشکنی‌های فرانسوی‌ها در زمان مذاکرات هسته ای، تصریح کرد: به یاد داریم زمانی که برجام آماده امضا کردن بود دولت فرانسه به عنوان پلیس بد عمل کرد و آن را بر هم زد و مجددا مذاکرات ادامه یافت تا در نهایت به برجام رسید. بنابراین به هیچ عنوان معتقد نیستیم که اروپایی ها در رابطه با برجام طرف ما را می گیرند، آنها صرفا به منافع خود می اندیشند و هر گونه اقدام شان با هماهنگی های آمریکایی ها صورت می گیرد.

جمالی با تاکید بر اینکه صحبت های مقامات کشورهای اروپایی درباره محدود کردن فعالیت های موشکی جمهوری اسلامی در راستای صحبت های ترامپ مطرح می شود، بیان داشت: ما پیش تر اعلام کرده ایم و اکنون نیز دستگاه دیپلماسی باید اعلام کند که به هیچ وجه جمهوری اسلامی ایران درباره مسائل موشکی، دفاعی و توانمندی نظامی مان احتیاج به اجازه و مذاکره با هیچ کشوری ندارد و این موضوع خط قرمز نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه صرفا موضوع آمدن وزیر خارجه یا رئیس جمهور فرانسه برای ایران افتخار نیست، خاطرنشان کرد: بهتر است این مذاکرات در جهت منافع طرفین باشد اگر نه بهتر است پیش از آمدن آقایان دولت صریحا اعلام کند که جمهوری اسلامی به هیچ عنوان درباره مباحث موشکی و خطوط قرمز نظام با فرانسه یا هیچ کشور دیگری مذاکره نمی‌کند.