کارت زرد به ربیعی هشدار به کل دولت بود

 علیرضا رحیمی در پاسخ این سؤال که «در پی احضار وزرا به مجلس و نشان دادن کارت زرد به آنها به نظر می‌رسد یک انگیزه سیاسی یا دلخوری وجود داشته باشد کما‌اینکه شما هم در کانال تلگرام خود به هشدار آقای عارف به ربیعی اشاره کردید چقدر این موضوع صحت دارد؟» اظهار داشت: کارت زرد مجلس هدف‌گذاری نشده بود بلکه کارت زردی که داده شد نتیجه تعامل دولت با مجلس و نمایندگان بود یعنی از قبل رایزنی صورت نگرفته بود که بگوییم این کارت زردها براساس آن هدف‌گذاری‌ها صورت گرفته باشد بلکه زمینه‌ای بود که به واسطه تعامل دولت با مجلس در میان نمایندگان ایجاد شده بود رای نمایندگان هم فراکسیونی نبود رای نمایندگان به خاطر نوع تعامل آنها با دولت بود، حتی این کارت زردها نتیجه عملکرد دوماهه این وزرا هم نبود بلکه معطوف به کل دولت و مشخصا هشداری بود که دولت هم تعامل بهتری داشته باشد و هم صادقانه‌تر رفتار کند.

وی در پاسخ این سؤال که آیا این هشدار ریشه در دلخوری‌های امیدی‌ها از دولت داشت؟ می‌گوید آنچه رخ داد حاصل دلخوری‌های فراکسیون امید نبود اما ناشی از دلخوری‌هایی بود که مجموعا نسبت به دولت و وزرا مطرح بود، اگر دلخوری وجود نداشت و نمایندگان از عملکرد دولت راضی بودند به این کارتها ختم نمی‌شد آن هم یک ماه و نیم بعد از تعیین کابینه و این منافاتی با رای به کابینه ندارد. رای اعتماد حسن‌نیت مجلس و گام اول نمایندگان برای تعامل بود و این کارت زرد یک هشدار بود به دولت که از این به بعد مسیرش را تنظیم کند که این تعامل یک تعامل سازنده باشد.

اول دسترسی به وزرا؛ دوم وعده‌هایی که وزرا چه به صورت فردی و چه به صورت منطقه‌ای داده بودند را عمل کنند و فقط خرید زمان مدنظر نباشد. مورد بعد هم اینکه تصمیماتی که هماهنگی با نمایندگان را لازم دارد این هماهنگی با آنها صورت بگیرد که بعداً منجر به چالش‌های بعدی نشود.

رحیمی در پاسخ به این سؤال که آیا باید در آینده منتظر استیضاح یا کارت‌ زرد دیگری باشیم؟ تصریح کرد: بله هیچ بعید نیست که کارت زردهای بعدی هم به وزرا در راه باشد و بهتر است دولت و آقای رئیس‌جمهور یک بازنگری در تعامل با مجلس داشته باشد.

در حال حاضر برداشتی که از عملکرد دولت وجود دارد نمایانگر یک تعامل یک‌سویه و یک‌طرفه است به این معنا که نمایندگان برای حمایت از دولت بالاترین آرا را به وزرای دولت دوازدهم داد اما امروز برخی وزرا حتی به قول یکی از نمایندگان جواب تلفن‌ها را هم نمی‌دهند.