استفاده آمریکا از نزدیکی عربستان و عراق علیه ایران

وبگاه «ان‌بی‌سی واشنگتن» در مطلبی با اشاره به سفر دوره‌ای وزیر خارجه آمریکا به کشورهای حوزه خلیج فارس نوشت که آمریکا تلاش می‌کند تا از نزدیکی کنونی عربستان وعراق پس از سال‎ها به عنوان ابزاری علیه ایران استفاده کند.

پایگاه «ان‌بی‌سی واشنگتن» با اشاره به اظهارات بی اساس روز یکشنبه وزیر خارجه آمریکا درخصوص حضور ایران در منطقه مدعی است، آمریکا می‌تواند از نزدیکی کنونی عربستان و عراق به عنوان ابزاری برای مقابله با «رفتارهای بد» ایران در خاورمیانه استفاده کند.

وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در کاخ الیمامه دیدار کرد و همچنین در مراسم افتتاحیه نخستین نشست همکاری دوجانبه عربستان و عراق سخنرانی حضور یافت و در اتهاماتی تکراری درباره نفوذ ایران در منطقه هشدار داد.

ان‎بی‎سی در بخش دیگری می‎نویسد: رکس تیلرسون روز گذشته پس از دیدار با مقامات سعودی اعزام امارات شد و در آنجا از کشورهای حوزه خلیج‌فارس خواست تا بحران کنونی بین خود را حل‌وفصل کنند چرا که ایران تنها کشوری است که از بحران بین کشورهای عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر سود می‌برد.

به نوشته «ان‌بی‌سی واشنگتن» وزیر خارجه آمریکا مدعی است آشکارترین و فوری‌ترین دست‌آوردی که ایران از بحران بین کشورهای حوزه خلیج فارس به دست‌آورده وابستگی قطر به آسمان ایران است.

در تاریخ 5 ژوئن (15 خرداد) چهار کشور عربستان ، امارات، مصر و بحرین تمام روابط سیاسی خود را با قطر به بهانه پشتیبانی دوحه از تروریسم و ارتباط با ایران قطع و پس از آن این کشور را تحت محاصره اقتصادی قرار دادند.