اظهارات "غلامی" درباره فضای باز سیاسی در دانشگاه‌ها

 منصور غلامی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری عصر امروز (یکشنبه30 مهرماه) فراکسیون ولایی مجلس پس از استماع نظرات و دغدغه‌های نمایندگان عضو فراکسیون، مباحث اشاره شده را کارشناسی عنوان و تصریح کرد: با توجه به اینکه اکثر نمایندگان عضو در فراکسیون، از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها هستند فضای تخصصی شکل گرفته است و من این فضا را دانشگاهی می‌دانم.

گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در مقطعی نیاز بود که سیستم آموزش عالی کشور این سئوال برایش ایجاد شود که چه مقدار نیروی انسانی فارغ التحصیل برای جامعه نیاز است و بر این اساس به سراغ تربیت این افراد برود اما هیچگاه برنامه‌ای روشن برای اینکه جامعه به چیزی نیازی دارد در دانشگاه ها دیده نشده است.

وی با تاکید بر مهارت آموزی در دانشگاه‌ها، عنوان کرد: گزارش هایی همواره در طول این سالیان واصل شده است که نیاز به نیروی کار وجود دارد ولی وقتی فارغ التحصیل دانشگاهی به سراغ کار می‌رود در میابیم که فرد فارغ التحصیل به درد کار مورد نظر نمی‌خورد و نمی تواند از تحصیلات خود در جهت انجام وظایف محوله استفاده کند.

غلامی ادامه داد: تلاش‌های زیادی صورت گرفته که اساتید و مطالب مورد نظر در دانشگاه‌ها به روز شوند و وقتی فارغ التحصیل از دانشگاه خارج شود با علم روز وارد بازار کار شود ولی یکی از ایراداتی که این اتفاق نمی‌افتد این است که امکانات و تجهیزات صنعت ما به روز نیستند و دانشجویان نمی توانند از تحصیلات خود بهره کامل را ببرند.

وی با بیان اینکه الگوهای مناسبی در حوزه ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها وجود دارد، گفت: این الگوها باید در سایر دانشگاه‌ها نیز پیاده‌سازی شوند تا این ارتباط به خوبی شکل بگیرد در حال حاضر نیز تعداد بسیار زیادی از دانشگاه‌ها رابطه خوبی با صنعت دارند ولی این رقم کفایت نمی‌کند.

گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: وزارت علوم به اسناد بالادستی و برنامه های توسعه پایبند است و خود را ملزم به اجرای آنها می‌داند.

وی درباره جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های کشور، توضیح داد: این دانشجویان با توجه به تاکیدات موکد رهبری باید تعدادشان افزایش پیدا کند و همه این دانشجویان پس از فارغ التحصیلی سفیر خوبی برای کشور خواهند بود.

وی در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان نیز عنوان کرد: شخصیت من به گونه ای است که اجازه نخواهم داد در کارم دخالت شود و شایسته سالاری را در تمام موضوعات دیگر ارجح می دانم.

وی با تاکید بر اینکه هرگز توجهی به مسائل سیاسی در کار اجرایی نخواهم داشت، گفت: هر کس که توان بالاتری در حوزه اجرا داشته باشد قطعا در وزارت علوم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

غلامی به موضوع پارک های علم و فناوری در کشور اشاره و اظهار کرد: این پارک های علم و فناوری خود نمونه ای برای ارتباط صنعت با دانشگاه ها هستند و ما قصد داریم در دوره چهار سال آینده نسبت به توسعه آنها اقدام کنیم همچنین یکی دیگر از برنامه های ایجاد پردیس های بین المللی است که البته باید در این زمینه بازنگری هایی صورت گیرد.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در حال حاضر شرایط پردیس های علمی به گونه ای نیست که نام بین المللی را بشود بر آنها نهاد و این مسئله زمانی باید محقق شود که شرایط و امکانات در این پردیس ها محیا باشد.

وی فضای ایجاد شده علیه خود را فضایی نادرست عنوان و تصریح کرد: با توجه به اینکه شرایطی برای پاسخگویی به این فضا وجود نداشت بنده نتوانستم تا امروز پاسخگویی مناسبی نسبت به هجمه‌ داشته باشم ولی با هر یک از نمایندگان و مخالفان وارد مذاکره شده‌ام دغدغه‌های مورد نظر تا حدود زیادی برطرف شده است.

غلامی یادآور شد: به فضای آزاد در دانشگاه‌ها و ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی معتقدم و از هرنوع تشکل سیاسی که در چارچوب آیین نامه های موجود دانشگاهی بخواهد فعالیت کند حمایت می کنم.

وی ادامه داد: تضارب آراء برای دانشگاه ها را مفید می دانم و نمونه حرف بنده در دانشگاه بوعلی همدان نمایان است در این دانشگاه 75 انجمن دانشگاهی در کنار هم فعالیت دارند و حتی در سطح کشور نیز برگزیده شده اند.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و  فناوری تصریح کرد: مسئولان رده بالای دانشگاهی باید بدون جهت‌گیری سیاسی همه دانشجویان را زیر چتر حمایتی خود قرار دهند و نباید اجازه دهیم که فضای دانشگاه ها فضای سیاست زده شود.