۴ هزار بحران علیه روحانی!

 بهزاد نبوی، از چهره‌های شاخص و ستادی اصلاحات که در فتنه سال ۸۸ نیز دستگیر شد،‌ در مصاحبه با شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان امروز پیرامون دولت رئیس‌جمهور روحانی گفته است:

 مشکل جدیدی که در دولت اصلاحات وجود نداشت، این است که در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد ثروت کشور در اختیار ۳ یا ۴ نهاد است. این نهادها نه قابل کنترل و نظارت هستند و نه مالیات می‌دهند. تمام اقتصاد کشور، به نوعی تحت کنترل آنهاست. دیوان محاسبات و مجلس هم حق ندارند از چنین نهادهایی حساب‌کشی کنند. این در حالی است که دولت بخش کوچکی از ثروت ملی یا تولید ناخالص ملی را در اختیار دارد و از این محل باید حقوق همه کارکنان خود، یارانه مردم و سایر هزینه‌های گوناگونش را تامین کند...به جرات می‌توانم بگویم فشارهای کنونی بر دولت روحانی به مراتب بیش از گرفتاری‌های دولت اصلاحات است. گرچه در دوره اصلاحات، قوه قضائیه، نیروهای مسلح و صدا و سیما همراه و هماهنگ با دولت نبودند، ولی امروز علاوه بر همه ‌اینها بحران اقتصادی موجود نیز بیشترین فشارها را بر دولت وارد می‌کند.»

 

*بر اساس کنایه سیاسی آقای نبوی مبنی بر هر ۹ ساعت یک بحران و با یک محاسبه سیاسی! اینطور بدست می‌آید که در ۴ سال اول آقای روحانی و در ۴ ماه اخیری که ایشان عملاً کار اجرایی دولت دوازدهم را بر عهده گرفته‌اند؛ فی‌الواقع بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ بحران علیه رئیس‌جمهور و از جانب جریانات رقیب و منتقد ایجاد شده است.

جدای از این مسئله، اما باید از آقای نبوی خواست فقط یک مورد از این بیش از ۴ هزار بحران را نام ببرد که واقعا از سوی معاریف اصولگرا یا هر نهاد دیگری برای زمین زدن دولت آقای روحانی طراحی شده باشد!

امر عیان آنست که جریان اصولگرا حتی در روزهای فعلی که اعضای ستاد برجام، بدعهدی آمریکا را علی‌الاجبار باور کرده‌اند نیز از نکوهش و سرزنش و عتاب خودداری کرده است و سمپات‌های خود را به ملاطفت درباره چهره‌هایی که روزی این افراد را به جهنم و زندان نیز حواله می‌دادند، دعوت کرده است.

پاسخ این سؤال ساده است که اگر هم‌اکنون به جای تیم دولت، یک تیم اصولگرا قرار داشت و مقولاتی مثل شکست برجام، کشف جاسوس از تیم مذاکره هسته‌ای، حواله دادن منتقدان به جهنم و... از آن بروز می‌یافت، اصلاح‌طلبانی که مدعی هر ۹ ساعت یک بحران علیه آقای روحانی هستند؛ چه به روز اصولگرایان و البته نظام اسلامی می‌آوردند؟!

اما شاهدیم که اصولگرایان و نظام اسلامی نجابت به خرج داده و حتی در جایی که شاید بایستی بصورت عقلانی اقدام به نکوهش دولت و اذنابش کنند اما از این کار پرهیز دارند. اکنون می‌توان همین مثال ساده را به صحبت‌های نانجیبانه آقای نبوی تعمیم داد و آنگاه عیار درستی یا نادرستی آنرا سنجید.

(گفتنیست، بهانه‌هایی مثل اینکه حمله یک عده تندرو به سفارت عربستان،‌ تیترهای رسانه‌ها علیه طرف‌های مذاکره و یا شعار مرگ بر آمریکا موجب لکنت دولت و بی‌دستاوردی برجام شده است؛ حرف‌های بی‌مبنایی هستند که هیچ دلیلی بر اثبات آنها نیست و همانطور که گفته شد صرفاً یک مشت بهانه‌جویی سیاسی برای توجیه بی‌دستاوردی برجام به نظر می‌رسند.

از باب مثال آنکه آمریکا با اینکه سفیر و چند کارمند سفارتش در سال ۲۰۱۲ در کشور لیبی و در حمله انقلابیون این کشور کشته شدند اما هرگز با این کشور وارد تنش سیاسی نشد زیرا از منابع نفتی لیبی ارتزاق می‌کرد!)