اگر ما بتوانیم رفتار قطر را تغییر دهیم، می‌توانیم با ایران مقابله کنیم

عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی گفت که قطر برای این کشور مسأله بزرگی نیست.

وی طی سخنانی در یک کنفرانس در لندن گفت: قطر مسأله مهمی نیست، مسأله کوچکی است و ما باید بر سر موضوعات دیگری متمرکز شویم.

الجبیر گفت: برخی مسائل بسیار مهمتری وجود دارند که عربستان باید با آن تعامل کند و از جمله این مسائل ایران، سوریه و یمن است.

وزیر خارجه سعودی اخبار رسانه‌های حامی قطر درباره عربستان و مواضع آن‌ها در قبال بحران کنونی خلیج فارس را کذب دانست و گفت: عربستان برای جلوگیری از تامین بودجه تروریسم تلاش می‌کند و اینکه برخی از رسانه‌ها، به دنبال توجیه انفجاری تروریستی هستند، غیرقابل است.

الجبیر گفت: قطر قبل از هرچیزی باید اعتراف کند که مشکل دارد و بعدا باید آن را حل کند. ما در عربستان مشکل داشتیم و اعتراف کردیم و آن را تغییر دادیم و تلاش در زمینه آموزش و بانک‌ها و سایر مسائل را آغاز کردیم.

وی در ادامه افزود: قطر باید گام‌های مشخصی بردارد و عملکرد خود را که تلاش‌های ما را از بین می‌برد، تغییر دهد.

الجبیر گفت: اگر بتوانیم رفتار قطر را تغییر دهیم، در شورای همکاری خلیج فارس قوی خواهیم بود و می‌توانیم با ایران و تروریسم مقابله کنیم.

چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر پنجم ژوئن (15 خرداد) روابط خود را با قطر قطع و تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور به اتهام حمایت از گروه‌های تروریستی و نزدیکی روابط با ایران اعمال کردند.

این چهار کشور درخواست هایی را برای عادی سازی روابط با قطر از جمله کاهش روابط سطح با ایران و بستن شبکه الجزیره مطرح کرده‌اند. 

قطر از ابتدای این بحران تاکید کرده که کشورهای محاصره کننده از طریق وارد ساختن اتهامات به قطر و دروغ‌پراکنی و درخواست‌های غیرواقعی و غیرقابل اجرا، به دنبال تجاوز به حاکمیت ملی این کشور هستند.