افشاگری مقام قطری از همدستی آمریکا، ترکیه، عربستان با دوحه

«حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی» وزیر خارجه و نخست‌وزیر سابق قطر با افشای نقش عربستان، قطر و ترکیه در شعله‌ور کردن بحران قطر، گفت که عربستان مأموریت براندازی نظام بشار اسد را به قطر محول کرده بود و سلاح‌ و مهمات نیز با هماهنگی ترکیه و ارتش آمریکا به دست گروه‌های مسلح در سوریه از جمله جبهه النصره می‌رسید.

همه‌چیز از ترکیه و با هماهنگی آمریکا وارد سوریه می‌شد

نخست‌وزیر پیشین قطر در برنامه تلویزیونی «حقیقت» در تلویزیون قطر، گفت: اول کار به دستور امیر [حمد بن خلیفه] رفتم نزد ملک عبدالله [آل سعود] و او گفت زمام امور را در دست بگیرید وما ازشما حمایت میکنیم؛ اینجا دیگر نمی‌خواهم وارد جزئیات بشوم. ما برای اینکه وارد مسئله شویم، دلایل زیادی داریم که همه موجود است.

حمد افزود: هرچه [به #سوریه] می‌رفت ابتدا وارد ترکیه می‌شد؛ با هماهنگی کامل نیروهای آمریکایی؛ همه چیز با هماهنگی آمریکا، ترکیه، قطر و عربستان توزیع می‌شد.

او در خصوص رسیدن سلاح به گروههای تروریستی گفت:‌ بله ممکن بود.. چیزهایی که به سوریه میرفت ممکن بود به دست دیگران مثل النصره هم برسد اما هدف آزاد کردن سوریه بود؛ وقتی فهمیدیم [که بله به دست النصره می‌رسد] متوقف کردیم.

حمد گفت: ما همه به شکار حمله کردیم اما شکار در رفت و ما نشستیم داریم درباره‌ش جدل میکنیم. الان در سوریه [هزاران نفر] کشته شدند و بشار اسد هم هست.. حالا [سعودی‌ها به تبع از آمریکایی‌ها] می‌گویند اوکی، بشار [اسد] باشد. باشد ما مشکلی نداریم ما که انتقام شخصی از او نداریم. بشار دوست ما بود. اما [یادتان باشد] شما با ما در یک سنگر بودید. ​مشکل در اینست که ادامه نمیدهند.. ما مشکلی نداریم برخی [مثل عربستان] راهشان را تغییر دهند اما حداقل به شرکایشان خبر دهند که آقا بشار.. [همچنان هست] یا فلان... .

محاصره قطر از پیش برنامه‌ریزی شده است

بن جاسم در برنامه «الحقیقة» در تلویزیون قطر گفت که اعراب اکنون در پی دوستی با اسرائیل هستند و هیچ کس دیگر از قدس حرف نمی‌زند بلکه همه درباره نحوه عادی‌سازی روابط با این رژیم حرف می‌زنند.

وزیر خارجه سابق قطر همچننی اظهار داشت که محاصره قطر از پیش‌ برنامه‌ریزی شده بود و علت آن اظهارات امیر قطر پس از هک خبرگزاری این کشور نبود.

بن جاسم همچنین درباره کودتا در قطر در سال 1996 نیز تصریح کرد که کشورهای محاصره‌کننده قطر به کودتا و تغییر نظام حکومتی در این کشور در سال 1996 اعتراف کردند.

وی با اشاره به اینکه ما نیازی به حمایت هیچ کس نداریم، افزود: پس از اجلاس مسقط در دسامبر سال 1996 ما احساس کردیم که توطئه‌ای علیه نظام قطر وجود دارد.

به گفته بن جاسم، برخی زندانیان نظامی تبعه کشورهای محاصره‌کننده قطر که در دوحه حضور داشتند در این توطئه مشارکت داشتند که پس از مدتی ملک عبدالله پادشاه عربستان خواستار عفو آنها شد و امیر قطر نیز درخواست وی را استجابت کرد.

بن جاسم در ادامه ضمن ابراز شگفتی از حجم حملات و هجمه رسانه‌ای علیه قطر، گفت که در گذشته حداقل اندک احترامی برای یکدیگر قائل بودند و به شخصیت‌های برجسته و شناخته شده اهانتی نمی‌شد و هجمه‌ها در سطحی که اکنون هست، نبود.

به ذکاوت ایرانی‌ها احترام می‌گذارم؛ باید با ایران صادقانه و رودررو گفت‌وگو کرد

نخست‌وزیر پیشین قطر در خصوص اختلافات کشورهای عربی با ایران نیز گفت که بهتر است این اختلافات رو در رو با ایرانی‌ها حل شود و کشورهای عربی به دنبال تنش غرب با ایران نباشند که هر گاه تنش زیاد شد آنان نیز تنش را زیاد کنند و هرگاه توافقی با ایران شد، آنها پشیمان شوند.

او تأکید کرد که بهتر است با ایران با صداقت برخورد شود چرا که ایران کشوری بزرگ در منطقه است و بهتر است اختلافات موجود از طریق گفت‌وگو حل شود. 

حمد رفتار ایران با کشورهای عربی را مقایسه کرد و با ذکر مثالی گفت: روزی نیروی دریایی قطر یک شناور ایرانی را به اتهام ورود 200 متری به حریم قطر توقیف و حدود 31 سرنشینش را بازداشت کرد. با برادران در ایران تماس گرفتیم وگفتم ما روابط خوبی داریم ولی این خط قرمز است و شما به حریم ما تجاوز کردید.. گفتند خیر.. ما درحریم خود بودیم.

نخست‌وزیر پیشین قطر افزود: گفتیم طرف ثالثی داوری کند، ما هم افراد و کارشناسان خود را بردیم و بررسی کردند و متوجه شدیم ما اشتباه کرده‌ایم وحق با ایرانی‌ها بود؛ عذرخواهی کردیم و محترمانه آنان را بازگرداندیم.. ما [اصلا] نمیخواستیم مقابل ایران بایستیم چون ایران کشوری بزرگ است. ما نمیتوانیم رو در روی ایران بایستیم. اما به هر حال اتفاقی بود.. .

حمد گفت: این را گفتم که بگویم، ببینید رفتار ایرانی‌ها را؛ با آرامش کامل؛ با متانت کامل. چون جایگاه خود و قدرت خودشان را به خوبی می‌دانند... اصلا نیازی نیست که ایران مقابل قطر عرض اندام کند [چون قطر قدرت ایران را می‌داند]. صحبت کردیم، طرف ثالثی آمد داوری کرد اختلاف حل شد و فهمیدیم که ما اشتباه کرده بودیم. اما تصور کنید که این مشکلی که [با ایران] پیش آمد با یک کشوری عربی پیش آمده بود؛ چه میشد...!!

حمد توضیح داد: ایرانی‌ها در تعامل باهوشند. نگاه کنید به مسئله هسته‌ای‌شان. چگونه 30 سال رفتار کردند؟ با هوشمندی. من به ذکاوتشان احترام میگذارم.. همه شکست‌های ما پیروزی ایرانیهاست. در عراق، سوریه و لبنان و هر کجا حتی یمن؛ نیاز نیست مقابلشان بایستیم بلکه باید با صداقت با ایران گفت‌وگو کنیم.

حمد یادآور شد: نباید منتظر باشیم که غرب چطور با ایران رفتار می‌کند. اگر تنش داشت ما هم تنش داشته باشیم و اگر توافق کرد ما دچار ناامیدی شویم.