سرزنش بهزاد نبوی برای بیعت شکنی با روحانی

 چند روزیست که «بهزاد نبوی»، چریک پیشمان اصلاح‌طلب‌ها که نقش پدرخواندگی را در جریان چپ ایفا می‌کند، بیشتر در انظار عمومی ظاهر می‌شود و سخن می‌گوید.

چهره‌ای که اگرچه پس از دستگیری در سال 88 و سپس آزادی از زندان کمتر به عرصه رسانه‌ها می‌آمد، اما این روزها از این تیتر اول به آن عکس اول در حال آمد و شد است و دائما از این می‌گوید که اصلاح‌طلبان با روحانی هیچ ائتلاف و توافقی نداشته‌اند!

او چند روز قبل در بخشی از یک مصاحبه در روزنامه آرمان امروز گفته بود:‌

«تا آنجا که من اطلاع دارم حتی ائتلافی با آقای روحانی صورت نگرفته که ‌ایشان نسبت به مفادش عهدشکنی کرده باشد. علت رای اصلاح‌طلبان به آقای روحانی، صرفا به دلیل مصالح کشور و نظام بوده است.»[1]

روزنامه شرق در فردای همان روز یعنی سه‌شنبه (دوم آبان) اظهاراتی دیگر از بهزاد نبوی را در همین رابطه منتشر کرد.

نبوی گفته بود: مگر در انتخابات ٩٢، ٩٤ و ٩٦ جنبش اصلاحی که در رأس آن شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است، با روحانی وارد ائتلاف شده؟ یا خاتمی با روحانی در ازای حمایت در انتخابات، شرط بیع گذاشته است؟ در هیچ‌کدام از این انتخابات، اصلاحات شرایط بیع برای حمایت نداشت بلکه اصلاح‌طلبان به تشخیص خودشان عمل کردند. نه اینکه با توافقی با روحانی وارد عمل شده باشند و حالا بگویند از آن توافق تخلفی صورت گرفته است.

او همچنین می‌افزود: در مجموع باید بگویم ما ائتلافی نداشتیم که روحانی بخواهد خلاف وعده عمل کند![2]

اما این انکار ائتلاف و توافق اصلاح‌طلبان با رئیس‌جمهور روحانی در تمام مقاطع 5 سال گذشته، چیز کوچکی نبود که به راحتی بتوان از آن گذشت...

در واقع، صحبت‌های بهزاد نبوی در حالی مطرح شد که گوش مردم و افکار عمومی پر بود از اخبار مربوط به توافقات اصلاح‌طلبان با دولت و تعاریفی که طی این پنج سال از دولت به زبان آورده بودند.

ما فدائیان دولتیم، روحانی از ما بهتر عمل کرده، تمام کارهای روحانی قانونیست، باید دست روحانی و ظریف را بوسید، اصلاحات و اعتدال یکی هستند[3] و... تنها بخشی از حرف‌هاییست که در کنار مقولاتی مثل توافق اصلاح‌طلبان با آقای روحانی بر سر «کاندیدای پوششی» در ذهن ایرانی‌ها ثبت و ضبط است.

البته رسانه‌ها واکنش‌هایی را نسبت به اظهارات بهزاد نبوی بروز دادند اما اتفاق جالب‌تری که در این میان رخ داد، خیزش خواسته یا ناخواسته چهره‌های اصلاح‌طلب علیه اظهارات بهزاد نبوی است.

 

*جلایی‌پور: ائتلاف با روحانی ابتکار اصلاح‌طلبان بود/ روزنامه اصلاح‌طلب: اشتباهات روحانی به حساب جریان اصلاحات نوشته می‌شود

حمیدرضا جلایی‌پور، از فعالان اصلاح‌طلب، اولین کسی بود که شایدبه صحبت‌های بیعت شکنانه بهزاد نبوی پاسخ داد.

روزنامه آرمان امروز در صبح فردای انتشار صحبت‌های نبوی، یادداشتی از جلایی‌پور را منعکس کرد که طی آن صراحتاً به وجود ائتلاف میان اصلاح‌طلبان و رئیس‌جمهور روحانی اشاره شده بود.

جلایی‌پور نوشته بود:

«روند پیروزی‌بخش در سه انتخابات گذشته نه وادادگی و نه میان‌مایگی اصلاح‌طلبان که شکل‌گیری ائتلاف نانوشته میانه‌روها (متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالگرایان و اصولگرایان میانه‌رو) در سیاست رسمی ایران با ابتکار اصلاح‌طلبان بوده است، یا در گذشته ائتلاف نانوشته رئیس دولت اصلاحات، هاشمی، ناطق و الان ائتلاف رئیس دولت اصلاحات، روحانی، ناطق.»

 

البته منظور جلایی‌پور از پیروزی در 3 انتخابات گذشته دارای ان‌قلت‌هایی است زیرا کسانی از اصلاح‌طلبان هستند که می‌گویند چپ‌ها از سال 80 به این سو رنگ پیروزی اکثریتی را هم ندیده‌اند![4]

و یا اینکه او توضیح نداده بود که در کجای دنیا ائتلاف‌های سیاسی، مکتوب و یا امضا می‌شوند که به ائتلاف اصلاح‌طلبان با روحانی قید «نانوشته»! را الصاق کرده است اما به هر روی، صحّه گذاشتن این فعال اصلاح‌طلب بر وجود ائتلاف میان اصلاح‌طلبان با روحانی یک امر روشن است.

جالب آنکه روزنامه آرمان امروز هم در مقدمه‌ای که برای انتشار صحبت‌های جلایی‌پور منتشر کرد، نوشت:

«طبیعی است که رأی به روحانی به معنای رأی به جریان اصلاحات بود. بنابراین اشتباهات این دولت بدون تردید به حساب جریان اصلاحات نوشته می‌شود. البته از منظر جامعه چنین است که روحانی تنها مقصر عدم تحقق وعده‌های داده‌شده در هنگام انتخابات 92 و 96 نیست، بلکه اصلاح‌طلبان شناخته‌شده هم که جامعه را ترغیب به حضور در انتخابات و نوشتن نام روحانی در برگه رأی کردند، سهم زیادی در این موضوع دارند و همین مولفه خطری برای انتخابات 1400 است.»

 

*شریعتی: با روحانی فراائتلاف داریم

«سعید شریعتی»، دیگر فعال ستادی اصلاح‌طلب است که به تازگی دانسته یا نادانسته اما مستقیما به بیعت‌شکنی بهزاد نبوی اشاره کرد.

او در بخشی از مصاحبه خود با خبرگزاری ایلنا در همین رابطه گفته است:‌

«ائتلاف اصلاح‌طلبان و روحانی فراتر از پست، مقام و یا حضور آنان در وزارت‌خانه‌ها است، این تعامل بین جبهه اصلاح‌طلبان و میانه‌روها برای منزوی کردن جریان تندرو در کشور اتفاق افتاد که در این زمینه موفقیت‌هایی هم حاصل شد.»

او همچنین با بیان اینکه بدون کمک اصلاح‌طلبان هیچ وزیری موفق نخواهد بود، تصریح می‌کند: انتخاب روحانی مورد حمایت اصلاح‌طلبان است و یک‌پارچه به وزیر انتخابی کمک خواهند کرد.[5]

 

*مسئول عملکرد دولت هستند ولی می‌گویند: «نیستیم»!/ اگر اصلاح‌طلبان موفق شوند از روحانی عبور کنند...

آنچه اشاره شد تنها بخشی از بلوای مربوط «طلاق سیاسی اصلاح‌طلبان از روحانی» طی ماه‌های اخیر است.

جنجالی که مقدمه آن با بحث و جدل بر سر اینکه چپ‌ها مسئول عملکرد دولت روحانی هستند یا نیستند؟! شکل گرفت و هنوز هم ادامه دارد.

از یکسو کسانی مثل حاجی، صوفی، شیرزاد، حجاریان و تاجیک قرار دارند که از بیربطی عملکرد دولت به اصلاح‌طلبان و اینکه روحانی خودش باید پاسخگوی اعمالش باشد سخن می‌گویند و از سوی دیگر معاریف چپ دیگری مثل منتجب‌نیا، عبدی، زیباکلام و طاهرنژاد هستند که تأکید دارند اصلاح‌طلبان باید پاسخگوی عملکرد خود باشند و خوب و بد روحانی به پای اصلاح‌طلبان نوشته می‌شود...

البته آنچه بهزاد نبوی کرد و یک‌تنه و جوانانه! منکر 5 سال همزیستی و هم‌سرنوشتی اصلاح‌طلبان با روحانی شد، به مثابه آتشی ارزیابی می‌شود که به این خرمن افتاده و زین پس اخبار مهمتری راهی فضای رسانه و سیاست کشور خواهد کرد.

برخی معتقدند اگر اصلاح‌طلبان در پروژه «عبور از روحانی» و انکار گذشته مشترک خود با او موفق شوند و هیچ پاسخی هم به مردم ندهند؛ آنگاه خواهند توانست خود را آلترناتیو تمام کاستی‌ها و ضعف‌های وضع موجود نشان دهند و با نسبت دادن برجام و عملکرد دولت به روحانی و کسانی از اصولگرایان! آنگاه بی‌دغدغه و با دستی ظاهراً پر، پا دو انتخابات مهم مجلس یازدهم در سال 98 و دولت سیزدهم در سال 1400 بگذارند...