قاسمی: سیاست‌های موشکی ایران کماکان ادامه می‌یابد

 بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره کارشکنی برخی شرکت‌های خارجی در زمینه سرمایه‌گذاری‌ها در ایران و اقدامات وزارت خارجه در این خصوص با بیان اینکه وزارت خارجه 24 ساعته کارش را انجام می‌دهد و با تمام توان در جهت کاهش تخریب‌های آمریکا نسبت به برجام تلاش می‌کند، ‌افزود: این وزاتخانه سعی می‌کند این بدعهدی‌ها و کارشکنی‌های آمریکا را کاهش دهد و اجازه ندهد که بتوانند در مسیر روان‌تری حرکت کنند.

قاسمی تخطی‌های آمریکا از برجام را بسیار خواند و افزود: در گزارش اخیر وزارت خارجه در خصوص اجرای برجام به مجلس این بدعهدی‌ها و مصادیق آن کاملا مشخص و در اختیار مجلس قرار گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه جهان امروز در مقابل ترامپ ایستاده و در حوزه برجام با تمام توان یک صدای واحد از مجموعه جهان در حمایت از برجام را می‌شنویم که در مخالفت با سیاست‌های ترامپ است، اظهار داشت: ترامپ در این خصوص روز به روز  منزوی‌تر است و تمام تلاش دولتمردان آمریکا این است که مانع از این شوند که ایران از مزایای برجام بهره‌مند شده و از همکاری‌های اقتصادی با جهان استفاده کنند.

قاسمی افزود: بخش عمده ای از جهان به این موضوع توجه دارند و در ایران هم این مسئله با درایت لازم رصد می‌شود و این اقدام تلاش مذبوحانه‌ای است که توسط آ‌مریکا صورت می‌گیرد.

وی با ذکر این نکته که مجموعه اتحادیه اروپا در مقاطع مختلف و نشست‌های مختلف از جمله در اجلاس وزرا و سران این اتحادیه با صدای بلند حمایت خود را از برجام اعلام کردند اضافه کرد: ما تنها شاهد هم‌صدایی چند کشور بی‌هویت در کنار ترامپ در منطقه هستیم که قابل توجه و اعتنا نخواهد بود.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: باید تلاش‌کنیم سیاست‌های نابخردانه‌ای که فریاد آن در درون آمریکا بلند می‌‌شود آثارش هرچه بیشتر کاهش یابد و در مسیر درست همکاری‌های اقتصادی با جهان و تعامل گسترده‌تر با همه جهان اقدامات لازم را انجام دهیم.

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص اظهارات اخیر السیسی رئیس‌جمهور مصر مبنی بر اینکه ما 40 سال است که با ایران قطع رابطه داریم و زمان آن رسیده که روابط را گسترش دهیم، عنوان کرد: آقای السیسی راست می‌گوید ما 40 سال است که رابطه نداریم، مصر کشور مهمی با جایگاه ویژه‌ای در جهان عرب و اسلام است و باید نقش ویژه‌ای را داشته باشد که به دلیل سیاست‌های اشتباه قبلی ندارد و باید روزی به این جایگاه قبلی نزدیک شود.

قاسمی با بیان اینکه پیوندهای زیادی بین مردم ایران و مصر وجود دارد، اظهار داشت: ما علاقمندیم مصر در جایگاه بهتری در جهان قرار بگیرد و با مشکلاتی کمتری در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی روبرو شود.

وی گفت: مصر می تواند و باید در ثبات و امنیت منطقه نقش بیشتری را ایفا کند.  امروز این نقش وجود ندارد.

قاسمی در توصیه به دولتمردان مصری گفت: تا حدی از نگاههای سنتی و دیدگاههایی که طی چند دهه گذشته داشتند که باعث نبود رابطه و مشکلات فعلی است، فاصله بگیرند  و با نگاه دیگری مسائل منطقه، جایگاه ایران و واقعیت‌های جمهوری اسلامی را دقیقا درک کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: اگر بتوانند در یک طی طریق به این مرحله برسند زمینه‌هایی را برای گفت‌وگو و همزبانی بیشتر در مراحل سخت می‌تواند پیدا شود و این بستگی دارد که دولتمردان مصر تا چه حد آمادگی دارد و علاقمندند با واقعیت‌های موجود خود را تطبیق دهند.

وی برگزاری نشست سه‌جانبه بین ایران،‌ آذربایجان و روسیه را اجلاسی مهم خواند و گفت: در این اجلاس مسائل مهم منطقه‌ای،‌ بین‌المللی و جهانی خواهیم پرداخت و در چارچوب نگاه به همسایگان ما در عرصه روابط با بسیاری از کشورهای همسایه موفقیت‌های بسیاری داشته‌ایم و این نهمین دیدار روحانی و پوتین از سال 1392 تا امروز و دهمین دیدار روحانی و الهام علی‌اف است و این علامت بسیار خوبی از روابط ما با این دو کشور است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی قفقاز را برای ما حوزه بسیار مهمی خواند و افزود: در کنار آذربایجان، همواره با ارمنستان نیز روابط بسیار خوبی داشتیم. اخیرا نخست وزیر ارمنستان در تهران بود و با گرجستان هم روابط متنوعی داریم.

قاسمی ادامه داد: قفقاز را یکی از کانون‌های مهم در منطقه می‌بینیم و برگزاری این نشست‌ها کمک می‌کند که در حوزه قفقاز همکاری‌های بهتر و درک متقابلی را برای ثبات بیشتر در  این منطقه حساس داشته باشیم.

قاسمی درباره نشست  آستانه هفت که در پایتخت قزاقستان در جریان است، گفت: روز گذشته اجلاس کارشناسی آغاز و امروز و فردا اجلاس اصلی برگزار می شود.

 وی تاکید کرد که مین زدایی و  مین‌یابی و مبادله زندانیان و اجساد از موضوعات این اجلاس است. در اجلاس ششم آنچه که مدنظر و هدفگذاری شده بود به نتیجه رسید.

قاسمی افزود: امیدواریم طرفین در این مرحله نیز سه کشور به تفاهمات لازم دست یابند و بتوانیم این روند را ادامه داده و گامهای ثمربخشی در راستای کمک به مردم سوریه و صلح و ثبات در منطقه برداریم.

وی درباره مسدود شدن حساب‌های ایرانیان در چین بخصوص دانشجویان ایرانی در این کشور،  عنوان کرد: موضوع، خاص ایران نیست مشکل در گذشته تا حدی برطرف ولی مجددا اخباری را در این زمینه دریافت کردیم که این مشکل مجددا بروز کرده و پیگیری‌هایی از طریق سفارت چین در ایران و همچنین سفارت ایران در پکن و از طریق ارگانهای اقتصادی انجام داده ایم و موضوع همچنان در دستور کار است.

وی با بیان اینکه چینی‌ها علت این امر را مسائل داخلی خود و جابه‌جایی مقررات و قوانین این کشور و اقداماتی که باید در حوزه بانکی صورت دهند بیان می‌کنند، اظهار داشت: امیدواریم در کوتاه مدت مشکل دانشجویان ایرانی با پیگیری‌های انجام شده به فرجام خوبی نائل شود.

وی درباره اظهارات عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان درباره ایران گفت: موضع ما درباه یمن روشن است از همان ابتدایی که تجاوز آغاز شد و اقدامات بی‌رویه و خصمانه‌ای را نسبت به مردم یمن آغاز کردند، هشدارهای لازم توسط ایران به کشورهای منطقه و کشورهای بخصوصی که نقش اساسی در این تجاوز و تهاجم داشتند داده شد.

قاسمی با بیان اینکه بیاناتی که در ریاض مطرح می‌شود تازگی ندارد، اظهار داشت: ظاهراً این تبدیل شده به یک عادت که ظاهرا خیلی توسط برخی از مقامات این کشور قابل ترک نیست و این مقامات عادت به فرافکنی و بیان مشکلات خود به شکل دیگری و کشیدن پای دیگران به داستان مشکلات اساسی در منطقه و در درون کشورشان وجود دارد، کرده‌اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه این اظهارات قابل اعتنا نیست، اظهار داشت: موضوع یمن روشن است، متجاوز معلوم است. کسانی که با سلاح‌های سنگین، و بمباران‌های بیشمار مردم مظلوم یمن را مورد هدف قرار داده‌اند در عرصه جهانی، رسانه‌های جهان و حتی مجامع حقوق بشری و حتی نزد دولت‌ها کاملا مشخص است.

وی ادامه داد: نمی‌توان بعد از سالیانی چند با اشاره به نام دیگران و صحبت از کشورهای دیگر  گناهی را که مرتکب شده اند را به دیگران نسبت دهند و برای خودشان حریم جدیدی را تعریف کنند.

قاسمی درباره تعیین شدن معاونت‌های سیاسی و اقتصادی وزارت خارجه بیان کرد: تغییرات ساختاری در وزارتخارجه جدی است و ادامه دارد و مراحل خود را طی می کند. این بحث به تصویب سازمان امور اداری و استخدامی رسیده است. اقدامات دیگری که در کنار تغییر ساختار در وزارت خارجه مطرح بوده توسط کمیته‌های تعیین شده پیگیری می‌شود. هنوز نفراتی که باید مسئولیت این دو حوزه را بپذیرند قطعی نشده آنچه در رسانه‌ها آمده گمانه زنی بیش نیست و در این زمینه بعدا اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

به گفته وی اصل چارت و تغییرات ساختاری راه خود را می‌رود. 

قاسمی افزود: انشالله شاهد وزارت خارجه‌ای با ساختار و عملکرد جدید خواهیم بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نشست سه جانبه روسای جمهور ایران روسیه و آذربایجان در تهران گفت: این اجلاس دوم است، اجلاس قبلی در باکو برگزار شد. این اجلاس چهارشنبه  در تهران برگزار می شود و در کنار اجلاس نیز دیدارهای دوجانبه انجام خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: مسائل دوجانبه، منطقه و آخرین فعل و انفعالات پیرامون سه کشور و بحث مبارزه با تروریسم محور گفتگوها در این اجلاس سه‌جانبه است. فرصت بسیار خوبی است که بتوانیم در مجموعه مسایلی که سه کشور و منطقه و جهان با آن روبرو هستند مشارکت جدی داشته باشیم. 

وی درباره سفر هیاتی از انگلیس برای افزایش تعداد روادید و اینکه آیا این سفر لغو شده گفت: وقتی سفر انجام نشده به معنی لغو نیست. تصور می کنم چیزی لغو نشده و در حال برنامه‌ریزی است و رفت و آمدها و تماس‌های ما با انگلیسی‌ها به صورت خوبی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه طی ماه‌های آینده بین تهران و لندن تبادلات خوبی خواهیم داشت، افزود: رایزنی‌ها و گفت‌وگو ها بین دو پایتخت در شکل و سطوح خوبی در حال برنامه‌ریزی است. البته درباره تاریخ  انجام این سفر اطلاعاتی ندارم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه نهاوندیان گفته من دری اصفهانی را نمی شناختم و وزارتخارجه او را معرفی کرده است، عنوان کرد: من چند هفته پیش در این زمینه صحبت کردم، آنچه قوه قضاییه مطرح می‌کند نظرات این قوه بعنوان قوه مستقل و متین است و من درباره مباحثی که توسط این قوه بیان شده اظهارنظری نخواهم داشت. 

وی ادامه داد: درمورد آقای نهاوندیان هم نمی‌توانم نظری را ارائه کنم آنچه برای ما مهم است و اطلاعات ما در وزارت خارجه بر آن صحه می‌گذارد و به بیانی توسط وزیر اطلاعات مطرح شد، این است که دری اصفهانی عضو وزارت خارجه نبوده است. 

قاسمی ادامه داد: ایشان توسط ارگان‌‌های دیگری به وزارت خارجه و بعنوان مشاور به وزارت خارجه معرفی شده است. تعداد افرادی که به ستاد برجام معرفی شدند زیاد است. ایشان سوابقی طی دهه‌های گذشته دارد، با بسیاری از وزارتخانه ها و سازمان‌های دولتی  از جمله وزرات دفاع همکاری جدی داشته و خدمات ارزنده‌ای برای کشور به ارمغان آورده است. ١.٧ میلیارد دلار که به کشور برگشت و موضوع دیگری که به محموله طلا برمی‌گشت از خدمات ایشان بود.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ملاک برای ما در اینجا نهادهای امنیتی است که می‌توانند درمورد روابط پنهان و ناپیدای افراد قضاوت کنند و اطلاعات لازم را ارائه کنند، عنوان کرد: ما در اینجا نه در مورد افرادی که با ما همکاری خواهند کرد و یا به عنوان مشاور حضور پیدا می‌کنند، صلاحیت و ابزار یافتن درون افراد و روابط ناپیدا و پنهان آنها را نداریم و آن وظیفه نهادهای امنیتی کشور است که باید پایش و پیگیری‌های خودشان را داشته باشند و اگر مشکلی است در زمان و بهنگام به اطلاع دستگاه‌های ذیربط می‌رساندند.

وی یادآور شد: اظهارات وزیر اطلاعات در چند هفته گذشته نشان داد که دیدگاه وزارت اطلاعات به عنوان یکی از اساسی‌ترین و رسمی‌ترین مراجع بررسی این موضوعات حاکی از آن است که برخی از اتهامات وارد شده به ایشان درست نیست و دری اصفهانی همکاری‌هایی را با این وزارتخانه داشته و خدماتی را صورت داده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اینکه چند نفر دیگر در این زمینه متهم به جاسوسی هستند و تعدادی از آنها نیز از کشور خارج شده‌اند، اظهار داشت: من از اینها اطلاعی ندارم چون هیچ مقام امنیتی و قضایی به طور رسمی و صراحتاً با نام و مشخصات درمورد سایر افراد گزارشی را ارائه نکردند و من از اسامی آنها و ماهیت فکری و کاری آنها بی‌اطلاع هستم مگر اینکه نهایتاً دستگاه‌های ذی‌ربط اظهارنظر لازم را در این خصوص داشته باشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بسته شدن مرز شلمچه که سوال یکی از خبرنگاران بود، عنوان کرد: در بحث اربعین از ماه‌های پیش یک ستاد در وزارت خارجه با حضور سایر نهادهای ذیربط تشکیل شده و به طور منظم جلساتی را برگزار می‌کند و همه مسائل را تحت نظر قرار داده و پیش‌بینی‌های لازم را به عمل آورده است.

وی افزود: در رابطه با مجموعه با مسائل مرزی وزارت کشور و سایر ارگان‌های ذیربط تماس‌های مکرری را با طرف عراقی دارند و اگر مشکلی وجود داشته باشد قابل حل و بررسی است. مسائل کوتاه مدت و مقطعی ممکن است بنا به شرایط مرزی و مسائل امنیتی باشد که خیلی قابل استناد نیست و باید مراحل کار و ایام اربعین را دید که مردم شریف ایران به سمت عراق حرکت می‌کنند. فکر می‌کنم بحث خاصی در این خصوص وجود ندارد و تماس‌ها بین دوطرف و رفت‌و آمدها در حوزه‌های امنیتی و غیرامنیتی با بغداد طی هفته‌های گذشته با جدیت ادامه دارد و هماهنگی‌های لازم در حال انجام است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات نماینده عربستان در سازمان ملل مبنی بر اینکه ایران سیاست‌های تبعیض نژادی و مذهبی را علیه شهروندان خود اعمال می‌کند و اینکه به نظر می‌رسد بحث سپنتا نیکنام از یک موضوع محلی به یک موضوع بین‌المللی برای ایران مطرح می‌شود و اینکه آیا وزارت خارجه قصد ورود به این موضوع را دارد؟ گفت: وظایف وزارت خارجه مشخص است البته معروف است که سیاست خارجی، دنباله سیاست‌ داخلی است. ما در حوزه مسائل داخلی ورود نمی‌کنیم و ارگان‌های ذیربط دیگری وجود دارند که این مسائل را پیگیری خواهند کرد.

وی ادامه داد: درصدد نیستم به این موضوع داخلی ورود کنم و سوء استفاده دیگران از این موضوع نیز قصه‌ دیگری است ولی آنچه که در حوزه کاری من است و می‌توانم صحبت کنم اظهارات غلط، بیجا و بی‌ربط برخی از مقامات سعودی است که با توجه به بحران‌های متعدد داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی که با آن مواجه هستند، سعی در ایجاد دشمن فرضی دارند و به دنبال تخریب چهره ایران و ایران هراسی هستند و سعی دارند از هر موضوعی برای خودشان استفاده‌ای را به عمل بیاورند که خوشبختانه چندان موفق نیستند،‌چرا که اقدامات و رفتارهای نسنجیده آنها عیان و قابل رویت است که تاثیر چندانی را نمی‌تواند داشته باشد.

قاسمی اضافه کرد: لازم است دولت سعودی به حقوق شهروندان خودش توجه کند و از تبعیض نژادی و سرکوب اقلیت‌ها و مردم خودش دست بردارد و به جای پرداختن به ربات‌ها و اعطای شهروندی به رباتها برای تطهیر چهره مخدوش خودش برگردد و در عالم واقع و واقعیت حقوق شهروندانش را حفظ کند و باورش شود این ژست‌های بی ربط کمک کار مشکلات دولت سعودی نخواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: این سیاست گرایش به بازی رباتیک در عربستان و محکوم کردن یا محدود کردن حق و حقوق مردم این کشور و سرکوب وحشیانه مردم یمن، تناقض‌هایی است که از دل دولتی که با مشکلات عدیده و سردرگمی مواجه است برمی‌آید.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره  گپ زدن ایران با اروپا درخصوص مسائل مختلف از جمله در بحث موشکی که به نقل از عراقچی معاون وزیر خارجه بیان شده گفت: ما با خیلی‌ها گپ می‌زنیم از خانواده گرفته تا دیگران و وقتی سفارتخانه‌ها در کشورها فعالند و ارتباطات وجود دارد گپ و گفت جزو کارهای اولیه است. ولی اگر منظورتان مذاکرات با اروپایی‌ها در حوزه خاص است بحث دیگری است و براساس مسائلی که مطرح می شود قابل تفسیر است.

وی درباره خبر منتشر شده مبنی بر اینکه عراقچی عنوان کرده ما در بحث موشکی گفتگو نکردیم ولی گپ زدیم، بیان کرد: متن صحبت آقای عراقچی را ندیده‌ام. در بحث موشکی مواضع ما کاملا روشن است، ما درباره مسائل موشکی با هیچ کشوری، هیچ‌‌کس و فردی گفتگو نخواهیم کرد. این بخشی از مسائل دفاعی ماست. تجربه تاریخی، جنگ تحمیلی، شرایط منطقه فشارها و شیطنت‌های دیگران و بدعهدی‌ها به ما آموخته که باید در دفاع از کیان کشور و مردم  بر توان و ایستادگی خود بایستیم. 

قاسمی تصریح کرد: موضوع موشکی کاملاً داخلی و به ما مربوط است و هر آنچه را که بخواهیم اقدام می‌کنیم و بارها اعلام شده که بحث موشکی ما هیچ منافاتی با قطعنامه 2231 نخواهد داشت و ندارد و سیاستهای موشکی ایران کماکان ادامه خواهد یافت. این سیاست‌ها دفاعی است و تهاجمی و علیه هیچ کشوری نیست ولی ما باید بتوانیم در شرایط لازم از خودمان دفاع کنیم.

قاسمی ادامه داد: کشورهایی که در این خصوص صحبت می‌کنند باید توجه کنند که در بودجه‌ها و دخل و خرج خودشان سالیانه چه مقدار تسلیحات مخرب و کشتار جمعی را به کشورهای منطقه صادر می‌کنند و ببینند بودجه نظامی کشورهایی که در پیرامون ما هستند چه میزان است و بودجه نظامی ایران چقدر.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ایران کمترین بودجه نظامی را در مقایسه با این کشورها دارد چرا که به توان ملی و مردمی خود متکی است و دولتی است که از مردم و مقاومت آنها الهام گرفته است.

قاسمی تصریح کرد: درمورد مباحث موشکی آن سوء تفاهمی که احتمالا در یک گفت‌وگو و نشست بیان شده،‌سوء تفاهم است. مواضع اساسی و کلی ما همان چیزی است که بیان کردم.

خبرنگاری درخصوص سفر وزیر خارجه به آفریقا و اینکه گفته می‌شود این سفر در راستای بدعهدی‌های برجامی قبل و به عنوان جایگزینی در معاملات بانکی صورت گرفته سوال کرد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: آفریقا هیچ ربطی به اروپا و سایر کشورها ندارد. آفریقا برای ما فی‌النفسه مجموعه‌ای از کشورهایی است که به صورت مستقل با آنها روابط داریم و خواهیم داشت و باید داشته باشیم و باید تلاش کنیم همکاری‌های همه‌جانبه بیشتری را با این کشورها داشته باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: سفر ظریف هیچ ارتباطی به دیگر مسائل مبتلا به و مسائل جهانی ندارد. آفریقا برای ما یک هدف بزرگ است. این سومین تور آفریقایی وزیر خارجه بود  و هیأت خوبی از بخش خصوصی نیز ایشان را همراهی کرد و علاوه بر برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی با آفریقای جنوبی و مجمع‌های تجاری با این سه کشور، مرکز درمانی ایران و اوگاندا که از محل کمک‌های توسعه‌ای ایران ساخته شده بود افتتاح شد.

به گزارش فارس، قاسمی تصریح کرد: ما در آفریقا حضور جدی‌تری خواهیم داشت و به این روند ادامه می‌دهیم و امیدوارم طی ماه‌های آینده بتوانیم هیأت‌های دیگری را در سطوح دیگر در آفریقا داشته باشیم و حضور خود را در قاره آفریقا افزون‌ سازیم.

وی گفت: بحث‌هایی که در حاشیه این سفر و تا حدی از ناآگاهی مطرح می‌شود، مثل بحث بانکی با آفریقا اشتباه است. روابط ما با اروپا در حال پیش رفتن است و پروژه‌های متعددی در حال مذاکره است که امیدوارم بتوانیم آنها را تا مرحله انجام و نهایی شدن پیش ببریم.

به گزارش فارس، خبرنگاری با بیان اینکه ولیعهد عربستان در مصاحبه با روزنامه گاردین عنوان کرده که سیاست‌های سخت‌گیرانه که در جامعه عربستان اعمال می‌شده واکنشی به جمهوری اسلامی ایران بوده و این کشور تصمیم گرفته سیاست‌های معتدلانه‌ای  را در پیش بگیرد، نظر سخنگوی وزارت خارجه را در این خصوص جویا شد که وی در این باره گفت: صحبت جالبی است. عربستان اعتراف می‌کند که سیاست‌های خصمانه‌ای را طی دهه‌های گذشته نسبت به جمهوری اسلامی دنبال کرده و واقعیت دیگری نیز در این صحبت نهفته است که مجامع جهانی و حقوق بشری باید حتما به آن توجه کنند و آن گسترش افراط‌گرایی و منشاء افراط‌گرایی و تولید خشونت و ترور در منطقه و جهان که جان انسان‌های بسیاری را در نقاط مختلف جهان و بویژه منطقه را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: این اعتراف دیگری است. عربستان از یک سیاست خصمانه افراط‌گرایانه‌‌ای در این مدت پیروی کرده و باعث وضعیت سال‌های اخیر در منطقه و جهان بوده است و این قابل توجه مجامع جهانی و بین‌المللی است و این جای امیدواری دارد که اگر جدیتی در این حرف نهفته باشد،‌ عربستان بتواند تغییر رویکرد و در تبلیغات بلکه در عمل داشته باشد و با واقع‌بینی اساسی به اعتدال و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با همسایگان و مردم خودش برسد و دست از خشونت و کشتار در یمن بردارد.

به گزارش فارس، خبرنگار دیگری به اظهارات وزیر خارجه بحرین که خواستار تعلیق عضویت قطر در شورای همکاری خلیج فارس اشاره کرد و درباره آینده این شورا سوال کرد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: این مسئله داخلی شورا و مشکلاتی است که بین این کشورها وجود دارد و از گذشته نیز بوده و برخی سعی کردند با ایجاد دشمن فرضی به صورت تصنعی یک نوع وحدت نظر را در این مجموعه نشان دهند که معمولا کمتر موفق بودند.

وی افزود: انچه که در وضعیت شورا دیده می‌شود یک بحران عظیم است که کشورهای درون این مجموعه به آن روبرو هستند و بخشی از این مشکلات دیده نمی‌شود و تصورم این است که باید در آینده شاهد تحولات عمده در این مجموعه باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره بحران قره‌‌باغ عنوان کرد: ایران بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اولین و جدی‌ترین کشوری بود که وارد صحنه میانجیگری بین آذربایجان و ارمنستان در حوزه قره‌باغ شد و موفق شد یکسری آتش‌بس‌ها را اجرا کند.

وی ادامه داد: امیدواریم در پیرامون ما و حوزه قفقاز با توجه به اهمیت و حساسیت آن و تاریخ مشترک بین ما و این کشورها هیچگونه درگیری و نگرانی وجود نداشته باشد و بارها اعلام کردیم که از هر تلاش ی که بتواند در کاهش این نظام و درگیری به عمل آوریم کوتاهی نمی‌کنیم.

قاسمی افزود: علاقمندیم شاهد باشیم که روزی این اختلافات برچیده خواهد شد و دو کشور همسایه ما در بخش شمالی بتوانند در ثبات و امنیت بیشتر، در صلح، ثبات و توسعه اقتصادی گام‌های اساسی را بردارند و  این امیدواری وجود دارد و امیدواریم که در پی این تماس‌ها و رفت‌و آمدها بر این وضعیت موجود تاثیر گذاشته و روابط دو کشور را تا حدی نزدیک‌تر کنیم.

خبرنگار دیگری درباره سفر دو هیأت از ایران و عربستان به منظور بازدید از اماکن دیپلماتیک سوال کرد که قاسمی اظهار داشت: هیأت‌های مزبور ویزاهای خود را دریافت کرده‌اند ولی سفر هنوز انجام نشده است. آن چیزی که امضا شد سویس به عنوان حافظ منافع ما انتخاب و سندی بین ما و عربستان امضا شد که قرار است در آینده دفاتر حفاظت منافع ما گشایش پیدا کند. زمان گشایش و اعزام دیپلمات‌های ایرانی به جده روشن نیست و زمانی که موضوع قطعی شود اعلام خواهد شد.

خبرنگار دیگری با اشاره به سفر آمانو از قاسمی پرسید آیا در این سفر امکان‌ناپذیر بودن بازدید از مراکز غیرهسته‌ای ایران به وی اعلام شد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی این سفر را سفر خوبی برشمرد و افزود: ارتباط و همکاری خوب و نزدیکی بین ایران و آژانس برقرار است و آژانس به عنوان سازمان تخصصی وابسته به سازمان ملل از وظایف ذاتی مشخصی برخوردار است و روند مسائل برجام را براساس آنچه که در برجام مشخص و به آژانس محول شده دنبال می‌کند.

وی افزود: ما این رایزنی‌ها و تبادل‌نظرها را داشته‌ایم و در سطوح دیگر تماس‌ها وجود دارد. درخصوص مواردی که مطرح کردید در دستور کار ما نبوده و نیست، ما در مورد همکاری‌های جاری با هم صحبت کردیم و مذاکرات موفقی را پشت سرگذاشتیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره مطالب مطرح شده مبنی بر اینکه یکی از ابعاد سفر حیدر العبادی به تهران بحث میانجیگری بین ایران و عربستان بوده، گفت: سفرها و آمد و شدها با عراق بسیار است و هر لحظه‌ای که احساس کنیم به دلیل روابط دو جانبه وشرایط منطقه بایستی گفت‌وگو کنیم این سفرها انجام می‌شود و سفر بسیار پرباری بود  و در دیدارهای ایشان مسائل دوجانبه و منطقه مطرح شد.

قاسمی ادامه داد: فکر نمی کنم در خصوص میانجیگری بحث مشخص و روشنی صورت گرفته باشد البته همواره صداها از ریاض متفاوت است. هر از گاهی صحبت از میانجیگری کشورها می‌کنند و بعد تکذیب می‌کنند. ما مشکلی برای حل و فصل برخی مسایل با کشورهای همسایه و پیرامونی اگر باشد، نداریم. این آمادگی را داریم بتوانیم در یک محیط آرام‌تر و باثبات‌تر زندگی کنیم و وضعیت جدیدتری برای عرصه منطقه رقم بزنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود:  آنچه در ریاض قابل مشاهده است و علائمی که صادر می‌شود علائمی است مغایر با این روند و هنوز اختلاف سلیقه‌ها در درون عربستان وجود دارد. و تا حد زیادی از واقعیات منطقه به دور هستند و بیشتر نگاه آنها به کشورهای فرامنطقه‌ای است تا استفاده از یک ظرفیت جمعی منطقه‌ای برای گسترش امنیت و ثبات در منطقه.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری تمامیت ارضی عراق را اصل لایتغیر مهمی برای ایران برشمرد و موضوع اقلیم را مسئله داخلی و درونی عراق خواند و افزود: اقدام به همه‌پرسی علی‌رغم توصیه‌های مشوقانه و دوستانه کشورهای منطقه،‌انجام شد و کار نابجا و اشتباهی بود و با توجه به روابط‌مان با اقلیم طی دهه‌های گذشته علاقمند بودیم که از ورود و راه‌هایی که می‌تواند منجر به تضعیف،‌شکست و مشکلات برای مردم اقلیم شود جلوگیری کنند ولی هوس‌های افراد مشخصی که شاید بر مسائل کامل منطقه اشراف نداشته و تحلیل دیگری از اوضاع داشتند باعث شد که این همه‌پرسی انجام شد و نهایتا  مشکلاتی را در درون اقلیم و گروه‌ها و احزاب ایجاد کنند.

قاسمی افزود: امیدواریم این مشکلات کم شود و بتوانند در چارچوب قانون اساسی و حاکمیت و تمامیت ارضی عراق زندگی مناسبی را داشته باشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات ضدایرانی برخی از اعضای پارلمان آذربایجان نیز گفت: آنچه برای ما ملاک است رفتار دولت آذربایجان است و سعی می‌کنیم در فرصت‌های مناسب برخی‌ ناملایمات که ممکن است از جاهای دیگری از آذربایجان مطرح شود را به اطلاع‌ طرف آذربایجانی برسانیم و گلایه‌مندی های ما حتما به اطلاع آنها خواهد رسید.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری گفت: ما اخبار عربستان را دقیقا رصد می‌کنیم و اطلاعاتی را در اختیار داریم و از اقدامات خصمانه‌ای که توسط مقامات سعودی در منطقه و سایر مناطق علیه ایران رخ می‌دهد مطلع هستیم.

وی افزود: ما درمورد عراق با همه گروه‌ها و قومیت‌ها در ارتباطیم و ارتباط خوبی با شیعیان، اهل سنت و حتی اکراد از گذشته داشته و داریم و این روابط پابرجاست و ادامه می‌یابد و این ارتباطات در چارچوب روابط ما با دولت عراق تعریف می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر نماینده حماس به ایران و اینکه ایران بین حماس و سوریه میانجیگری کند اظهار داشت: اینکه قرار است ما وارد بحث میانجیگری شویم بحث زودی است و بهتر است به این مسئله نپردازیم و آن را به آینده بسپاریم. با یک سفر نمی‌توان به نتایج خیلی روشن و مشخصی دست یافت.