مذاکرات تلفنی لاوروف و ظریف

 وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که "سرگئی لاوروف" عصر روز دوشنبه مذاکراتی تلفنی با "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برقرار نمود و طرفین هماهنگی اقدامات دو کشور در راستای حل و فصل اوضاع در سوریه را مورد بررسی قرار دادند.  

در بیانیه‌ای که در سایت رسمی وزارت خارجه روسیه منتشر شد، آمده است: «در شرایطی که این روزها در آستانه (پایتخت قزاقستان) دور دیگری از مذاکرات بین المللی پیرامون حل و فصل مناقشه نظامی در سوریه جریان دارد، وزرای امور خارجه روسیه و ایران نیز به بررسی مسائل مربوط به ادامه هماهنگی اقدامات دو کشور در جهت موفقیت هرچه بیشتر روند مذاکرات در آستانه با هدف حل و فصل سیاسی بحران در سوریه پرداختند.»

لازم به یادآوری است که هفتمین دور از مذاکرات پیرامون اوضاع سوریه، روز گذشته (دوشنبه) در آستانه آغاز شد و امروز هم ادامه خواهد داشت. مهمترین موضوع این نشست «مین زدایی در مناطق آزاد شده و تبادل اسراء و اجساد بین طرفین درگیریها» است.

ریاست هیئت نمایندگی روسیه برعهده "الکساندر لاورنتیف" نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه است، ریاست هیئت نمایندگی ترکیه و ایران هم بر عهده "سادات اونال" و "حسین جابر انصاری"،  معاونین وزرای امور خارجه این دو کشور است. در این مذاکرات، هیئت نمایندگی دولت سوریه و مخالفان سوری هم و همچنین نمایندگانی از سازمان ملل، آمریکا و اردن نیز بعنوان ناظر به این مذاکرات حضور دارند.