تصمیم داریم آسیا را به اروپا متصل کنیم

رئیس جمهوری در نشست خبری اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان گفت: تصمیم این است که بندرعباس به هلسینکی متصل شود، یعنی آسیا را به اروپا متصل می کنیم.

حجت الاسلام و المسلیمن حسن روحانی رئیس جمهوری شامگاه چهارشنبه در آغاز نشست خبری مشترک اجلاس رئیسان جمهوری ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در سالن اجلاس سران، افزود: ترانزیت بین سه کشور و همچنین بین منطقه آسیا و اروپا، اولین مساله ای است که تصمیم گرفتیم، قاره آسیا و اروپا در دو مسیر ترانزیتی شمال به جنوب متصل شود.

رئیس جمهوری در آغاز این نشست خبری از حضور الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در تهران تشکر کرد و افزود: امروز توانستیم دومین اجلاس سه جانبه را در تهران داشته باشیم.

روحانی گفت: اساسا این اجلاس بر مبنای دوستی سه کشور و همسایگی آنهاست و این دوستی، صمیمیت و همسایگی جغرافیایی و رابطه فرهنگی بین سه کشور باعث شده است تا مصمم به بهره برداری بهتر از ظرفیت های روابط سه جانبه باشیم.

رئیس جمهوری اظهار داشت: در اجلاس باکو و تهران بر مسائلی تاکید کردیم و آنها را با جدیت دنبال خواهیم کرد، تصمیم بر این است که بندرعباس به هلسینکی متصل شود، یعنی آسیا را به اروپا متصل می کنیم و مسیر این ترانزیت از طریق آذربایجان، روسیه و اروپای شرقی و شمالی است.

روحانی گفت: در اجلاس امروز تصمیم گرفتیم در زمینه روابط جاده ای و دریایی روابط را گسترش دهیم ؛ سه کشوری هستیم که در ساحل دریای خزر قرار داریم و باید از این دریا به عنوان دریای صلح برای کشورهای منطقه و همچنین دریای توسعه برای استفاده از ظرفیت های توسعه کشورهای ساحلی بهره برداری و استفاده کنیم.

رئیس جمهوری گفت: تصمیم بر این است که در زمینه اقتصادی بتوانیم روابط سه کشور را تسهیل کنیم؛ گام بسیار مهمی برای اتحادیه اورآسیا برداشته ایم و این گام اقتصادی و تجاری مهمی بین ایران و کشورهای عضو اورآسیا خواهد بود.

روحانی گفت: همچنین در مسیر آن هستیم که بتوانیم در زمینه گمرکی مسیر سبز گمرکی را بین سه کشور و استانداردهای واحد را دنبال کنیم.

رئیس جمهوری گفت: همچنین در اجلاس امروز در تهران در مسیر روابط بانکی بهتر و استفاده از پول ملی تاکید شد تا ایران و جمهوری آذربایجان، ایران و روسیه و همچنین سه کشور با هم در تجارت های دو جانبه و سه جانبه بتوانند از پول ملی خود استفاده کنند.

 

** تاکید بر اتصال انرژی برق و الکتریسیته ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان

رئیس جمهوری گفت: در زمینه انرژی فرصت های مناسبی وجود دارد که با داشتن نفت و گاز و موقعیت ممتازی که در جهان داریم همکاری های فناورانه بین سه کشور برای همکاری در تولید و استخراج نفت و گاز در منطقه و همچنین سرمایه گذاری های مشترک در زمیه انرژی و سایر موارد برای سه کشور را توسعه دهیم.

وی تاکید کرد: برق های سه کشور و انرژی الکتریسیته ایران باید متصل باشد و در فرصت های مختلف از نیروی برق سه کشور بتوانیم استفاده و بهره برداری کنیم.

روحانی گفت: علاوه بر مسائل اقتصادی با مسائل زیست محیطی در ساحل دریای خزر در سه کشور مواجه هستیم و در پی آن هستیم که بتوانیم همه مقرراتی که در دریای خزر باید حاکم شود از جمله رژیم حقوقی را هر چه سریع تر به نتیجه نهایی برسانیم تا از ظرفیت دریای خزر استفاده و بهره براری کنیم.

 

** سومین اجلاس سران ایران و روسیه و جمهوری آذربایجان سال 2018 در روسیه برگزار می شود

رئیس جمهوری به پیشنهاد ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مبنی بر برگزاری سومین دوره اجلاس سه جانبه در روسیه اشاره کرد و گفت: هر دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان این پیشنهاد را قبول کردند و از میزبانی آینده ایشان پیشاپیش تشکر می کنم و اجلاس بعدی در سال آینده در روسیه خواهد بود.

روحانی اظهار داشت: همچنین در این نشست سه جانبه علاوه بر مباحث اقتصادی بین سه کشور در زمینه مسایل منطقه ای هم گفت و گو کردیم؛ روابط و نقش سه کشور در زمینه ثبات و امنیت منطقه به ویژه مبارزه با تروریسم همکاری های ایران و روسیه در ایجاد ثبات و امنیت و مبارزه با تروریسم به خصوص در سوریه و همکاری های سه جانبه که در آستانه دنبال می شود، برای حرکت سیاسی برای ثبات و امنیت در سوریه حائز اهمیت است، رایزنی کردیم.

رئیس جمهوری افزود: در این اجلاس هر سه کشور بر همکاری های منطقه ای، ایجاد صلح و ثبات منطقه ای، مبارزه با تروریسم و مواد مخدر و جرایم سازمان یافته تاکید کردیم و اراده سه کشور در برقراری روابط نزدیک تر، حسن همجواری و استفاده از ظرفیت های سه کشور برای توسعه منافع سه ملت است.