گفت‌وگوی ترزا می و نتانیاهو درباره موضع ترامپ علیه ایران

 خبرنگار یک روزنامه صهیونیستی روز جمعه جزئیاتی جدید از گفت‌وگوی «ترزا می»، نخست‌وزیر انگلیس و «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل منتشر کرده است. 

«باراک راوید»، خبرنگار روزنامه هاآرتص نوشته نتانیاهو به نخست‌وزیر انگلیس گفته به نظر او اقدام «تحول‌آفرین ترامپ در قبال ایران» اقدامی مناسب بوده است. 

«می» با این موضع نتانیاهو مخالفت کرد و گفت: «کاری که ترامپ درباره ایران کرد تنها باعث دشوارتر و پیچیده‌تر شدن مسائل شد.»

نخست‌وزیر انگلیس به نتانیاهو گفت که با او از لحاظ نگرانی‌هایش درباره ایران هم‌نظر است اما انگلیس، خود را به حفظ توافق هسته‌ای ایران متعهد می‌داند.

مقام انگلیسی همچنین خواستار همکاری طرفین درباره مسائل غیرهسته‌ای ایران (موشکی، فعالیت‌های منطقه‌ای) بدون گشودن دوباره پرونده برجام شد.

نتانیاهو گفت فکر می‌کند می‌توان حول توافق هسته‌ای ایران، اقداماتی مانند اعمال محدودیت برای برنامه موشکی و تلاش برای دائمی کردن بندهای زوال‌پذیر برجام انجام داد. 

 نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به می گفت: «مهم‌ترین موضوع این است که ما در موضوع ایران متحد باشیم و با یکدیگر همکاری کنیم.»

نتانیاهو در خلال این دیدار، همچنین از «می» پرسید آیا فکر می‌کند جدا کردن روسیه از ایران در موضوع سوریه امکان‌پذیر است یا خیر. 

ترزا می در جواب گفت: «این را شما به من بگویید- اسرائیل امروز یکی از نزدیک‌ترین 'کشورها' به [ولادیمیر] پوتین [رئیس‌جمهور روسیه] است.»

نتانیاهو در پاسخ گفت جدا کردن پوتین از ایران اقدامی دشوار است اما به دلیل واگرا بودن منافع منطقه‌ای ایران و روسیه، انجام این کار غیرممکن نیست.