به گزارش فارس ، عباس دستباز اظهار داشت: هرگونه تبلیغات زود هنگام و پیش از موعد یاد شده غیرقانونی بوده و با کاندیداهایی که به صورت علنی در محافل و مجالس اقدام به تبلیغات کنند برخورد قانونی میشود.

وی با بیان اینکه ستاد انتخابات در استان اردبیل به صورت قانونی از سوم تیر ماه فعالیت خود را آغاز کرده است، افزود: بر اساس ماده ۲۹ قانون انتخابات، در ایام سوم تا نهم تیر ماه شاهد استعفای رسمی کاندیداهای مجلس از سمت‌های دولتی و رسمی بودیم که از این ایام ستاد فعالیت رسمی خود را با صدور احکامی آغاز کرده و ۱.۵ ماه است که به صورت رسمی با برگزاری جلسات مستمر وضعیت انتخابات در استان اردبیل را رصد می‌کند.

دستباز از تمهید مقدمات برای برگزاری با شکوه انتخابات مجلس نهم خبر داد و گفت: در مرکز استان و شهرستان‌ها از دهم مهر ماه برگزاری کلاس‌های آموزشی مدیران سیاسی، معاونان، فرمانداران، بخشداران، کارشناسان سیاسی و IT آغاز شده و با طراحی مناسب این کلاس‌ها در حال اجراست.

سرپرست معاونت سیاسی امنیتی استاندار اردبیل به جدول زمانبندی برگزاری انتخابات مجلس نهم اشاره کرد و ابراز داشت: طبق زمانبندی از سوم تا ۹ دی ماه امسال داوطلبان با احراز شرایطی که در قانون مصوب شده می‌توانند برای ثبت‌نام در حوزه‌های انتخابیه خود به فرمانداری‌ها مراجعه کنند.

وی گفت: ثبت‌نام کاندیداهای حوزه انتخابیه‌اردبیل، نیر، نمین و سرعین با محوریت اردبیل در فرمانداری این شهرستان، در حوزه انتخابیه خلخال و کوثر به محوریت شهرستان خلخال و در فرمانداری این شهرستان، در حوزه انتخابیه بیله‌سوار و پارس‌آباد در فرمانداری پارس‌آباد و همچنین حوزه انتخابیه مشگین‌شهر و گرمی در فرمانداری این دو شهرستان ثبت‌نام از کاندیداها در مهلت مقرر انجام می‌شود.

این مسئول ادامه داد: بعد از ثبت‌نام در تاریخ یاد شده هیئت‌های اجرایی در فرمانداری و بخشداری تشکیل شده و کار بررسی صلاحیت‌ها را آغاز می‌کنند.

دستباز در مورد نحوه تشکیل هیئت اجرایی بیان داشت: ۳۰ معتمد از اقشار مختلف در این هیئت اجرایی عضو هستند که با کمک فرمانداری و بخشداری در فرمانداری و بخشداری‌های مرکزی شکل گرفته و سعی می‌شود افراد قابل اعتماد از صنوف متعدد باشند.

سرپرست معاونت سیاسی امنیتی استاندار اردبیل در ادامه سخنان خود به مراحل دیگر برگزاری انتخابات اشاره کرد و گفت: در مراحل بعدی صلاحیت کاندیداها در هیئت اجرایی بررسی و صلاحیت یا عدم صلاحیت به داوطلبان ابلاغ می‌شود و از ۲۵ دی ماه تا اول بهمن ماه نیز رسیدگی به شکایات رد صلاحیت‌شدگان توسط هیئت نظارت رسیدگی شده و در مرحله آخر نیز از ۲۵ بهمن تا اول اسفند ماه شورای نگهبان به شکایات‌ها در مورد رد صلاحیت‌ها پاسخ خواهد داد.

وی زمان برگزاری انتخابات را نیز ۱۲ اسفند ماه امسال اعلام کرد و بیان داشت: داوطلبان در مهلت هفت روزه ثبت‌نام حتی روزهای تعطیل نیز می‌توانند با مراجعه به فرمانداری‌ها و وزارت کشور اقدام به ثبت‌نام کنند.

این مسئول تصریح کرد: مرحله اول ثبت‌نام به صورت اینترنتی و سایت جامع انتخابات است که افراد با مراجعه به آن سایت در کنار ثبت‌نام می‌توانند فرم‌های موجود را پر کرده، از آن پرینت برداشته و در زمان تحویل مدارک در حوزه انتخابیه خود آن را ارائه کنند.

دستباز در پایان اظهار داشت: اصل شناسنامه، سه مورد تصویر از شناسنامه، ۱۰ قطعه عکس اصل و کپی مدارک تحصیلی برای داوطلبان عادی مدرک فوق لیسانس، جانبازان، ایثارگران و نمایندگانی که یک دوره حضور در مجلس را تجربه کنند مدرک لیسانس به همراه اصل و تصویر پایان خدمت و استعفای مدیرانی که در تاریخ یاد شده به صورت کتبی ارائه کردهاند از مدارک مورد نیاز برای ثبتنام است.