نگرانی های اسرائیل و آمریکا  از ایران؟

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی به بررسی نزدیک شدن رابطه رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی پرداخت.

این روزنامه در این گزارش نوشت: اوضاع در خاورمیانه در حال تغییر است و این باعث شده دولت‌های بیگانه برای مقابله با برتری ایران در منطقه، یک زمینه مشترک بیابند.

آغاز گفتگو بین اسرائیل و عربستان سعودی شاید مهمترین تغییر در منطقه باشد. تاکنون هیچ رابطه دیپلماتیکی بین دو ملت وجود نداشته است، زیرا عربستان سعودی حامی حقوق حاکمیت فلسطین است. یک رابطه بازتر یک شبه به دست نیامده است بلکه آنها اطلاعات امنیتی درباره دشمنان مشترک از جمله ایران را باهم اشتراک گذاشته‌اند. هر دو کشور دارای یک دیدگاه مشترک در مورد ایران و افزایش قدرت آن در منطقه هستند. در سال های اخیر نیز گزارش های زیادی در مورد روابط اسرائیل و عربستان سعودی منتشر شده است.

این گزارش با اشاره به یکی از همکاری‌های محرمانه عربستان و رژیم صهیونیستی نوشت: مدتی پیش ریاض آزمایش‌هایی را برای از کار انداختن سامانه‌های پدافند موشکی ایران انجام داده بود تا راه برای حمله هوایی اسرائیل هموار کند.

 جروزالم پست با اعلام اینکه جدایی و تفرقه بزرگی ممکن است در خاورمیانه به وجود بیاید، تاکید کرد آمریکا و اسرائیل در پشت این تفرقه هستند و می‌خواهند توازن قدرت را تغییر دهند و تصمیم کنگره درمورد توافق هسته‌ای ایران، یکی از قدام های کلیدی در این فرایند محسوب می شود.

این روزنامه در ادامه بهبود رابطه ایران و ترکیه را یکی از بزرگترین نگرانی‌های اسرائیل و آمریکا در خاورمیانه خواند و نوشت: «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه بارها به تهران رفته است و مقامات ایرانی نیز از بهبود رابطه ایران و ترکیه استقبال کرده اند. همکاری نظامی میان این دو کشور و اینکه اتفاقات در سوریه چگونه رقم خواهد خورد یکی از مهم ترین نگرانی ها در این خصوص است.

این روزنامه اسرائیلی روابط اسرائیل با کشورهای عربی را مهم خواند و در این خصوص نوشت: از نظر سیاسی، هدف مشترک این رابطه عقب راندن ایران است و این، مسئله ای واضح است. از نظر اقتصادی نیز ممکن است اسرائیل چندان نفعی برای عربستان نداشته باشد، اما اسرائیل به عنوان یک وارد کننده انرژی می ‌تواند از طریق روابط با ریاض، قیمت نفت و بنزین را بسیار پایین بیاورد.