دباغ: ایرانی‌ها برخلاف ترک‌هابه‌دنبال وحدت در عراق هستند

 ناظم دباغ نماینده اقلیم کردستان عراق در خصوص تعلیق همه پرسی در کردستان عراق گفت: به نظرم به همان روالی که برای همه پرسی سرعت لازم بود حالا که باز شرایطی فراهم شده تا تعلیق ایجاد شود باید از آن استقبال می‌کردیم.

 

وی با بیان اینکه بعد از پیام آیت الله سیستانی و حکومت عراق و درخواست‌های کشورهای همسایه و هم پیمانان دوست حکومت اقلیم کردستان شرایط تعلیق همه پرسی را پذیرفت گفت: به طور کلی پذیرفتن مذاکره با دولت بغداد یک شرط مهم داشت و آن اینکه همه پرسی باید لغو شود.
 
 
دباغ ادامه داد: لغو شدن همه پرسی زمان می‌برد، ولی تعلیق آن برای شروع مذاکره در صورت محقق شدن توافقات در چارچوب قانون اساسی عراق خود به خود همه پرسی را متوقف خواهد کرد. 

 

نماینده اقلیم کردستان عراق در خصوص دلیل استنکاف آقای بارزانی از کاندیداتوری مجدد گفت: مدت قانونی کاندید شدن وی به لحاظ قانون اساسی درعراق سپری شده است براساس این قانون مدت زمان فرمان روایی برای هر فرد ۱۲ سال است و بیش از این نباید باشد.

 

وی ادامه داد: احزاب سیاسی کردستان نیز خواهان این بودند که در ریاست اقلیم تجدیدنظر شود و براین اساس آقای بارزانی استعفا و از کاندیداتوری مجدد صرف نظر کرد. 

 

دباغ در خصوص روابط نزدیک رژیم صهیونیستی با اقلیم کردستان گفت: روابط نزدیک اسرائیل با کرد‌ها را رد می‌کنم شاید کسانی از اسرائیل با کسانی در اقلیم ارتباط داشته باشند، ولی در کل وضعیت اخیری که ادعا شد اسرائیل از دولت کرد پشتیبانی می‌کند بیشتر توهم بود تا واقعیت.

 

نماینده اقلیم کردستان عراق تصریح کرد: اسرائیل در یک ماه ۴ موضع گیری متفاوت داشت تایید همه پرسی، سکوت، نفی و مجددا تایید این به معنی آن است که در شرایطی که همه پرسی انجام می‌شود شاید اسرائیل تصور کرد که به همه اهداف خود رسیده و باعث ایجاد ناامنی در منطقه شده و از آب گل آلود ماهی گرفته است.

 

وی ادامه داد:، اما امروز به خوبی می‌بیند که کرد‌ها آمادگی توافق با بغداد را دارند و براین اساس مجددا رژیم صهیونیستی بر سر موضع اول خود برمی گردد تا کرد‌ها را متقاعد کند به فکر توافق با دولت بغداد نباشند.

 

دباغ با تاکید براینکه در وضعیت پیش آمده اقلیم باید با بغداد توافق کند گفت: عراق هرگز به تفکرات گذشته بازنمی گردد، چون شرایط جنگ و مسائل نظامی به نفع هیچ کشوری نیست و با مذاکرات مشکل ما در عراق حل خواهد شد.

 

نماینده اقلیم کردستان عراق ضمن بی اطلاعی از سرمایه گذاری رژیم صهیونیستی در کردستان عراق در خصوص تفاوت نقش ایران و ترکیه در کردستان گفت: ترکیه به خاطر منفعت اقتصادی اقداماتی در عراق انجام می‌دهد، اما موضع گیری جمهوری اسلامی برای اقلیم وحدت بین کردهای عراق، شیعیان و سنیان این کشور و هم چنین برقراری امنیت و آرامش در بلند مدت است که به نفع ایران هم هست.

 

وی تصریح کرد: زمانی که شرایط امن و امنیت پیش آید خود به خود شرایط سرمایه گذاری اقتصادی نیز فراهم می‌شود و در نتیجه آینده اقتصادی خوبی از این جهت در انتظار همسایگان ما از جمله جمهوری اسلامی خواهد بود.

 

دباغ در پایان خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی همواره آمادگی این را داشت که در چارچوب قانون اساسی عراق مسائل و مشکلات کردهای این کشور را حل و فصل کند.