موضع روحانی و ظریف درباره جاسوس هسته‌ای

 پس از اینکه حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه از تایید حکم جاسوسی عبدالرسول دری اصفهانی، عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان سخن گفت، در این رابطه مواضع ضدو نقیضی از سوی مسئولان دولتی شاهد بودیم.

در همین زمینه، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه در برابر حضور دری اصفهانی در تیم هسته‌ای موضع گیری کرد و وی را عضو تیم ندانست و گفت:‌

« فکر می‌کنم دری اصفهانی عضو ستاد برجام نیست و او از سوی ارگان دیگری به وزارت خارجه معرفی شده بود. اعضای ستاد برجام عموما از اعضای وزارت خارجه هستند و آقای دری اصفهانی عضو وزارت خارجه نبود ولی با توجه به معرفی‌اش از سوی ارگان دیگری به وزارت خارجه به عنوان متخصص امور بانکی  در مواقعی  در کنار  دوستان در مذاکرات اقتصادی  و کارشناسی فعالیت می‌کردند.»

این انکارها از سوی حمید بعیدنژاد سفیر ایران در لندن و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ادامه یافت و وی با بیان اینکه دری اصفهانی از اعضای تیم مذاکرات هسته‌ای نبود، عنوان کرد:

«وی به نمایندگی از سازمان خود و با شرکت دربرخی از جلسات و به فراخور نیاز، در برخی زمینه‌های تخصصی مشاوره می‌داد.»

سید محمود علوی، وزیر اطلاعات نیز در خصوص اتهام جاسوسی دری اصفهانی، گفت:

«در خصوص دری اصفهانی قبلا در چند نوبت تصریح کرده و باز هم به صراحت اعلام می‌کنم، از آنجا که مرجع تشخیص موضوعات مرتبط به جاسوسی معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات است، از نظر این معاونت، آقای دری اصفهانی نه تنها مرتکب جاسوسی نشده بلکه در برابر هجمه‌هایی که برخی سرویس‌های بیگانه به وی داشته‌اند، هوشیارانه مقاومت کرده و با معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات همکاری داشته است.»

محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهور نیز در برابر این موضوع که وی دری اصفهانی را به تیم مذاکره کننده معرفی کرده، پاسخ داده است:

«متأسفانه به نحوی نامربوط، اشاره به خبر جعلی معرفی آقای دری از سوی این‌جانب به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای شده که بی‌پایه و نادرست است. وزارت خارجه صریحاً اعلام کرده است که ایشان به عنوان کارشناس بانکی «معرفی شده از سوی بانک مرکزی»، مورد مشورت تخصصی تیم مذاکره قرار گرفته است و وزارت اطلاعات، به عنوان دستگاه مسئول امنیتی کشور، رعایت همه ملاحظات امنیتی در مذاکرات را به عهده داشته و تائید کرده است.»

جالب اینجاست که «فیلیپ هانان» سخنگوی وزارت امور خارجه کانادا که مسئولیت نظارت بر موضوعات دیپلماتیک را دارد، در یک واکنش ایمیلی درباره بازداشت و محکومیت دری اصفهانی گفت:

«وزارت خارجه کانادا در خصوص گزارشات رسانه‌ای مبنی بر محکومیت یک فرد دو تابعیتی در ایران آگاه است. برای محافظت از حریم خصوصی فرد مذکور، قادر به افشای جزئیات بیشتر در این زمینه نیستیم».

اما حال با این اوصاف اخیرا محسنی اژه‌ای درباره پرونده جاسوس هسته‌ای خبر داده است:

« ایشان دو پرونده داشت و در مورد پرونده اول در زندان به سر می‌برد ایشان الان هم در حال تحمل کیفر است ضمن اینکه بررسی پرونده دوم همچنان ادامه دارد. در خصوص اینکه آیا ایشان توانسته منویات سرویس‌های بیگانه رو در برجام بگنجاند یا خیر هم باید متن حکم را بخوانید. .»

با این اوصاف دری اصفهانی بعد از تایید حکم جاسوسی‌اش در زندان به سر می‌برد و هنوز از سوی دولتی‌ها درباره حکم این جاسوس هسته ای جز مواضع ضدو نقیض و انکار ارتباط با وی موضع رسمی و شفافی دیده نمی‌شود. درواقع این مواضع متفاوت این سئوال را به‌وجود می‌آورد که اگر دری جاسوسی نکرده چرا نهاوندیان و دیپلمات‌های وزارتخارجه ارتباط خود و مجموعه‌شان را با وی انکار می‌کنند و حالا که دری در زندان به سر می‌برد چرا دولت موضع شفاف خود را درباره وی بیان نمی‌کند.