به گزارش الف،احمد توكلي، نماينده مردم تهران در مجلس روز شنبه به دعوت انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه يزد در در تالار شهيد منتظر قائم اين دانشگاه حاضر شد و ضمن سخنراني درباره ضرورت مبارزه با مفاسد اقتصادي در حكومت، به سوالات دانشجويان پاسخ داد.

توکلی در این نشست با قرائت بخشهایی از نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر گفت: ما مسئولان با توجه به عهدنامه علی علیه السلام با فرماندار خود، باید به حق مردم نسبت به خود و همچنین حق خود بر مردم توجه داشته باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس، تبارگرایی و قوم و خویش بازی، خرید نفوذ و حمایت ویژه از عوامل خلل در عملکرد جامعه از عوامل مهم در اختلاس اخیر دانست و افزود: افرادی که در اختلاس اخیر حضور داشتند نیز به طور موثری از این راه ها استفاده کردند.

توکلی با اشاره به میزان فساد اقتصادی اخیر تصریح کرد: این رسوایی اخیر دو برابر بزرگتر از بزرگترین رسوایی سال ۲۰۰۹ آمریکا است و نمی توان گفت اثر آن صرفا ۳۰۰۰ میلیارد تومان است چرا که اثر آن در کاهش اعتماد عمومی به حکومت اسلامی بسیار بیشتر است و صدمه بزرگی که این فاجعه به اعتماد عمومی و ملی در کشور زده قابل محاسبه نیست.

وی تصریح کرد: کشور ما در پی این فاجعه هزینه های مالی و اقتصادی زیادی را پرداخت کرده است؛ چرا که این افتضاح از یک طرف باعثکاهش عمومی و از طرف دیگر کاهش اعتماد به سیستم قانونی و در نهایت باعثکاهش اعتبار دولت می شود.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: ما رشد را ناشی از دو شاخصه می دانیم که می توان افزایش انباره سرمایه و افزایش بازدهی انباره سرمایه موجود را نام برد، که این اختلاس باعثخلل در این شاخصه ها شده و اختلال بزرگی در این شاخصه ها بوجود آورد.

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس ادامه داد: ما باید برای انتخاب نمایندگان خود ملاک هایی مانند تمایل به زندگی کردن با مردم نه به صورت نمایش و همچنین بی میلی به کسب ثروت و مطامع دنیوی را در نظر بگیریم؛ چراکه در غیر این صورت کشور و جامعه به خطر خواهد افتاد.

دکتر توکلی افزود: اگر نمایندگانی با صلاحیت را انتخاب کنیم جامعه ای سالم داشته و وضعی مناسبتر از وضع کنونی پیدا خواهیم کرد وی تاکید کرد: ملاک های رفتاری مانند سابقه افراد، طرز برخورد افراد، گزافه گویی، طرز تبلیغات، تغییر وضعیت در قبل و بعد از نماینده بودن را برای انتخاب نماینده خوب در نظر بگیریم تا فریب نخورده و افرادی بدون صلاحیت را به نمایندگی خود برگزینیم.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: قانون بودجه آینه مالی حاکمیت است و اگر این قانون درست تدوین و اجرا شود جامعه به سمت تعالی خواهد رفت.

وی در پایان در پاسخ به سوال دانشجویان در خصوص مسئله وقف دانشگاه آزاد گفت: اين طرح با کشمکش های زیاد تصویب شد و بعد از مدتی مجددا اصلاح شد، به اين دليل است که می گویم مجلس ما بیمار است.