امام جمعه شهرستان شمیرانات اظهار داشت: دروغ، ریشه بدیها، بسترساز ناهنجاریها، ناسازگار با خرد انسانی، مبانی دینی، ضوابط حقوقی، سرشت انسانی و ساختار نظام طبیعی است.

حجت الاسلام دعاگو افزود: دروغ از نگاه روایات، خیانت، بدترین روایت، ناسازگار با مروّت، موجب نیازمندی، مانع خداباوری و خداگرایی، نشانه نفاق‌ورزی و شفاف‌ترین نماد ناهنجارگرایی محسوب می‌شود. کثرت کذب ارزش انسان را از بین می‌برد، دروغ‌گو به‌دلیل زیاده‌روی در خلاف‌گویی و مردم‌فریبی گرفتار فراموشکاری می‌شود، به تناقض‌گویی می‌پردازد و فرجام دروغگویی‌اش به رسوایی و آبروریزی می‌انجامد.

حجت الاسلام والمسلمین دعاگو دروغگویی را شفاف‌ترین نماد ستیز با خداباوری و خداگرایی «ایمان»، زاویه با آفریدگار جهان و همسویی با شیطان نامیده گفت: در بیان معصومین پاک، می‌گساری کلید بدی‌ها و دروغ‌گویی بدلیل شرآفرینی آگاهانه، بدتر از می‌گساری است. برای شکل‌گیری دروغ‌گویی نقل بی‌ملاحظه همه شنیده‌ها کافی است. از نشانه‌های دروغ‌گویان دروغ‌پرداز این است که نوعاً از زمین و آسمان و شرق و غرب خبر می‌دهند و از شناخت حلال و حرام خدا بهره‌ چندانی ندارند.

دروغ‌گویان به‌دلیل استمرار دروغ‌گویی همگان را در مقیاس نگرش و کنش خویش می‌سنجند، با بدبینی و بدگمانی با دیگران برخورد می‌کنند و با دروغ‌پنداری پیام‌ها و شنیده‌ها همیشه گرفتار و آشفته‌حالند.

ناطق جمعه شمیرانات دروغ‌گویی را از رایج‌ترین گناهان سیاسی و ناهنجاری‌های اخلاقی در مناسبات اجتماعی توصیف نموده، گفت: دروغ، صفتی شیطانی و خطرناک‌ترین ناهنجاری در حوزه مناسبات اجتماعی است. دروغ‌گویی، ناهنجاری منفوری است که بزرگ و کوچک و جدی و شوخی و انگیزه نشاط‌آفرینی نمی‌شناسد و در همه اندازه‌ها و صحنه‌های جدی و شوخی جز در موارد استثناء از حرمت برخوردار است و دروغ‌گو را با تکذیب خدا و فرشتگان مراقب انسان روبرو می‌سازد. پیامبر گرامی(ص) شوخی را با حقیقت می‌آراستند، هرگز در عرصه مزاح به خلاف‌گویی آلوده نمی‌شدند و با هوشمندی و بزرگواری از آزار دل‌ها و تندروی در شوخی‌ها فاصله می‌گرفتند.

دعاگو دروغ‌پردازی‌های مداح‌نمایان کم‌دان، نادان، زمان‌ناشناس و بی‌کفایت و درایت را بزرگ‌ترین فاجعه دوران معاصر و عصر حاضر تحلیل نموده، گفت: بزرگ‌ترین فاجعه فرهنگی در جامعه کنونی، نقش‌آفرینی مداحان نادان، ‌ کم‌دان، بازیگر، بی‌بهره از گوهر زمان‌سنجی، دوراندیشی و همسویی با مصالح دینی و ملی در اندیشه همگانی و عرصه‌های فرهنگی و سیاسی است. متأسفانه این گروه اندک، آشفتگی می‌آفرینند، به وحدت و امنیت ملی می‌تازند و در شرایطی که کشور نیازمند همدلی و همگرایی است با تازیانه‌های ناسزاگویی و نفرت‌آفرینی، پرچمدار نفی و طرد و اختلاف و درگیری هستند.

خطیب جمعه شمیرانات ایجاد سازمانی قوی، کارآمد و پاسخ‌گو برای آموزش، هدایت و کنترل حوزه‌های وعظ و مداحی و عزاداری را از ضروری‌ترین نیازهای جمهوری اسلامی نامیده، گفت: مداح‌نمایان در دروغ‌خوانی و آلوده‌سازی عرصه‌های مداحی و عزاداری به تحریف‌ها و ناروایی‌ها اندازه نمی‌شناسند، به جاذبه‌آفرینی و کسب منافع مادی می‌اندیشند، پاکترین صحنه‌ها و عرصه‌های نمایش ولایت و ارادت به معصومین پاک را به بی‌پایه‌ترین خرافات می‌آلایند، با نسبت‌های ناروا و دروغ‌های بی‌اساس و بی‌جا نسبت به معصومین(ع) از دین حنیف فاصله می‌گیرند و با ابزارسازی از پاکترین اولیاء الله برای رفع نیازهای مادی، ناآگاهانه خویشتن را با خطر فقر روبرو می‌سازند(امام باقر «ع»).
منبع :افتاب