ضرورت اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی/ شکایات متعدد از تخریب ساخت و سازهای مردم

گروه سیاسی- حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، بورخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با بیان اینکه در خصوص تخریب ساخت و سازهای مردم شکایات زیادی به مجلس رسیده، گفت: قانون فعلی حفظ کاربری اراضی مشکلاتی دارد و همه نقاط کشور را به یک چشم می بیند.

وی با بیان اینکه شرایط هر منطقه، استان و شهرستان متفاوت است، افزود: شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز کشور متفاوت است. بنابراین باید این قانون به اقتضای شرایط منطقه و استانهای کشور منعطف شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به ضرورت اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی تصریح کرد: اصلاح این قانون باعث می شود تا از یک طرف مدیران جهاد کشاورزی در شهرستانها بهتر به تکالیف خود عمل کنند و از طرف دیگر مردم و تولید در داخل دچار مشکل نشود و زمین های مرغوب نیز به ساخت و ساز غیر مجاز تبدیل نشوند.

حاجی دلیگانی در همین زمینه به مشکلات مردم حوزه انتخابیه خود اشاره کرد و گفت: بعنوان مثال برخی از مردم در ملک های قدیمی خود دامداری، گاوداری و... دارند که از قبل ساخته شده اما متاسفانه مسئولین با استناد به قانون مذکور بعضی از آنها را تخریب کردند.

وی با بیان اینکه ما از مسئولین می خواهیم که هیئتی به منطقه ما اعزام و مشکلات مردم را در این زمینه بررسی کنند، افزود: مسئولین جهاد نباید از دامداریهایی که قدیمی هستند، شکایت کرده و با گرفتن حکم آنها را خراب کنند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس این اقدامات را به ضرر تولید دانست و افزود: این گونه عمل کردن مسئولین به مصلحت نیست. هم به ضرر مردم است و هم به ضرر تولید در جامعه.

حاجی دلیگانی اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی را اجنتاب ناپذیر دانست و گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید لایحه ای در این زمینه تنظیم و تقدیم مجلس کند تا این مشکلات رفع شود. اگر وزارتخانه لایحه نیاورد، ما نمایندگان با تهیه طرحی این قانون را اصلاح خواهیم کرد.

وی افزود: ما معتقدیم که باید از ساخت و سازهای غیر مجاز در کشور جلوگیری شود اما در عین حال باید به صاحبان زمین اجازه داد در حد ضرورت برای ساخت و ساز جهت انجام کارهای خود اقدام کنند. مثلا تغییر کاربری زمین از کشاورزی به دامداری همخوانی دارد. بنابراین نه تنها نباید جلوی آنرا گرفت بلکه باید تسهیل هم شود.

نماینده شاهین شهر، بورخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه خود با محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ایتنجانب به همراه روسای صنف کشاورزی با وزیر جلسه داشتم و همه این مشکلات را مطرح کردیم.

حاجی دلیگانی اظهار امیدواری کرد تا وزارت جهاد کشاورزی با تهیه یک لایحه ای به رفع این مشکلات بپردازد.