سفیر اسبق فرانسه: سیاست های ماکرون باید خوشایند ایران باشد

 «فرانسوا نیکولو» که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ به عنوان سفیر فرانسه در ایران حضور داشت در مصاحبه با یورو نیوز در پاسخ به این پرسش که آیا فرانسه امروز از «سیاست کلاسیک» خود دور شده یا نه، گفت: فرانسه پیش از این و به ویژه در زمان سارکوزی به آمریکا نزدیک شده بود، اما ماکرون امروز فاصله خود با نومحافظه‌کاران آمریکایی را بیشتر کرده و این باید بیشتر خوشایند ایران باشد.

وی با اشاره به سیاست دولت کنونی فرانسه در برابر ایران گفت امانوئل ماکرون امروز بیشتر شبیه ژاک شیراک عمل می‌کند. با توجه به پایبندی فرانسه به برجام، موضع کنونی فرانسه نسبت به ایران سختگیرانه‌تر نشده است.

نیکولو در گفتگوی تلفنی با یورونیوز گفت: موضع فرانسه همان است که از زمان سخنرانی امانوئل ماکرون در آخرین مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام شد، یعنی انتقاد از برنامه موشکی و برنامه های ایران در منطقه.

به گفته فرانسوا نیکولو، در بحران میان ایران و عربستان، موضع فرانسه نه خصومت با ایران، بلکه در مجموع یک رویکرد میانه‌رو برای پرهیز از خطر جدی در منطقه و بالا گرفتن تنش میان ایران و عربستان است.

وی با با یادآوری سیاست اروپا در مورد برجام افزود: فرانسه در عین حال به عکس آمریکا با حفظ برجام موافق است و در چارچوب سیاست خارجی اروپا، پایبندی خود به توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرده است. بنابراین فرانسه در مجموع سیاست میانه‌ای را در برابر ایران در پیش گرفته است.

نیکولو در پاسخ به پرسشی در مورد واکنش رسمی ایران به اظهارات اخیر مقامات فرانسوی گفت: واکنش ایران به «لودریان» وزیر خارجه فرانسه در مقایسه با سایر واکنش‌های معمول ایران شدید نه، بلکه متعادل است. امانوئل ماکرون هم پیش از این نظیر چنین اظهاراتی را مطرح کرده بود، اما ایران واکنش رسمی به آن نشان نداد. این به خاطر آن است که «روحانی» رئیس جمهوری ایران فرد محتاط و میانه‌رویی است و با توجه به سفر آتی ماکرون به ایران، جمهوری اسلامی نخواست به طور مستقیم در برابر رئیس جمهوری فرانسه واکنش نشان بدهد و ترجیح داد درها را برای دوستی باز نگه دارد.