به گزارش فارس، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (سهشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره درخواست اوباما از ایران برای برگرداندن پهپاد (هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکا)، گفت: به نظر میآید ایشان فراموش کرده که به حریم هوایی کشور ما تجاوز شده، عملیات جاسوسی صورت گرفته، مقررات بینالمللی نقض و در امور داخلی کشور ما دخالت شده و به عنوان یک فرار به جلو به جای عذرخواهی رسمی و پذیرش این تخلف و جرمی که مرتکب شدهاند، چنین خواستهای را عنوان کرده است.

وی تصریح کرد: آمریکا باید بداند اقدامی که در نقض حریم هوایی ما انجام داده می‌تواند صلح و امنیت جهانی را به خطر بیندازد و این کشور باید مسئولیت‌های این کار و تبعات آن را بپذیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره سفر سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه، با بیان اینکه باید بین مقامات کشورهای بزرگی چون ایران و روسیه درباره موضوعات مختلف دوجانبه و بین‌المللی تبادل‌نظر و رایزنی صورت گیرد، گفت: با توجه به نقش جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه و جایگاه روسیه و روابط دیرینه و راهبردی دو کشور، انجام این سفرها طبیعی است و بین مقامات دو کشور در سطوح بالا این سفرها و رایزنی‌ها انجام می‌شود.

مهما‌ن‌پرست تصریح کرد: این سفر هیچ ارتباطی به مسئله هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکا ندارد.

درخواست انگلیس برای اینکه یکی از کشورهای اروپایی به عنوان حافظ منافع این کشور در ایران عمل کند، سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: در این زمینه نکاتی به لحاظ حقوقی وجود دارد که باید بررسی شود.

وی یادآور شد: در دوره‌ای که روابط سیاسی دو کشور کاملاً قطع و یا در دوره‌ای این روابط موقتاً محدود شود، می‌توان از روش حفاظت منافع برای برقراری روابط دو کشور استفاده کرد ولی جنبه‌های حقوقی و مسائل مختلفی در این رابطه مطرح است که باید در ابتدا روشن شود.

به گفته مهمان‌پرست تا ابعاد آن و جنبه‌های حقوقی و مسائل حاشیه‌ای آن(حفاظت منافع) کاملا مشخص نشود به هیچ وجه اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: اگر قرار باشد حفاظت منافع تعیین شود باید مستقیما توسط کشوری که می‌خواهد این کار را انجام دهد، به کشور پذیرنده اعلام شود.

موضع دستگاه دیپلماسی درباره اعتراضات صورت گرفته نسبت به نتایج انتخابات اخیر در روسیه سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و مهمان‌پرست با بیان اینکه مردم روسیه حضور قابل توجهی در این انتخابات داشتند، گفت: رأی و نظر مردم روسیه برای ما محترم است و ما به آن چیزی که آنها انتخاب کرده باشند احترام می‌گذاریم.

وی اینکه کشورهای غربی به ویژه آمریکایی‌ها عادت کرده‌اند در همه مسائل داخلی کشورهای مختلف دخالت کنند را پذیرفتنی ندانست و افزود: ملت‌ها این گونه دخالت‌ها و برخوردهای از موضع بالا را نمی‌پذیرند و بهتر است آمریکایی‌ها و کشورهای غربی مشکلات داخلی خود را دنبال و برای حل آنها راهی پیدا کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما به آن چیزی که مردم در روسیه رأی دادند و انتخاب کردند احترام می‌‌گذاریم.

وی درباره درخواست ایران برای صدور حکم بازداشت دو مقام آمریکایی به دلیل تحریک به ترور یکی از فرماندهان نظامی نیز اظهار داشت: این کار کاملا جنبه حقوقی دارد و به شدت پیگیری خواهد شد. هیچ کس حق ندارد نسبت به فعالیت‌های تروریستی چنین تحریکی را انجام و به خودش اجازه دهد نسبت به از بین بردن افرادی که در هر کشوری جایگاه مشخصی دارند چنین تصمیمی را بگیرد.

مهمان‌پرست با بیان اینکه آمریکایی‌ها عادت به حمایت از تروریسم دارند، اظهار داشت: با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی صراحتاً اعلام می‌کند و مقامات مختلف جهان اسلام را در لیست ترور خودش قرار می‌دهد و آمریکایی‌ها همیشه حمایت کردند، فکر کردند می‌توانند این کار را در رابطه با فرماندهان نظامی ما انجام دهند.

وی تصریح کرد: حتما این مسئله به لحاظ حقوقی پیگیری خواهد شد و اینترپل موظف به بازداشت و دستگیری آنها خواهد بود.

خبرنگاری با اشاره به موضع‌گیری‌های دستگاه دیپلماسی در خصوص حضور دانشجویان معترض در سفارت انگلیس و همچنین سرنگونی پهپاد از مهمان‌پرست پرسید آیا وزارت خارجه می‌توانست در این موارد موضع گیری‌های انقلابی اتخاذ کند؟ که وی گفت: بحثی که در خصوص رابطه دوجانبه ایران و انگلیس اتفاق افتاد یک رویه قانونی براساس مصوبه مجلس به دلیل اقدامات خصومت‌آمیز دولت انگلیس علیه مردم ما بود. ملت ما نمی‌توانند اینگونه رفتار خصومت‌آمیز انگلیس را از ذهنیت تاریخی خود پاک کنند.

وی آخرین اقدام دولت انگلیس و تحریم یکجانبه‌ علیه بانک مرکزی ایران را نمایشی و سیاسی خواند و یادآور شد: ما همکاری بانکی نداشتیم و روابط تجاری ما در پایین‌ترین سطح خود بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: اینکه دولت انگلیس احساس می‌کرد با این اقدام می‌تواند بقیه کشورها را برای فشار آوردن به ملت ما تحریک کند آن هم به خاطر اینکه ملت ما می‌خواهد از حقوق اساسی خود دفاع کند، رفتاری بسیار نسنجیده بود و ملت ما را عصبانی کرد و نمایندگان مجلس به عنوان نمایندگان ملت تصمیم به کاهش روابط گرفتند و نظرات کارشناسی دستگاه سیاست خارجی را نیز دریافت کردند و این کار انجام شد.

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: به نظر می‌آید مقامات انگلیسی از اینکه سفیرشان اخراج شود احساس تحقیر کردند و به دنبال برنامه‌های عکس العملی بودند و بعد از اینکه تعدادی از دانشجویان با مجوز قانونی برای تجمع در مقابل سفارت حاضر شدند آنها دوست داشتند اتفاقی بیفتد تا بهانه‌ای به دست بیاورند و مسئله اخراج سفیرشان را تحت الشعاع قرار دهند.

وی افزود: تعدادی از افراد به خاطر عصبانیتی که از رفتار انگلیس داشتند وارد سفارت شدند و ما نیز اعلام کردیم که این اقدام از نظر ما قابل قبول نیست. ما متعهد به مقررات بین‌المللی هستیم و حفاظت از جان دیپلمات‌ها و اماکن دیپلماتیک را وظیفه خود می‌دانیم و همان زمان موضع ما کاملاً شفاف و روشن اعلام شد.

مهمان‌پرست ادامه داد: ممکن است تعدادی از افراد به خاطر رفتارهایی که دولت انگلیس در طول تاریخ علیه ملت ما داشته راضی به کاهش روابط نباشند و فکر کنند این رابطه باید محدودتر شده و قطع شود. حرف ما این است که ما یک کشور قانونمند هستیم و حتی اگر بخشی از مردم ما چنین نظری را دارند باید تابع نظرات اکثریت ملت ما باشند.

وی گفت: نمایندگان مجلس، نمایندگان کل ملت هستند وقتی تصمیمی می‌گیرند همه باید تابع آن باشند و اجرا کنند. اگر دوستانی اعتقاد دارند باید رفتاری محکم‌تر و قاطع‌تر داشت، بهتر است که آن را با مجلس در میان بگذارند. اگر نمایندگان به این نتیجه رسیدند که باید اقدام شدیدتر دنبال شود حتما با رایزنی‌های سیاسی با وزارت خارجه و دستگاه‌های دیگر تصمیم می‌گیرند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: به دوستان عزیز توصیه می‌کنیم که توجه داشته باشند شرایط سیاسی به گونه‌ای است که آمریکایی‌ها و متحدان غربی آنها دچار شکست‌های سیاسی فاحشی شدند و در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا موج بیداری اسلامی برای آنها فشارهای فزآینده‌ای ایجاد کرده است. آنها توسط ملت‌های منطقه مجبور به خروج از این منطقه حساس شده‌اند و بنابراین هر اقدامی را انجام می‌دهند تا صورت مسئله را عوض کنند و موضوع را به یک مسئله جدیدی مثل ایرانی هراسی تبدیل کنند.

وی گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند ایران را متهم کنند که پایبند به مقررات و قوانین بین‌المللی نیست. سناریوهایی را در این رابطه طراحی کردند تا بتوانند به کشور ما نسبت دهند تا از موج فشارهای مردمی در منطقه فرار کنند. ملت ما باهوش و قانونمند است و به هیچ کس اجازه نخواهند داد که به منافع ملی تعدی داشته باشد.

مهمان‌پرست تصریح کرد: هر کشوری بخواهد منافع ملت ما را خدشه‌دار کند پاسخ محکم و قاطعی دریافت خواهد کرد ولی این پاسخ از طریق مراجع قانونی و به صورت کاملا سنجیده انجام خواهد شد و باید ملت‌ ما و بخش‌هایی از جوانان ما که از برخی رفتارهای کشورهای غربی ناراحت هستند، احساسات خود را کنترل کنند.

وی درباره تجاوز هواپیمای جاسوسی آمریکا نیز اظهار داشت: کاملا مشخص است که مقامات آمریکا تجاوز آشکار به حریم هوایی ما داشتند، عملیات جاسوسی انجام دادند و این مسئله بسیار جدی در دستور کار ما خواهد بود و آنها باید در مقابل این نقض آشکار مقررات بین‌المللی پاسخگو باشند.

مهمان‌پرست تصریح کرد: برای دفاع از حاکمیت ملی و حریم کشورمان به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد. اگر کشوری قصد تعدی به کشور ما را داشته باشد حتما با توانایی بالای نیروهای دفاعی کشورمان پاسخ قاطعی را دریافت می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: اینکه آقای اوباما سعی می‌کند به روی خود نیاورد که چه اتفاقی افتاده و درخواست می‌کند هواپیما برگردد باید از ایشان سؤال کنیم اگر همین اتفاق در رابطه با نقض حریم هوایی آمریکا رخ داده بود، برخورد آنها نیز همین گونه بود؟

وی تصریح کرد: آمریکاییها بدانند دوره عوض شده و ملتها به هیچ وجه این گونه رفتار مستکبرانه را تحمل نخواهند کرد.