مخالفت علی مطهری با تعطیلی هشتم ربیع‌الاول

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز چهارشنبه اول آذر پارلمان در بیان جزئیات طرح ساماندهی تعطیلات رسمی کشور، گفت: می‌خواستیم این طرح به هشتم ربیع الاول امسال و با قید دو فوریت برسد اما نشد.

وی افزود: این طرح به صورت یک فوریتی مطرح می‌شود، 8 ربیع سالروز شهادت امام حسن عسگری(ع) و آغاز امامت حضرت ولیعصر(عج) است، در مجلس نهم این طرح مطرح شد و در آن لایحه احکام دائمی برنامه های توسعه‌ای کشور گنجانده شد.

نماینده مردم تهران در مجلس در تشریح روند بررسی و تصویب تعطیلی هشتم ربیع الاول، اظهار داشت: شورای نگهبان ابتدا به دلیل بار مالی مخالفت کرد اما با فشاری که به دولت آوردند، رئیس جمهور در نامه‌ای اعلام کرد که بار مالی را دولت تقبل می‌کند و شورای نگهبان نیز در بررسی مجدد به آن ایراد گرفت و بالاخره در مجلس دهم در قالب لایحه احکان دائمی برنامه‌های توسعه ای کشور تصویب شد.

مطهری با تأکید براینکه طرح ساماندهی تعطیلات رسمی کشور را همه فراکسیون‌ها و جناح‌ها در مجلس امضا کرده‌اند، اظهار داشت: این تعطیلی به کشور ضربه وارد می‌کند، ما مصلحت کشور را دیده‌ایم و این موضوع موجب وهن کشور است و مشخص نیست که مردم در این روز باید عزاداری و یا شادی کنند.

وی افزود: فلسفه تعطیلی یک روز این است که این مناسبت بزرگ داشته شود، آیا با تعطیلی این روز(8 ربیع) می‌توانیم بزرگداشت آن را به جا بیاوریم؟ یا اینکه ادارات دایر باشند و مطبوعات نیز مطلب بنویسند بهتر است؟ و یا اینکه تعطیل کنیم و مردم در خانه‌هایشان بنشینند و یا اگر اول یا آخر هفته بود مردم به شمال کشور بروند، باید مشخص شود که هدف ما از تعطیلی 8 ربیع چیست؟

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: همه به اثرات منفی تعطیلات به اقتصاد کشور واقفند و می‌دانند که ضرباتی وارد می‌کند؛ این تعطیلی اصلا به صلاح اقتصاد کشور نیست که یک روز را تعطیل کنیم.

مطهری تأکید کرد: روز 8 ربیع در مجاورت با 9 ربیع است، البته به طور سربسته می‌گویم که افراد تندرو مراسم‌هایی برگزار می‌کنند که مخل وحدت اسلامی است، تعطیلی این روز زمینه را فراهم می‌کند که این افراد به دنبال این طور برنامه‌ها بروند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما در این طرح مصلحت کشور و آبروی مجلس را درنظر گرفته‌ایم و دوستان لطف کنند که این تعطیلی در روز 8 ربیع لغو شود.