تحقق صلح در سوریه و اخراج آمریکایی‌ها برنامه آتی ایران است

روزنامه «الوطن» سوریه در یادداشتی به قلم  «أنس وهیب الکردی» با عنوان «تهران سیاست را برگزید و نگاهش به عراق است»، نوشت: جمهوری اسلامی ایران دیروز در خبری غیرمنتظره از پایان ماموریت خود در سرکوب داعش در سوریه و عراق خبر داد بخصوص که این پیام در قالب نامه ژنرال «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی سپاه قدس به آیت الله خامنه‌ای رهبر عالی انقلاب اسلامی ایران اعلام شد.

الوطن نوشت: به دنبال آن اظهارات حسن روحانی درباره پایان داعش نیز این خبر را قوت بخشید آن هم در آستانه سفر وی به سوچی روسیه برای ملاقات با ولادمیر پوتین و رجب طیب اردوغان همتایان روس و ترکیه‌ای خود و گفت وگوهایی که قرار است درباره آینده سوریه و منطقه داشته باشند.

الوطن آورده است: در سایه تشدید تنش‌های بین المللی و منطقه‌ای در خاورمیانه تهران تصمیم گرفت به سمت آرامش و پیدا شدن راه حل‌های سیاسی گرایش پیدا کند، تاکتیکی که سه هدف مرتبط با یکدیگر را دنبال می‌کند، نخست تثبیت دستاوردهای حاصل شده طی سال‌های گذشته، دوم پاسخ به راهبرد مسکو درباره سوریه و سوم مختل کردن اثرات استراتژی آمریکا علیه نفوذ ایران در منطقه که مورد حمایت گسترده ریاض قرار گرفته است.

نویسنده توضیح داد: با توجه به تلاش‌های عربستان سعودی برای تضعیف دستاوردهای ایران در منطقه ایرانی‌ها دریافتند بهترین راه برای مقابله با نقشه‌های عربستان اتخاذ سیاست خویشتنداری است بخصوص که ریاض و واشنگتن در کشیدن پاریس به سمت اتخاذ مواضع سختگیرانه درباره برنامه موشک‌های بالستیک ایران و حمایت از حزب الله موفق عمل کردند.

الوطن انتخاب این مسیر توسط ایران را ناشی از محاسبات سیاسی پیچیده‌ای خوانده و افزود: تهران می‌داند که به دستاوردهای مهمی در منطقه رسیده و فشار بیش‌تر می‌تواند به ضرر آن تمام شده و منجر به تقویت ائتلاف ضد ایرانی به محوریت آمریکا و عربستان شود از همین رو ایران در پس تقویت نفوذ منطقه‌ای خود درصدد کمک به ایجاد راه حل‌های سیاسی برای سوریه با کمک دو شریک اصلی خود در فرایند صلح آستانه یعنی روسیه و ترکیه برآمد.

 

این روزنامه سوری آورده است: بزرگ‌ترین خطری که کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه، احساس می‌کنند از جانب مقاصد دولت ترامپ برای ادامه حضور نظامی در شرق سوریه و غرب عراق آن هم با در اختیار داشتن بیش از پانزده پایگاه [و مقر] نظامی است و روشن است که هدف از این حضور آمریکا محاصره ایران و برهم زدن نفوذ آن در عراق است.

نویسنده تاکید کرد: از زمان ورود نظامی روسیه به جنگ سوریه، روابط میدانی بین روسیه و ایران در خاک سوریه شکل گرفت از همین رو تهران به راهبرد جدید مسکو درباره انتقال از مرحله جنگ با تروریسم به مرحله حل سیاسی پاسخ مثبت داد و این تفاهم در نتیجه سفر اخیر پوتین به ایران و ملاقات وی با روحانی و آیت الله خامنه‌ای حاصل شد. این دیدارها بنای اجلاس سه جانبه امروز سوچی را گذاشت و ایران هم روی سیاست روسیه برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه حساب کرده است و چه بسا این مساله مهم‌ترین محصول اجلاس امروز سوچی باشد.

وی افزود: از آنجایی که اوضاع سوریه و لبنان به یکدیگر مرتبط است سیاستمداران ایرانی می‌خواهند زمینه بازگشت امن نیروهای حزب الله از سوریه به خاک لبنان را هم فراهم کنند تا مانع خطر وقوع جنگی در دو جبهه سوریه و جنوب لبنان شوند و بدین ترتیب حزب الله می‌تواند در برابر تهدیدهای فشرده اسرائیل مقاومت کارآمدی داشته باشد.

در این یادداشت آمده است: تهران به دنبال رفع بهانه‌های حضور نظامی آمریکا در سوریه و عراق و اعمال فشار سیاسی است تا آمریکا را وادار به خروج نیروهایش از این کشورها کند از همین رو آسیاب جنگ سردی بین ایران و آمریکا به گردش درآمده که سرنوشت آن پس از داعش مشخص می‌شود.

 

نویسنده تاکید کرد: تهران با اعلام پایان داعش و چه بسا پس از آن با اعلام شروع خروج مستشارهای خود از عراق و سوریه، با هدف اخراج آمریکا از عراق و سوریه از طریق نیروهای ملی در عراق و سوریه وارد عمل می‌شود و همچنین در محافل بین المللی نیز این مساله را مطرح می‌کند.

الوطن افزود: در مورد عراق مساله خروج آمریکا جدی‌تر است آن هم به دلیل نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور در ماه مه آتی و ایران می‌خواهد این انتخابات را نه حول پیروزی بر داعش بلکه حول آینده حضور نظامی ائتلاف بین المللی ضد داعش در عراق و بالاخص نیروهای آمریکایی بگردارند بخصوص که وزارت دفاع آمریکا پیشتر گفته بود که برای مدتی طولانی در عراق باقی خواهد ماند.

این روزنامه سوری آورد: تهران بر  این باور است حتی اگر مستشاران خود را از عراق خارج کند، آنها در فاصله‌ای کمتر از یکصد کیلومتر تا عراق خواهند بود اما آمریکایی‌ها نیروهای خود را هزار مایل دورتر می‌فرستند.

نویسنده اظهار داشت: ایران اطمینان دارد که نفوذ آن در عراق ارتباطی با حضور نظامی در این کشور ندارد بلکه روابط تاریخی بین مردم دو کشور ناگسستنی است، ایران همچنین معتقد است که گروه‌های الحشد الشعبی به اندازه کافی برای تضمین امنیت و ثبات عراق قدرت دارند و متحدان سیاسی ایران و در راس آن نوری المالکی، نخست وزیر سابق این کشور به اندازه کافی محبوب هستند تا زمان قدرت در بغداد را پس از انتخابات بهار آتی در دست بگیرند.

الوطن در پایان این یادداشت آورده است: ایران دیروز پاسخ راهبردی خود را به تنش‌های آمریکا و عربستان اعلام کرد که هدف از آن تامین امنیت سوریه و لبنان و آماده شدن برای مبارزه بزرگ بر سر حضور آمریکا بخصوص در عراق است.