مایکل مور در آمریکا بازداشت نشده بود

پارسینه نوشت:چند روز پیش خبری در رسانهها منتشر شد مبنی بر برگزاری همایش روز دانشجو در دانشگاه تهران و سخنرانی ویدئویی مایکل مور (مستندساز آمریکایی) در این همایش. سید محسن میرحاجی (مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران) در اینباره به خبرگزاری مهر گفته است: قیام وال استریت در همایش روز دانشجو مطرح خواهد شد و در این زمینه ارتباط اختصاصی با مایکل مور برقرار می شود.

دعوت‌های ناکام از مور برای سفر به ایران و ارتباط با ایرانیان، سوژه‌ی جدیدی نیست. سال ۸۶، «محمد آفریده»(مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی) از برنامه‌ی مایکل مور برای سفر به ایران و حضور در جشنواره سینما حقیقت خبر داده بود. در همان زمان سایت مایکل مور طی بیانیه‌ای این دعوت را «شایعه جمهوری‌خواهان برای تخریب او» عنوان کرد. امسال نیز «جواد شمقدری» ‌(معاون سینمایی وزیر ارشاد) دعوت از مور را دوباره مطرح کرد. به گفته‌ی شمقدری، «مایکل مور پس از شنیدن اینکه جوانان ایرانی به کافی‌شاپ می‌روند تعجب کرده است و می‌خواهد با حضور در ایران، اعتراض خود را نسبت به آمریکا نشان دهد.»



انتخاب مایکل مور به عنوان سخنران اختصاصی برای همایش بسیج دانشجویی، می‌توانست تعجب‌برانگیز باشد. این مستندساز پیش از این توسط یکی از مسئولین فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، «بزرگترین سانسورچی حقیقت در آمریکا» لقب داده شده بود.

در حال حاضر نیز حضور او به عنوان مدافع جنبش اعتراضی «اشغال وال‌استریت» مورد تردید است. خبری درباره‌ی مایکل مور در رسانه‌های ایران منتشر شد که شنیدنش می‌تواند باعثشگفتی خود او نیز شود.

«مایکل مور دستگیر شد؛ به نشست دانشگاه تهران نرسید». طبق این خبر «قرار بود مایکل مور کارگردان آمریکایی طی یک ارتباط تصویری مستقیم نظرات خود را در خصوص قیام وال استریت برای دانشجویان دانشگاه تهران بیان کند. اما دستگیری این کارگردان آمریکایی در روزهای گذشته توسط پلیس آمریکا باعثشد که وی نتواند نظرات خود را در این خصوص بیان کند.»

طبق پیگیری پارسینه، این مدعا کاملا خلاف واقعیت است و مایکل مور در روزهای اخیر بازداشت نشده است. Jonathan Schwarz از مسئولین دفتر مایکل مور در پاسخ به سوال پارسینه، بازداشت این مستندساز را تکذیب کرد.


در پاسخ جاناتان سوارتز آمده است: مایکل مور در آمریکا دستگیر نشده است و در حال حاضر هیچ برنامهای برای حضور در ایران ندارد.