علی قربانی: تراز مالی دولت منفی است

ظهر امروز علی قربانی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان شمالی با اشاره به قانون برنامه ششم توسعه کشور مبنی بر تغییر نگارش بودجه گفت: از امسال بایستی، هر ساله 20 درصد از بودجه به صورت عملکردی نوشته شود تا انتهای برنامه ششم تمام بودجه‌ریزی کشور به این صورت تبدیل شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با استناد به گزارش دیوان محاسبات افزود: دیوان محاسبات کشور اعلام کرده است که کشور گران اداره می‌شود به نحوی که بودجه جاری 5 برابر بودجه عمرانی است که از این میزان فقط 53 درصد بودجه‌های عمرانی تخصیص می‌یابد اما بودجه جاری کشور تا 93 درصد تخصیص یافته‌است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه 70 هزار پروژه عمرانی نیمه تمام در کشور وجود دارد تشریح کرد: از این تعداد 7 هزار و پانصد پروژه ملی و سایر آنها استانی هستند که عمر 1.7 درصد از این پروژه‌ها بیش از 40 سال است و به قبل از زمان انقلاب بازمی‌گردد.

نماینده قوه مقننه در شورای عالی آمایش منطقه‌ای تراز درآمدی و هزینه‌ای کشور را با استناد به مدارک منفی اعلام کرد و افزود: هزینه‌های دولت در کشور از درآمدهای آن بیشتر است.وی همچنین از وجود 6 ابرچالش اقتصادی در کشور خبر داد و تصریح کرد: یکی از ابرچالش‌های مطرح در کشور صندوق‌های بازنشستگی هستند که 43 هزار میلیارد تومان بدهی بر روی دست دولت گذاشته‌اند.

قربانی چند اقدام برای رفع این بحران را نیازمند جرات و جسارت دولت و مجلس اعلام کرد و گفت: افزایش سن بازنشستگی، حذف یارانه افراد پردرآمد و اخذ هزینه از منازل مسکونی خالی از این اقدامات است که دولت و مجلس از اجرای این طرح‌ها واهمه دارند.

وی در تشریح یکی از موارد گفت: بر طبق آمار در کل کشور 2.5 میلیون واحد مسکونی خالی وجود دارد که فقط 400 هزار واحد در تهران است و می‌بایست از مالکان مالیات‌هایی اخذ شود ولی این اتفاق نمی‌افتد.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در انتها همچنین از تخلف در تخصیص بودجه آب روستایی خبر داد و افزود: 990 میلیارد تومان برای تامین آب روستاهای کشور در نظر گرفته شده بود که متاسفانه 250 میلیارد تومان فقط به دو استان تخصیص یافت که در ادامه کار با برخورد لازم قرار بر تغییر این رویه شد.