ادامه اجرای تعهدات ایران منوط به پایبندی سایر طرفها

رضا نجفی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی بعدازظهر امروز پنجشنبه (2/9/96) در جریان برگزاری نشست فصلی نوامبر شورای حکام ضمن اشاره به ادامه برنامه هسته ای ایران در چارچوب برجام که برای نهمین بار متوالی مورد تایید آژانس قرار گرفته است تاکید کرد: برجام مسیری یک طرفه نیست و اجرای تعهدات از سوی ایران در صورتی می تواند ادامه یابد که همه طرف های برجام به اجرای کامل و بی قید و شرط تعهدات خود ادامه دهند.

نماینده کشورمان همچنین ضمن اشاره به اینکه وضعیت اجرای تعهدات سایر طرفهای برجام بویژه آمریکا غیر قابل قبول است گفت: دولت آمریکا بر خلاف متن و روح برجام خصوصا” بندهای 26، 28 و 29 آن با محدود کردن منافع ایران از توافق مزبور رویکردی منفی در جهت تضعیف اجرای موفقیت آمیز برجام در پیش گرفته است.

نجفی در ادامه سخنرانی خود بیان کرد: برجام متضمن رفع کامل همه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل و کلیه تحریم های مرتبط هسته ای یکجانبه و چندجانبه است. علاوه بر این کشورهای ١+٥، مسئولیت روشنی در اجرای برجام " با حسن نیت و در فضایی سازنده، بر اساس احترام متقابل و با پرهیز از هرگونه اقدام ناسازگار با متن، روح و نیت برجام که اجرای موفق آن را تضعیف کند" بر عهده دارند. 

وی افزود: دولت آمریکا می بایست به همه تعهدات خود در برجام - که صرفا" مربوط به موضوع هسته ای است -پاییند باشد. 

نماینده دائم کشورمان همچنین گفت: گزارش اخیر مدیرکل آژانس به روشنی نشان می دهد که همه اقدامات مرتبط هسته ای بطور کامل از سوی ایران انجام شده اند.

وی همچنین ضمن تاکید بر ضرورت صیانت از اطلاعات پادمان هسته ای کشورمان از سوی آژانس، توضیحاتی در زمینه تولید و عرضه آب سنگین به بازارهای بین المللی و همچنین تعاریف موردنظر کشورمان در زمینه ذخیره و موجودی اورانیوم کمتر غنی شده ارائه داد و طرح تفاسیر خودسرانه از مفاد برجام را قویا" مردود شمرد. 

نجفی همچنین در خاتمه سخنرانی خود به ادعاهای نماینده رژیم صهیونیستی پاسخ داد و ضمن اشاره به کلاهک های هسته ای غیر انسانی و تاسیسات مخفیانه و خارج از پادمان هسته ای این رژیم که مواد رادیواکتیو ناشی از آن باعث شیوع بیماری سرطان در میان مردم منطقه شده و تاریخ مملو از تجاوزگری، اشغالگری، آپارتاید و جنایات جنگی همراه با نقض آشکار قطعنامه های متعدد شورای امنیت سازمان ملل آن بر همگان مشهود است تاکید کرد: این رژیم نمی تواند با چنین سخنان مضحکی بر برنامه مخفیانه سلاح های هسته ای نامشروع خود که تهدیدی واقعی علیه صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی است سرپوش بگذارد. 

لازم به ذکر است که نماینده دائم کشورمان در ابتدای سخنان خود از ابراز همدردی و تسلیت تعدادی از کشورهای عضو درخصوص زلزله اخیر کشورمان تشکر کرد.