شباهت داعش و فتنه سبز را فراموش نکنید آقای زیباکلام

وی نوشت: داعش از نظر نظامی شکست خورد و مناطقی را که طی چند سال گذشته به اشغال خود درآورد به جبر نظامی بازپس داد. چندین و چند نیروی عمل کننده در کنار ارتش عراق و حشدالشعبی توانستند داعش را شکست دهند  اما آنچه که کمتر در ایران مورد توجه قرار می‌گیرد چنین است که داعش تنها محصول توطئه غرب نبود، بلکه محصول فقدان توسعه اجتماعی و سیاسی و همچنین وجود رژیم‌های استبدادی و دیکتاتوری در منطقه خاورمیانه هم بوده است. بنابراین مادام که اصلاحات سیاسی صورت نپذیرد، اپوزیسیون همچون آتش زیر خاکستر باقی می‌مانند. راه‌حل مبارزه بلندمدت با داعش، رادیکالیسم و تحجر بنیادگرایانه آنان، اصلاحات سیاسی و انجام فرآیند دموکراتیزاسیون در منطقه است.
جهت اطلاع آقای زیباکلام باید گفت؛ درست است که داعش در عراق و سوریه سر برآورد اما ترکیب آن از بیرون منطقه وارد شده است. بنابراین ربط دادن داعش به موضوع دموکراسی و توسعه سیاسی، ذاتا فاقد مبناست. به عبارت دیگر به اتباع سعودی یا چچنی و تاجیکستانی و مصری و اروپایی داعش چه ربطی دارد که در عراق یا سوریه توسعه سیاسی برقرار است یا نیست؟!  آیا داعش واقعا اپوزیسیون عراقی و سوری بود یا تروریسم وارداتی؟!
ثانیا دولت‌های عراق و سوریه در انتخابات آزاد و با رأی مردم - و نظارت نهادهای بین‌المللی - بر سر کار آمده‌اند و برعکس تروریست‌ها و حامیان آنها بودند که کوشیدند زیر میز دموکراسی بزنند.
از این جهت امثال داعش، مشابهت بسیاری با گردانندگان فتنه سبز و حامیان آن در ایران (از جمله همین آقای زیباکلام) دارند؛ چرا که در ایران هم طیف قانون‌شکن هماهنگ با غرب، زیر میز دموکراسی و انتخابات و قانون و جمهوریت زدند و اگر توان داشتند ایران را به بدتر از عراق و سوریه تبدیل می‌کردند.