به گزارش جهان، آنچنان که سید حمید روحانی، رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر، چندی پیش عنوان کرده است: در سال ۵۲ حجت الاسلام والمسلمين هاشميان نامهاي به امام(ره) نوشته و اين سؤال را مطرح كرده است كه آقاي هاشمي رفسنجاني از ما ميخواهد وجوهات شرعي را براي كمك به سازمان مجاهدين خلق در اختيارش قرار دهيم، كه امام خميني (ره) در پاسخ به اين سؤال فرمودهاند، جايز نيست و احتمالا آقاي هاشمي در اين قضيه اغفال شده است.

وی در پاسخ به اینکه چرا این نامه تاکنون منتشر نشده، گفته است: در سفری که به رفسنجان داشتم این نامه را که در منزل آقای هاشمیان قاب شده بود و در دفتر کارش قرار داشت رؤیت کردم. آقای هاشمیان به احترام آقای هاشمی رفسنجانی این نامه را منتشر نکرده است.

البته خود آقای هاشمی پیش تر در برنامه فوق‌العاده(۲۰ بهمن ۸۵، شبکه سوم سیما) عنوان کرده است که یکی از زندان های سیاسی قبل از انقلابش، به جرم حمایت از مجاهدین خلق بوده است. او می گوید هنگامی که از سفر آمریکا برگشت، ساواک او را به جرم همکاری با گروه مسلحانه مجاهدین خلق، بازداشت و روانه زندان کرده است.



رسول جعفریان، تاریخ پژوه، هم در این باره گفته است: یک بار هاشمی نامه ‏ای برای درخواست حمایت امام از منافقین نگاشت که قرار بود توسط عزت الله سحابی به امام برسد. اما زنی که مأمور بردن نامه بود، به دام ‏پلیس افتاد و نامه لو رفت. پس از آن، هاشمی و سحابی دستگیر شدند. هاشمی ارتباط خود را با نامه انکار کرد و سحابی که مسؤولیت را پذیرفته ‏بود، به دوازده سال حبس محکوم شد.

همچنین نامه ای هم از خود آقای هاشمی منتشر شده که گفته می شود مربوط به سال ۱۳۵۰ است. او در این نامه از حضرت امام(ره) می‌خواهد که از سازمان مجاهدین خلق اعلام حمایت کنند: " بدون کوچک‌ترین تردید بپذیرید که نهضت مقاومت مسلحانه و اقدامات پارتیزانی ایران کاملا حقیقی، ریشه‌دار، اصیل و متکی به جوانان فداکار و پاک و بی‌آلایش است … ضمنا برخلاف ادعای دستگاه تاکنون سند محکمی به دست نیامده که این نهضت ریشه مارکسیستی و کمونیستی داشته باشد … اینها جوانان مسلمان، تحصیلکرده، فداکار، مومن، پاک، متعبد و آشنا به معارف اسلام و جهان‌بینی اسلام و صددرصد مذهبی و تا آنجا که ما اطلاع پیدا کرده‌ایم، خالی از نقاط ضعف هستند … اگر ممکن باشد[و] صلاح بدانید، اقدامی جهانی برای نجات این گروه مجاهد و مومن بفرمایید که در داخل و هم در خارج تایید و تقویت اینها محسوب شود، خیلی موثر و باارزش خواهد بود. "

درباره تاریخچه پیدایی سازمان مجاهدین خلق مختصرا میتوان گفت سازمان مجاهدین خلق ایران یا اصطلاحا منافقین در سال ۱۳۴۵ با یک خاستگاه دانشجویی وابسته به جبهه ملی و نهضت آزادی و با محوریت عبدی نیکبین، حنیفنژاد و سعید محسن شكل گرفت که بعدها بدیعزادگان جایگزین عبدی نیکبین که دارای گرایشات شدید مارکسیستی بود، شد. در حقیقت ایدئولوژی سازمان از همان ابتدا یك ایدئولوژی التقاطی با گرایش شدید مارکسیستها بود.