به گزارش ايسنا، رامين مهمانپرست در پاسخ به اين پرسش که آيا جمهوري اسلامي ايران توانايي بستن تنگه هرمز به عنوان اهرم بازدارنده در برابر تهديدها عليه ايران را دارد؟ گفت: جمهوري اسلامي ايران بارها اعلام کرده است که بحث بستن تنگه هرمز در دستور کار قرارندارد، زيرا بر اين باور است که ثبات و آرامش بايد در منطقه برقرار باشد و همه کشورهاي منطقه در سايه امنيت و آرامش براي پيشرفت و توسعه تلاش کنند.

وی گفت: زمانی که آمریکا و رژیم صهیونیستی تهدیدهای مختلفی را مطرح می‌کنند، در واقع، برای ایجاد فضای جنگی در منطقه تلاش می‌کنند که البته در چنین فضایی امکان دارد عکس‌العمل‌هایی نیز اعلام شود.

مهمان‌پرست، که با شبکه خبری «العالم» گفت‌وگو می‌کرد با بیان اینکه امکان دارد آن‌ها به صورت غیرمنطقی و غیرعاقلانه برخی اقدامات نظامی در دستور کار خود قرار دهند، تصریح کرد: اگر فضای منطقه جنگی شود، در آن صورت همه چیز جنگی خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تهدیدهای دشمنان علیه ایران اسلامی گفت: تهدیدهایی که درباره اجرای عملیات نظامی علیه ایران وجود دارد، صرفا جنبه جنگ روانی دارد. کشورهای غربی به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی به هیچ وجه امکان عملیات نظامی در منطقه برای خود متصور نیستند. چنین اقدامی برای آن‌ها هزینه‌های فوق‌العاده سنگینی خواهد داشت. بنابراین، آن‌ها سعی می‌کنند با روی آوردن به جنگ روانی بخشی از حیثیت از دست رفته خود را بازیابند و نباید به این مسائل زیاد توجه کرد.

وی درباره مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره تهدید‌ها و تحولات بین‌المللی گفت: برخی افرادی که در کشور مسئولیت رسمی سیاسی ندارند ممکن است در قالب نماینده مجلس و نماینده بخشی از مردم، نظرات شخصی خود را ابراز کنند، اما مواضع رسمی ایران از طریق مقامات رسمی و سیاسی اعلام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر «حیدر مصلحی»، وزیر اطلاعات کشورمان به عربستان سعودی نیز گفت: وضعیت منطقه ایجاب می‌کند که کشورهای موثر با یکدیگر رایزنی و تبادل‌نظر کنند. یکی از موضوع‌هایی که هم‌اکنون در منطقه فوق‌العاده حائز اهمیت است مسائل امنیتی است. طرح‌ها و توطئه‌هایی در حال شکل‌گیری است تا ارتباط و همکاری‌های کشورهای منطقه را به خطر بیندازد.

وی تصریح کرد: حتما یکی از مسائل مورد گفت‌وگو در این سفر بررسی سوء‌تفاهم‌هایی است که مطرح شده است. آمریکا اتهام‌هایی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده است که باید با مذاکرات صریح و روشن، بی‌پایه و بی‌اساس بودن چنین اتهام‌هایی روشن شود تا سوء‌ظن‌ها برطرف و مشخص شود که پشت‌ پرده این گونه سناریو‌ها چه اهدافی نهفته است؛ زیرا چنین سناریوهایی امنیت و منافع هر دو کشور ایران و عربستان و نیز منطقه را هدف قرار داده است.

مهمانپرست با اشاره به طرح برخي سناريوها عليه ايران و کشورهاي منطقه از سوي دشمنان اسلام تاکيد کرد: طرح چنين سناريوهايي تامينکننده منافع رژيم صهيونيستي است و بايد با درايت کافي و کامل درباره اين گونه اتهامها و توطئهها اقدام مناسبي در پيش گرفته شود.