ایسنا: خطيب جمعه تهران با اشاره به تشديد آلودگي هوا در تهران و برخي ديگر از شهرهاي كشور، رعايت نكردن مسائل مربوط به آلودگي هوا را مصداق ضرر زدن به مردم و گناهي كبيره دانست.

آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران تاکید کرد: ضرر زدن به مسلمین حرام است و نیت اضرار هم به روح انسان آلودگی می‌دهد؛ حتی اگر اضرار عملی نشده باشد.

وی اضافه کرد: می‌بینیم که موتورها و ماشین‌ها بدون داشتن استاندارد لازم، مدام گاز می‌دهند، دود می‌کنند و فضا را آلوده می‌سازند و به همین خاطر چقدر مردم مریض می‌شوند یا به آن‌ها ضرر می‌رسد که بدون شک همه این‌ها اضرار محسوب می‌شود و حرام است. کسانی که وسائط نقلیه‌شان خوب است ولی تک‌سرنشین حرکت می‌کنند و از وسائط نقلیه عمومی استفاده می‌کنند نیز فضا را به شکل دیگری خراب می‌کنند و این‌ها هم مصداق گناه است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که «اگر گناه طوری باشد که سلامت جامعه و جان مردم را به خطر بیندازد، گناه کبیره است» افزود: اگر انسان کاری کند که جان فرد یا افرادی به خطر بیفتد، این امر مصداق مساله دماء و خون است؛ چنان‌چه در مورد همین آلودگی می‌بینیم که افرادی بر اثر این هوا سرطان گرفته‌اند و افرادی فوت می‌کنند.

امامی کاشانی خاطرنشان کرد: در کشور ما گاهی وضع هوا این‌طور می‌شود و البته دولت و نظام هم وظایفی در قبال این مساله دارند و باید در مواردی که می‌شود جلوی مشکل را گرفت، به هر نحو ممکن باید وظیفه‌ خود را انجام دهند، ولی همکاری ملت نیز بسیار اهمیت دارد. متاسفانه برخی افراد اصلا ملاحظه نمی‌کنند و بد رانندگی می‌کنند که این امر اصلا با اخلاق زندگی همخوانی ندارد. ممکن است گفته شود که هزاران وسیله نقلیه در آلودگی سهیم هستند و تنها وسیله‌ نقلیه ما کاری نمی‌کند، ولی باید دانست که زیاد بودن وسیله و کثرت وسایل، گناه را از روی دوش تک تک افراد برنمی‌دارد و همه در این گناه شریک هستند.

وی در ادامه‌ سخنان خود به موضوع اخیر حضور یک فروند پهپاد آمریکایی در آسمان کشور اشاره کرد و با بیان این‌که «هواپیمای جاسوسی آمریکا به قلمرو هوایی جمهوری اسلامی ایران تجاوز کرده است» گفت: مطابق ماده ۲ از بند ۴ منشور ملل متحد، هرگونه تهدید یا توسل به زور علیه حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها محکوم است و یکی از مواردی که صریحا از آن نام برده‌اند، ورود به فضای کشورهای دیگر است. اگر بنا باشد آمریکا بگوید که این هواپیمای بدون سرنشین سقوط کرده و اشتباه شده است، پس باید عذرخواهی کند. ولی موضوع این‌جاست که این پرنده بسیار پیشرفته برای جاسوسی آمده است. وارد شدن به حریم کشورها ممنوع است و همه می‌گویند که این جرم است و کسی در آن شک ندارد.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران با بیان این‌که «به هیچ وجه نمی‌شود در فضای کشور دیگر وارد شد» خطاب به آمریکا اظهار کرد: دولت آمریکا می‌گوید بیایید تفاهم کنیم و این پهپاد را به ما برگردانید. آیا این اظهارات غیر از خوی استکباری است؟ آیا مطرح کردن این تقاضا در دنیا خجالت ندارد؟ به جای این‌که عذرخواهی کنید و بگویید دیگر تکرار نمی‌کنید و بخواهید که ملت ایران شما را ببخشند، چنین کاری می‌کنید؟ این درخواست، کمال پررویی را در خود دارد و یک آبروریزی در دنیاست.

امامی کاشانی با اشاره به این‌که «قرآن حقیقتی را بیان کرده است مبنی بر این‌که مکر ظالمان نزد خداست و خداوند مکر آن‌ها را به هم می‌ریزد» افزود: آمریکایی‌ها نقشه داشتند و با این نقشه جلو آمدند ولی خداوند مکر آن‌ها را به خودشان برگردند. آمریکا خود را کدخدای جهان می‌داند ولی نام آن کشور به خاطر تکنولوژی و دانشمندانش مطرح است، نه سیاست‌های غلطش. سیاست‌های آمریکا آبروی تکنولوژی آن کشور را برده است و در واقع از علم و تکنولوژی در آمریکا سوءاستفاده شده است و آن‌ها در جهان بی‌اعتمادی به وجود آورده‌اند.

وی با اشاره به قیام ملت‌ها در منطقه و جهان، خطاب به برخوردکنندگان با این قیام‌ها اظهار کرد: حرف ملت‌هایی که بپا خاسته‌اند چیست؟ چرا در بحرین و جاهای دیگر این‌قدر خونریزی می‌کنید؟ این خون‌ها موجب عزت ملت‌ها می‌شود و شما اگر این سیاست‌ها را نداشتید، با آن علم و تکنولوژی آبروی زیادی در دنیا می‌داشتید ولی ریخت، تشکیلات و درنده‌خویی شما دنیا را مضطرب کرده است و شرایط سیاسی امروز، دنیا را ناامید می‌کند ولی فرج امام عصر(عج) امید را به دنیا بازمی‌گرداند.

خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود به صدور چند قطعنامه‌ بین‌المللی علیه اسراییل طی روزهای اخیر اشاره کرد و افزود: صدور این قطعنامه‌ها یک رسوایی برای اسراییل است. آن‌ها زمانی حرف از نیل تا فرات می‌زدند اما امروز همه به این حرف می‌خندند؛ چرا که آن‌ها آبروی خود را برده‌اند ولی به این مساله هم توجه نمی‌کنند.

امامی کاشانی در ادامه به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره لزوم حفظ وحدت جامعه اشاره کرد و گفت: حفظ وحدت جامعه و دل دادن مردم به نظام جمهوری اسلامی بسیار اهمیت دارد. سه چیز است که می‌تواند ملتی را به پیش ببرد؛ اول قانون خوب، دوم وحدت ملت و سوم رهبری درست. خوشبختانه نظام ما از چنین شرایطی برخوردار است، ولی باید به مساله وحدت در جامعه به‌ویژه در ماه‌های آینده که موضوع انتخابات مجلس مطرح است توجه بیشتری کنیم.

وي در پايان تاكيد كرد: بايد در ماههاي آينده مراقب باشيم كه نظام محكم، مستحكم، پابرجا و گوش به حرف رهبري باشد و اگر اينطور باشد دشمن نميتواند كاري كند. دشمن با اين تكنولوژي، صنعت، قدرت نظامي، ملت منسجم و رهبري قاطع و آگاه نميتواند كاري كند. البته بايد به خدا متكي بود و دعا كرد و از حضرت وليعصر (عج) بخواهيم كه سايه ايشان همواره بر سر ما باشد.