بودجه بندی جدید روحانی برای کشور/ آیا وعده های انتخاباتی محقق می شود؟

گروه سیاسی- روحانی امروز در صحن مجلس و در ارائه لایحه بودجه اظهار داشت: امسال در لایحه بودجه تحول بزرگی ایجادشده و دولت روند جدیدی را آغاز کرده که در سالهای بعد ادامه خواهد یافت. پایه اصلی بودجه شفافیت و پرداخت اعتبار به دستگاه‌ها بر مبنای عملکرد سه ماهه آنهاست.هزینه‌کرد تاکنون رقابتی بود تا بودجه بیشتری اختصاص یابد که به نفع کشور نبود و شفافیت نداشت.

 به گزارش افکارنیوز، سخن روحانی در واقع همان قولی بود که سال گذشته محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه داده بود مبنی بر اینکه بودجه‌ریزی عملیاتی چند سالی است در این دولت شروع شده و بودجه بیشتر دستگاه‌های دولتی اکنون برای سال‌جاری بر مبنای عملکرد تنظیم و تدوین شده است.

وعده  بودجه بر اساس عملکرد دستگاهها در حالی داده شده که دولت امسال با کسری بودجه همراه بود و به نظر می رسد مدیریتی در برنامه‌ریزی بودجه و دخل و خرج دولت آنگونه که باید، اعمال نشده است.

 از سوی دیگر هیات وزیران در راستای اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، اوایل امسال سازمان برنامه و بودجه را موظف کرد، بودجه سال 97 به صورت عملیاتی تهیه شود، چرا که اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد یکی از وظایف ده‌گانه سازمان برنامه و بودجه در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که پس از سال‌ها هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است.

برخی کارشناسان در خصوص بودجه بر اساس عملکرد نظرات مختلفی دارند ، حسن پور بیگلری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره بودجه‌ریزی سال 97 که قرار است به صورت عملیاتی تنظیم شود، گفت: چند سالی است مسؤولان و مدیران از عملیاتی بودن بودجه‌ریزی سالانه سخن می‌گویند در حالی که چنین نیست زیرا بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد در دستور کار اجرایی آنگونه که خروجی داشته باشد به چشم نمی‌خورد.

 وی با بیان اینکه خیلی از نمایندگان مجلس و مدیران دولتی به جای توجه و تاکید و الزام به بودجه‌ریزی عملیاتی بر مبنای عملکرد به نحوی عمل می‌کنند که بودجه‌های جاری را افزایش دهند، گفت: کاهش درآمد سرانه مردم و کاهش تولید ناخالص ملی و از طرفی ناکارآمدی اقتصاد کشور نشان‌دهنده این است که بودجه‌ریزی عملیاتی در کشور در دستور کار قرار نگرفته و به آن توجه نشده است، زیرا همه به دنبال بالا بودن حقوق و هزینه‌های جاری هستند. 

این نماینده مجلس گفت: زمانی که هزینه‌های جاری، سال به سال افزایش می‌یابد و به جای عمران و آبادانی کشور فقط هزینه‌های اداری و جاری رشد می‌کند نباید انتظار بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد را داشت، چرا که مدیریت خاصی در این زمینه صورت نمی‌گیرد. فرهنگ بودجه‌ریزی باید در مسیر درست تغییر کند و با توجه به فربه‌بودن دولت و استخدام‌ها که به جای توسعه بخش خصوصی، در بخش دولتی صورت می‌گیرد، بی‌شک بودجه بر مبنای عملکرد، عملیاتی نمی‌شود.

 حسن پور معتقد است اقتصاد کشور اکنون در دست دولت است و بخش دولتی بهره‌وری آنچنانی ندارد، این در حالی است که باید بخش خصوصی کارآمد زمام اقتصاد کشور را در دست گیرد تا هزینه‌های دولت تنزیل یابد. هر ساله 10 درصد بودجه دستگاه‌ها، نهادها، سازمان‌ها و... افزایش می‌یابد در حالی که باید به‌دنبال کاهش هزینه بود و تامین بودجه بر مبنای عمکرد انجام شود. وی با بیان اینکه نباید به صورت چشم بسته و مطابق روال هرساله به سازمان‌ها، نهادها و... تخصیص اعتبار بدهیم، گفت: چنانچه به بودجه‌ریزی عملیاتی توجه و تمرکز شود، اتکا به درآمدهای نفتی کاهش می‌یابد و این موضوع باعث حل بسیاری از مشکلات کشور خواهد شد. وی افزود: سازمان برنامه و بودجه قرار است امسال بودجه را بر مبنای عملکرد ببندد اما از آنجایی که بدنه دولت گسترده است چنانچه به کاهش هزینه‌های جاری توجه نکنند نه‌تنها با کسری بودجه مواجه خواهد شد بلکه بودجه‌ریزی عملیاتی نیز زیر سوال می‌رود.

باید منتظر ماند و دید نتیجه بودجه بندی امسالدبر اساس عملکرد چه خواهد شد، ایام دولت بودجه را بر اساس اقتصاد مقاومتی تنظیم کرده است.