وزارتخانه هایی که بیشترین بودجه را می گیرند

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح دیروز( یکشنبه 19 آذر) با حضور در صحن علنی مجلس، لایحه بودجه سال 97 کل کشور را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

طبق آیین نامه داخلی مجلس،‌ کمیسیون‌های تخصصی 15 روز فرصت دارند تا لایحه تقدیمی دولت را مورد بررسی قرار داده و تصویب کنند.

پس از تصویب لایحه در تمامی کمیسیون‌های تخصصی، کمیسیون تلفیق بودجه که شامل 9 عضو از کمیسیون برنامه و بودجه و 3 عضو از هر کمیسیون تخصصی است تشکیل خواهد شد که وظیفه دارد طی 15 روز به بررسی و تصویب لایحه بودجه 97 بپردازد.طبق آیین نامه داخلی مجلس،‌کمیسیون تلفیق این اختیار را دارد تا پس از نامه نگاری با هیئت رئیسه مجلس مهلت بررسی لایحه را 15 روز دیگر تمدید کند.

بنابراین بر اساس توضیحات فوق روند بررسی لایحه در مجلس در نهایت نباید بیش از 45 روز به طول بیانجامد و کمیسیون تلفیق موظف است لایحه بودجه را برای تصویب به صحن علنی مجلس ارائه کند تا پس از تصویب کلیات لایحه بودجه، درآمد‌ها و مصارف دولت مشخص شده و در نهایت لایحه بودجه به تصویب مجلس می‌رسد.

یکی از مهمترین بخش‌های لایحه بودجه سال 97 کل کشور، بودجه وزارتخانه‌ها است که در جدول ذیل به جمع کل بودجه جاری و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای اختصاص یافته برای هر وزارتخانه اشاره شده است.

در جدول درج شده در تصویر بودجه پیشنهادی دولت برای وزارتخانه ها مشخص شده است.