برخی از نمایندگان معتقدند که با توجه به اینکه لاریجانی یک حاشیه امنی برای آنان درست می کند، بهتر است تا وی همچنان رئیس فراکسیون اکثریت مجلس باقی بماند.

به گزارش افکار به نقل از جهان، انتخاب هیئت رئیسه هفت نفره شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس همچنان یکی از مباحثداغ و مهم در مجلس شورای اسلامی بخصوص در میان اعضای فراکسیون است.

برخی از نمایندگان تاکید دارند که برای کارآمدی و فعال شدن فراکسیون، رئیس این فراکسیون باید شخصی غیر از رئیس مجلس باشد و به همین دلیل از ابتدا مخالف ریاست علی لاریجانی بر این فراکسیون بودند و تاکید داشتند که لاریجانی به دلیل مشغله کاری نمی تواند این فراکسیون را اداره کند. اما در مقابل برخی دیگر از نمایندگان معتقدند که ریاست رئیس مجلس بر فراکسیون باعثکارآمدی بیشتر این فراکسیون می شود و از لاریجانی حمایت می کنند.

نکته جالب توجه این است که در ترکیب جدید شورای مرکزی ۴۴ نفره فراکسیون، حامیان لاریجانی جای خود را به دیگر نمایندگان دادند و نتوانستند در انتخاباتی که در روزهای گذشته در مجمع نمایندگان استانها برگزار شد به این شورا راه یابند. این امر باعثتردید لاریجانی و حامیان وی در کسب ریاست صندلی فراکسیون اکثریت مجلس شد.

لاریجانی و حامیان وی برای اینکه مطمئن شوند که می توانند آرای اعضای جدید فراکسیون را در انتخابات هیئت رئیسه کسب می کنند، به ابزارهای مختلفی از جمله رایزنی با اعضای شورای مرکزی جدید و همچنین «وقت کشی» روی آوردند به این معنی که با عقب انداختن زمان انتخابات هیئت رئیسه فراکسیون تلاشهای خود را برای کسب آرا انجام دهند. در همین راستا تا کنون چند بار زمان انتخابات هیئت رئیسه فراکسیون به تعویق افتاد که بعنوان مثال می توان به تعویق این انتخابات از روز یکشنبه به سه شنبه این هفته اشاره کرد.

یکی از نمایندگان مجلس و از اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی در خصوص تمایل لاریجانی برای ماندن در ریاست فراکسیون اکثریت مجلس گفت: آقای لاریجانی می داند که در انتخابات هیئت رئیسه با یک رقیب جدی مواجه خواهد شد و شاید هم تحلیل وی این باشد که صندلی ریاست این فراکسیون را واگذار کند و در انتخابات کاندیدا نشود. اما نکته ای که وجود دارد اینست که عده ای از حامیان لاریجانی مخالف این امر هستند.

وی در خصوص دلایل اصرار حامیان لاریجانی بر ماندی وی بر ریاست این فراکسیون گفت: آقای لاریجانی با مواضع محافظه کارانه‌ای که دارد، یک حاشیه امنی برای دوستان خود ایجاد می کند. لاریجانی به حدی موضع غیر شفاف می گیرد که حتی مورد حمایت نمایندگان اصلاح طلب مجلس هم واقع می شود.

این نماینده مجلس اضافه کرد: رفتار کج دار و مریض لاریجانی به نفع خیلی از نمایندگان و حتی نمایندگان اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی است و به همین دلیل تمایل دارند که وی ریاست فراکسیون را بر عهده بگیرد.

در هر حال فراکسیون انقلاب اسلامی که ریاست آن با روح الله حسینیان نماینده تهران است و این فراکسیون زیر مجموعه فراکسیون اصولگرایان و حامی دولت محسوب می شود بطور جد دنبال این است تا لاریجانی از ریاست فراکسیون اصولگرایان کنار برود که در همین راستا رایزنیهایی با برخی از چهره های شاخص اصولگرایان از جمله غلامعلی حدادعادل داشته تا با لاریجانی برای ریاست فراکسیون رقابت کند.

اگرچه حدادعادل در روزهای گذشته اعلام کرد که وارد رقابت فراکسیونی نمی شود اما وی رقابت در انتخابات هیئت رئیسه فراکسیون را رد نکرده و تلویحا از رقابت فردی با لاریجانی خبر داد.

همچنین ولی اسماعیلی نماینده گرمی در مجلس و عضو هیئت رئیسه مجلس بارها و بارها اعلام کرد که لاریجانی در انتخابات هیئت رئیسه فراکسیون یک رقیب جدی خواهد داشت.

در هر حال آن عده از نمایندگانی که در تلاش هستند تا لاریجانی را از ریاست فراکسیون کنار بزنند، صبح امروز دوشنبه جلسه دارند و در خصوص رقابت با لاریجانی تصمیم گیری نهایی می کنند.

انتخابات هیئت رئیسه فراکسیون سه شنبه این هفته برگزار خواهد شد.

اگر چه تا کنون نامی از رقیب لاریجانی در این انتخابات برده نشد، اما اسماعیلی وعده داد که نام این رقیب صبح سه شنبه رسما اعلام خواهد شد.